Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1082249
Jag körde en större åkklippare på 10W-30 olja och då höll inte oljefilmen i cylindern mitt för avgasventilen med repor där som följd. Dessa repor uppkom definitivt i samband med att jag bytte från den raka oljan till multigrade, skadorna kanske kunde ha undvikits med tätare oljebyten men det var då inget jag visste/tänkte på då.
Av den anledningen kommer jag inte att använda en multigrade mineralolja i en gräsklipparmotor där det rekommenderas en rak olja.
#1082327
Malmstroem skrev:Tillverkaren Briggs & Stratton rekommenderar numera syntetisk multigradeolja till sina motore
Skadorna i min motor som kördes på en mineral multigrade blir inte mindre för det.
taxi skrev:Du skrev "större åkgräsklippare"
Den formuleringen var kanske inte så tydlig som jag tyckte när den skrevs. Det var en större åkgräsklippare för en normal villatomt, i andra sammanhang kan den räknas som liten. Motorn var en B&S 13hp och i mina ögon inte speciellt stor.
#1086777
Hej taxi och alla andra.
Har en bekant som tidigare jobbat med reparationer av gräsklippare och mindre maskiner med bla B&S-motorer.
Jag har bestämt för mig att han sa att det blir ungefär som knäck i motorn när olja avsedd för bilmotorer används.
Det var inte helt ovanligt att folk hällde i denna "bättre" olja i sina gräsklippare. Haveri var ju självklart följden av detta. Tror han skrotade dom flesta motorer med knäck i.
Lycka till!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]