Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1087637
LarsBd skrev:Överkurs eller ej, för mig så funkade en 10W-30 bevisligen inte!
Din teori är att den raka oljan skulle ha en "starkare" oljefilm än motsvarande multigradeolja. Varför tror du att det är så? Det sambandet känns påhittat.

Dessutom borde sådana skador isåfall i huvudsak uppstå i lager, inte på cylinderväggarna.
#1087656
Det är inte min teori, i samband med att jag använde multigrade uppstod repor i cylinderloppet mitt för avgasventilen. Dessa repor fanns inte där före och jag använder därför endast en rak 30 olja fortsättningsvis, köps på 10l dunk till ungefär samma pris som multigrade. Du får själv komponera en teori av detta. Det kanske hade fungerat med tätare oljebyten men jag kommer inte att testa.
#1087793
LarsBd skrev: i samband med att jag använde multigrade uppstod repor i cylinderloppet mitt för avgasventilen
Detta är ju typiskt för att det varit för varmt. Den har ju nypt p.g.a bristande smörjning. Sedan varför det varit bristande smörjning, är det svårare arr "sia om". det kan vara olja av för dålig kvalitet (knappast med dagens oljor), olja som inte tål den värme som det varit (troligt). Men sedan är ju problemet att veta om det beror på för hög motortemperatur eller för låg viskositet på oljan. Huvudsaken är ju trots allt att du löst problemet och att motorn fungerar. Singelgrade olja är ju en väldigt bra olja att använda, den kan faktiskt användas under hela året här i dom södra delarna om man "ställer in" sitt fordon i januari och februari. Den är "körbar" till -10°i en bilmotor (tveksamt att den funkar i en stänksmord motor). Vi har Mobil DELVAC 1330 (SAE 30) som växellådsolja på jobbet, den använde jag i min Opel Rekord -59 som kördes nästan ingenting under dom 32 år jag hade den. Den motorn var i fullgått skick när bilen såldes för några år sedan. Delvac är en mineral motorolja för tyngre fordon (Dieselmotorer med turbo) och är väldigt bra på att "lösa upp" och hålla rent invändigt i motorn. Den finns/fanns som dubbelgrade (20W-30) men inte som multigrade (10W-30)och kosta3 c:a 20 sek/liter i helfat (sist vi köpte den). Kanske lite onödigt mycket till gräsklipparen.... :roll:
#1087872
Ja, småmotorer såsom gräsklipparmotorer har ju en benägenhet att kunna bli riktigt varma. Speciellt om man är ute och klipper i gassande solsken mitt på sommaren. Man kan ju inte gå/köra så fort att motorn blir kyld av fartvinden direkt :lol:
I dom lägena kan jag tänka mig att en -40 olja skulle vara mer lämplig än -30. -30 lär ju bli som rinnande vatten vid dom temperaturerna :roll:

Den förra gräsklipparen vi hade blev faktiskt så varm att skyddskåpan(plast) blev deformerad, men den måste det varit något fel på för den totalskar i början av 2a säsongen(den var det "riktig" gräsklipparolja i enl. alla spec osv, rek. av säljaren, så oljan bör inte ha varit boven här iaf). Nuvarande är som ny och är inne på uh.... 4e säsongen tror jag det är, och blir inte i närheten av lika varm trots större och kraftfullare motor.
#1087901
LarsBd skrev:Det är inte min teori, i samband med att jag använde multigrade uppstod repor i cylinderloppet mitt för avgasventilen. Dessa repor fanns inte där före och jag använder därför endast en rak 30 olja fortsättningsvis, köps på 10l dunk till ungefär samma pris som multigrade. Du får själv komponera en teori av detta. Det kanske hade fungerat med tätare oljebyten men jag kommer inte att testa.
Du har ju dragit slutsatsen att det är oljans fel bara för att det hände i samband med ett oljebyte. Det är din teori. Min teori är det är något annat som orsakat reporna i loppen. Motortillverkaren vet vilken olja som funkar och inte, dom gissar inte, vad står det exakt i manualen?

Om det står att du ska använda en rak olja och inget annat så ska du göra det, annars går det förstås lika bra med den multigrade olja som rekommenderas.
#1087916
LarsBd skrev:Det är absolut oljans fel för hade den gjort sitt jobb och förhindrat metallisk kontakt hade reporna aldrig uppstått.
Det är något du envisas med att tro. En eventuellt överhettad motor (och därmed överhettad olja) under längre tid tar skada oberoende av oljans kvalitet, viskositet, klassning etc. Överhettad olja förlorar i praktiken alla förväntade egenskaper. Jag tror du har andra bekymmer, men notera att även jag envisas med att tro.
#1088091
LarsBd skrev:Tro vad du vill, jag kommer ändå att fortsätta med den raka oljan eftersom det inte kostar något extra och jag haft en erfarenhet som kan vara multigradeoljans fel.
Naturligtvis. Det jag ville ha sagt var att om du eventuellt har problem med överhettning så kommer ingen olja i världen att hjälpa. Varken rak, krokig, böjd, skev, sned eller krum ...
#1088910
Blev tvungen att ut och titta på en av mina B&S 3,5 hk vad det står.

Står fäljande på denna.

Bild

Ska vi tolka fet markerad text som det man helst ska välja men om den oljan inte går att få tag i väljer man alternativen efter fet markerat val.

Denna klippare är från 1985
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]