Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1081844
Hej!
Tänkte skämma bort gräsklipparen (fyrtaktare, Briggs & Stratton) med 10W-30 istället för den raka 30-oljan den fått tidigare, för rätt som det är får jag säkert för mig att starta den på vintern också.
Nästa idé kom omedelbart efter: Jag har ju oljan till bilarna hemma redan, så varför inte? Vad tror ni?
#1081991
Jag kan inte minnas att jag sett nåt som talar emot syntetolja i en B&S gräsklipparmotor, så länge det är rätt viskositet. De tunna oljorna till de modernaste bilmotorerna är sannolikt inte ett bra val, men en XW/30 borde väl funka OK? Möjligen är det lite overkill (dyr olja) men kraven från fabrikant brukar ju vara om den sämsta kvalitet man kan använda, inte att en mer avancerad olja vore olämplig. Men, som sagt, inte för tunn skulle jag föreslå. Jag brukar iofs använda nån "Classic", 10W/40, eller 20W/50 i gamla slitna klippare. Men jag klipper inte på vintern.
#1082004
Jag har en snöslunga här, en Stiga Patrol. Ett par, tre år gammal. I instruktionen till den står det om motorolja: Dom första 2 timmarna, SAE 5W 30. Sedan i fortsättningen 10W 40. Synteolja nämns inte.
För den som är lite nyfiken, det står även i instruktionsboken att man "Med fördel kan använda Alkylatbensin." Det gör jag både till snöslungan och gräsklipparen/trädgårdstraktorn. Alkylatbensin åldras ju inte som vanlig bensin gör. Och sedan har man ju en liten "fördel" med reducerade utsläpp när man vistas i omedelbar närhet av avgasrören på dessa maskiner.
#1082010
Inget kan hända, häll i den!
Ur B&S rekommenderationer;
Can You Use Synthetic Lawn Mower Oil? Yes!
We have recently modified our engine oil recommendations to state that you may now use a synthetic 5W30 or 10W30 oil in all temperature ranges. Our engines are designed to run on conventional oil, full synthetic, or synthetic blends. It’s an owner’s personal decision if the extra cost is worth the additional benefits synthetic oils offer.
- Use SAE 30 in warmer temperatures of 40° F and higher (5° C and higher)
- Use SAE 10W-30 for a varying temperature range of 0 to 100° F (-18 to 38° C), this grade of oil improves cold weather starting,
Läs mer här: https://www.briggsandstratton.com/na/en ... acity.html
http://blog.briggsandstratton.com/synth ... le-engine/

Jag plogar snö med min åkgräsklippare, utrustad med en B&S PowerBuilt 344cc 12,5hk motor, startar superlätt även i 15-20 minus med originaloljan, 5sek på chocken, sedan går den på normal blandning!
#1082024
Briggs and Stratton är inte direkt någon högprestandamotor. De tar ut relativt låg effekt ur relativt stor volym.

De fungerar också med i princip vilken olja som helst. Vanlig rak mineralolja SAE 30 fungerar. Häller du i bättre syntetolja typ 10W-30 så fungerar det minst lika bra. Jag har utan problem hällt i syntetolja som blivit över från diverse bilar jag haft. När det gäller att köpa olja till gräsklippare som går under sommarhalvåret brukar jag välja det billigaste jag hittar. Ibland så blir literpriset på 6 dl flaskorna som säljs till gräsklippare rätt högt...
#1082045
Jag körde med vanlig rapsolja (matolja!) i klipparen under tre års tid innan den fick åka till tippen. :lol:
Dessa små motorer är nog inte så känsliga nej...

Ersättaren blev förresten en batteridriven klippare. Lätt bästa köpet någonsin om man inte tänker sig en robot såklart! :-)-)
http://www.jula.se/catalog/tradgard/tra ... re-721183/
Är inne på 3:e sommaren med denna och inga bekymmer än så länge.

Inget ryckande i snören, inget slabbande med bensin, ingen olja, ingen service, inga avgaser, inga oljud. Ljudet av gräset som slås av och kastas runt överröstar motorns surr.
Med ett extra batteri i laddaren och det andra i klipparen så är räckvidden inga bekymmer, och högt gräs klarar den galant. Motorn på några hundra watt håller varvet uppe även under belastning.
Lätt att hantera med p.g.a. den låga vikten, men minus för en klippbredd på bara 41 cm som ger ett par extravarv i trädgården.

Snöslungan från mitten av 70-talet eller så har en större Briggs & Strappon som har gått med 5W-50 (helsyntet) under några år. Lätt att rycka igång även i -20 grader.
Kan tyvärr bara få tag i oljeblandad alkylat till vettigt pris (ca 20 kr/l) men verkar gå lika bra det.
#1082091
Skulle precis skriva att motorerna i dessa "fordon" är mer lika en T-ford än en modern bil. Så länge det är någorlunda halt kan man nog hälla i princip vad som helst. De flesta moderna oljor är overkill men varför betala dyra pengar för en rak 30w olja bara för att den säljs i en söt liten gräsklipparflaska?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]