- mån 27 jun 2016, 08:35
#1088942
Beteckningarna på oljan som avser "tjockleken" ska väl tolkas som att motorn vill ha minst en 30-olja. Siffran vid W antyder att oljan vid kyla uppträder som en olja av tjockleken 5 eller 10, men det är ändå en 30-olja vid arbetstemperatur. Det går säkert att uttrycka detta mer vetenskapligt, men det är väl en populärvetenskaplig beskrivning....
En 40-olja är säkert oerhört seg vid kyla, men "lagom oljig" vid arbetstemp. En 10W-40 olja har 40-oljans egenskaper vid arbetstemp och 10-oljans vid kyla (dvs mindre seg).
Jag vill påstå, att det är den ensamma indexsiffran (alltså inte -W värdet) som är viktigast, eftersom den anger oljans viskositet vid arbetstemp, vilket ju är den temp motorn gör sitt jobb vid. Det är en "bonus" om inte oljan stelnar i kyla, men de oljorna var åtminstone förr lite dyrare. Självklart är det problem med stel olja också (svårstartat, fördröjd smörjning).
Så jag skulle tolka skyltens info som att motorn måste ha minst en 30-olja. Om det är 10W-30 eller liknande är det lika bra, men onödigt om det inte är kallt.
En 40-olja är säkert oerhört seg vid kyla, men "lagom oljig" vid arbetstemp. En 10W-40 olja har 40-oljans egenskaper vid arbetstemp och 10-oljans vid kyla (dvs mindre seg).
Jag vill påstå, att det är den ensamma indexsiffran (alltså inte -W värdet) som är viktigast, eftersom den anger oljans viskositet vid arbetstemp, vilket ju är den temp motorn gör sitt jobb vid. Det är en "bonus" om inte oljan stelnar i kyla, men de oljorna var åtminstone förr lite dyrare. Självklart är det problem med stel olja också (svårstartat, fördröjd smörjning).
Så jag skulle tolka skyltens info som att motorn måste ha minst en 30-olja. Om det är 10W-30 eller liknande är det lika bra, men onödigt om det inte är kallt.