- ons 18 maj 2016, 13:28
#1077400
Jag tankade E85 i januari då kostade E85; 12,15kr/l och Blyfri 95; 12,25kr/l räknar man då ett påslag på 30% på E85 blir det 3kr extra per liter.
Etanol må inte vara guds gåva till bilism men den kunde ha gjort oss självförsörjda (hemska tanke i denna globalisering) och det är oftast inte allt för svårt eller dyrt att konvertera en äldre bilpark till Etanoldrift vilket totalt sett hade minskat avgasutsläppen.
joel80 skrev:Skatten har ju tagits tillbaka efter dispans från EU.. Det har aldrig varit 2,50kr dyrare/mil.. Men det kanske inte var så du räknade.Jo, skatten sänkte nyligen men som du skriver är det bara en tillfällig dispans. Energiförlusten skiljer sig mellan de äldre och de senare biofuel modellerna. Den jag hade från 2003 drog ca 33% mer på E85 men blev också desto roligare att köra.
För mig, har det som mest handlat om några tioöringar dyrare per mil. Min skillnad i förbrukning ligger på 22-24% högre med etanolen. (V60 T4F) och det var ungefär samma siffror med tidigare V50 1.8f.
På samma sätt som det verkar spridas missinformation om elbilar har det spridits väldigt mycket skit om etanolen. Sverige tar inte och har inte tagit etanol från Sydamerika på väldigt många år.. (Om dom ens gjorde det från början?)
Etanol är enligt mig ett bra alternativ till diesel/bensin, men ingen helhetslösning.
Jag tankade E85 i januari då kostade E85; 12,15kr/l och Blyfri 95; 12,25kr/l räknar man då ett påslag på 30% på E85 blir det 3kr extra per liter.
Etanol må inte vara guds gåva till bilism men den kunde ha gjort oss självförsörjda (hemska tanke i denna globalisering) och det är oftast inte allt för svårt eller dyrt att konvertera en äldre bilpark till Etanoldrift vilket totalt sett hade minskat avgasutsläppen.
RWD - Real Winter Drivers