Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1088942
Beteckningarna på oljan som avser "tjockleken" ska väl tolkas som att motorn vill ha minst en 30-olja. Siffran vid W antyder att oljan vid kyla uppträder som en olja av tjockleken 5 eller 10, men det är ändå en 30-olja vid arbetstemperatur. Det går säkert att uttrycka detta mer vetenskapligt, men det är väl en populärvetenskaplig beskrivning....

En 40-olja är säkert oerhört seg vid kyla, men "lagom oljig" vid arbetstemp. En 10W-40 olja har 40-oljans egenskaper vid arbetstemp och 10-oljans vid kyla (dvs mindre seg).

Jag vill påstå, att det är den ensamma indexsiffran (alltså inte -W värdet) som är viktigast, eftersom den anger oljans viskositet vid arbetstemp, vilket ju är den temp motorn gör sitt jobb vid. Det är en "bonus" om inte oljan stelnar i kyla, men de oljorna var åtminstone förr lite dyrare. Självklart är det problem med stel olja också (svårstartat, fördröjd smörjning).

Så jag skulle tolka skyltens info som att motorn måste ha minst en 30-olja. Om det är 10W-30 eller liknande är det lika bra, men onödigt om det inte är kallt.
#1089049
"Kall-viskositeten" är ju mest intressant på vintrarna. Då vill man ju ha så lättrunnen olja vid starten som möjligt, för att få smörjning överallt så fort som möjligt. Det är säkert av mindre betydelse på en simpel gräsklippar-/snöslungemotor, men mer avancerade motorer med massor av små oljekanaler(t ex bilmotorer) är det desto viktigare på.
#1089169
Alltså man ska ha en rak 30 olja i luftkylda gräsklipparmotorer, gäller både en B&H från 1988 och en Honda från 2003

B&H baktände när jag stängde av den när jag körde på Mobil super 10w40.
Hondan sotade igen tändstiftet med Mobil super 10w40 olja som blev för blaskig och tryckte ut olja till förbränningsrummet och motorn blev svårstartad då den var varm.
#1089184
Vad ligger vanlig rapsolja (Coop Xtra) på för viskositet? :P Funkade som sagt fint i klipparmotorn under tre säsonger, innan jag skrotade maskinen p.g.a. hjulen trillade av och hela chassit var slut.

Självklart så kunde jag inte med att skicka en fullt fungerande motor till tippen, så oljan spetsades med en näve fin sand och en skvätt vatten.
Det tog sen hela 40 minuter med vidöppet spjäll innan vevstaken brast!! :shock:
Fanns gott om liv kvar i den lilla motorn således, känns inte som om mitt lilla experiment med matolja hade skadat den.

Jag hade nog inte precis legat sömnlös och oroat mig över om klipparen mår bäst på SAE 30 eller 10W-40. Får man haveri så beror det troligtvis på något annat än smörjmedlet, och hursomhelst så är väl just motorn det sista som lämnar in på en klippare - om man inte kört den helt torr på olja?
Brukar vara tändningen som dör, strul med förgasaren, krökt axel eller problem med chassit som tar kål på dem.
#1089188
volvo244gle skrev:
Jag hade nog inte precis legat sömnlös och oroat mig över om klipparen mår bäst på SAE 30 eller 10W-40. Får man haveri så beror det troligtvis på något annat än smörjmedlet, och hursomhelst så är väl just motorn det sista som lämnar in på en klippare - om man inte kört den helt torr på olja?
Brukar vara tändningen som dör, strul med förgasaren, krökt axel eller problem med chassit som tar kål på dem.
Nej, när jag kör Hondan på 10w40 börjar motorn att bluddra på grund av att automatchocken kommer i typ egensvängning.
#1089245
En rak 30-olja framför exempelvis en 0W-30 har i stort sett den enda fördelen med mindre beläggningar när den bränns p g a avsaknaden av additivet viskositetindexförbättrare. Annars spelar det ingen roll, som jag ser det.
#1388678
Lyfter den här gamla tråden eftersom vi just nu befinner oss i gräsklipparsäsong. :-) Jag har ägt tre stycken "vanliga" Klippo motorgräsklippare. Den första inköpt 1975 och som funkade ända fram till 2007 när jag körde på en sten och krökte vevaxeln. Den ändra inköpt 2007 och funkade ända fram till i våras. Felet på den blev att regulatorn troligen blev utsliten. Den sista som jag köpte begagnad i våras funkar perfekt fortfarande och i alla klipparna har jag kört med rak 30-olja.

I alla tre klipparna har det suttit B&S-motorer och de har aldrig krånglat på gr av motoroljeval. Det viktigaste är att man byter motorolja åtminstone en gång år säsong. Jag byter alltid på hösten när klipparsäsongen är över. Startar bara igång klipparen och låter den gå ordentligt varm efter oljebytet innan den ställs in i uppvärmt uthus.

Märket på motorolja har enl mig ingen betydelse. Kör oftast med B&S egna 30-olja men har även använt både "Biltema" och "Starta" olja med jämbördig kvalitet. Det viktigaste är att det är "ren" mineralolja.
#1388720
B&S är inte några under av finmekanik. Så länge oljan byts brukar de fungera.

Jag har under de senaste 10 åren kört min numera 30 år gamla Husqvarna på överbliven ”finolja” från bilarna jag haft. Det har varit helsyntet av lite olika varianter, bl.a. 0W-30.

Hittills har det fungerat bra.

Hade jag inte haft överbliven olja hade det blivit billigast möjliga raka 30W olja. Det finns liten orsak att betala för helsyntet till en B&S, men det fungerar med helsyntet också.
#1388740
OlandTurist skrev:Den första inköpt 1975 och som funkade ända fram till 2007 när jag körde på en sten och krökte vevaxeln.
Grannen krökte vevaxeln på sin alldeles nyinköpta (dyra) Stiga rotor klippare för nu ganska många år sedan. Jag skruvade av motorn, tog ett kraftigt plattjärn (typ 150x10mm och borrade hål så jag kunde sticka igenom vevaxeln. Spännde fast plattjärnet i mitt skruvstycke och fäste motorn i plattjärnet med skruvtvingar sedan drog jag runt motorn och "klappade till" vevaxeln tills den blev rak. Den funkar ännu, numera som reserv för "grodan" som övertagit jobbet ;-) :-D
Man ska inte kasta bort saker i onödan :-o
Angående oljan, jag har under alla år jag haft "egen" gräsmatta (drygt 40 år) använt samma olja som till bilen. Sista åren har det varit Biltemas 10W-40 Semisyntetisk (grön dunk). Aldrig kört på syntetolja, men jag skulle tro att Briggas and Stratton motorer går lika bra på matolja. Dom gjorde ett test en gång med en Honda Cub 50cc motorcykel (1 cyl OHC och 4 - 7 hk). Dom bytte oljan i den (samma till motor och växellåda) och försökte köra sönder den. Det gick inte...
#1388760
Kolla in "Project farm" på youtube, där testar de alla möjliga (och omöjliga) smörjmedel i just en Briggs & Stratton gräsklipparmotor. Allt efter förslag från tittarna..
Baconfett t.ex. fungerade förvånansvärt bra, lågtemperaturegenskaperna var dock högst tveksamma :-) Syntetoljor har de också testat.

  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]