Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
#1086810
Vojje skrev:en gräsklipparolja tål högre temperatur än en bilolja innan den koksar...
Där var ju en relevant kommentar om nåt jag inte tänkt på... Luftkylda motorer har ju inte nån "termisk broms" vid 100°C, som vattenkylda har. De kan lätt bli varmare utan att ta skada och då blir ju oljetempen också högre än i en normal bilmotor. Och då måste oljan tåla detta. Beskrivs bland annat på denna sida:
https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... ja-sae-30/
#1086829
Nu är det så att en bra syntetisk olja koksar senare än en vanlig mineralolja. Turbo, undersidan av kolvar etc blir nog så varma även i en vattenkyld motor.

Är det på allvar någon som skulle rekommendera en ägare av en gammal Saab 99 Turbo (som inte har vattenkyld turbo och är känd för att koksa) att köra på en rak SAE mineralolja?

Det är inte utan orsak att tillverkaren (B&S) rekommenderar syntetolja.
#1086918
Turbon är luftkyld (vilket också är det som står) och inte vattenkyld.
#1087068
ja, det hade säkert varit trevligt för dessa SAAB ägare om det funnits en multigrade gräsklipparolja.
Men med risk att upprepa mig själv. En motorolja ska uppfylla fler uppgifter än att inte koksa, oberoende om turbon är luft- eller vattenkyld.
#1087083
rid54 skrev:
Vojje skrev:en gräsklipparolja tål högre temperatur än en bilolja innan den koksar...
Där var ju en relevant kommentar om nåt jag inte tänkt på... Luftkylda motorer har ju inte nån "termisk broms" vid 100°C, som vattenkylda har. De kan lätt bli varmare utan att ta skada och då blir ju oljetempen också högre än i en normal bilmotor. Och då måste oljan tåla detta. Beskrivs bland annat på denna sida:
https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... ja-sae-30/
Alla luftkylda Volkswagen (ink. Porsche) motorer har haft oljekylare sedan -40-talet, Briggs&Stratton har inte det, inte dom enklare modellerna i alla fall.
#1087121
Är det inte stänk smörjning (ingen riktig oljepump utan ett plast hjul som stänker runt olja) på dessa små B&S motorer som i kombination med luftkylning gör att dom ska gå på SAE 30 ?

Jag trodde med för att dom skulle må bra av bättre olja men efter en börja skramla lite mer kör jag endast SAE 30 olja i dom nu mer.
#1087122
Andis skrev:Är det inte stänk smörjning (ingen riktig oljepump utan ett plast hjul som stänker runt olja) på dessa små B&S motorer som i kombination med luftkylning gör att dom ska gå på SAE 30 ?

Jag trodde med för att dom skulle må bra av bättre olja men efter en börja skramla lite mer kör jag endast SAE 30 olja i dom nu mer.
Jovisst har dom det, det har alla småmotorer av 4-takt typ. Vet inte hur det är med nyare (typ Honda) småmotorer (toppventiler). Jag kör dock på Biltemas Delsyntet 10W-40 (samma som till bilarna och båtmotorn) och det har funkat bra (peppar peppar). Byter olja varje vår.....
#1087158
Nu vill jag inte vara snubben som är värst och som alltid ska komma med de osannolikaste historierna i sällskapet, men jag har av min framlidne far ärvt en Klippo med B&S-motor som enligt kvitto på bruksanvisningen inhandlades år 1978. Enligt noteringar i bruksanvisningen har olja bytts 5 gg och tändstift 2 gg. Knivar har bytts 2 gg. Aldrig varit på service eller reparation. Enligt notering har 10W-40 eller 15W-40 mineralolja använts. Går ca 30 timmar per säsong och puttrar fortfarande på bra, men till nästa säsong blir det en robot för att en gång för alla bli av med mossan.
#1087160
Vojje skrev:en gräsklipparolja tål högre temperatur än en bilolja innan den koksar...
Åfan, jag trodde en bra syntetisk bilolja klarade just högre temp innan den koksade. Tex Castrol RS Syntetic som jag körde förr, klarade ju drygt 50 grader högre temp än en mineraloja innan den koksade. Har för mig att den klarade 330 grader istället för 280.

Men jag kan minnas helt fel ....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]