Har inga erfarenheter av att importera bil från just Holland, däremot från Tyskland även om det är rätt många år sedan nu (1996). Kan dock inte tänka mig att du behöver betala någon skatt som är specifik för landet ifråga. Vid köp av begagnad bil som privatperson och inom EU förutsätts att du betalar moms till den du köper bilen av (om det är en bilhandlare och inte en privatperson). Varken moms eller tull behöver erläggas vid importen. Vid/efter importen behöver du betala interimsskyltar, registreringsbesiktning, slutliga registeringsskyltar och (tror jag) skrotningsavgift.
När det gäller försäkring bör du se till att försäkra bilen hos ditt reguljära försäkringsbolag efter köpet och före ankomsten till svenska gränsen. Jag vill minnas att jag därutöver hade någon slags korttidsförsäkring som ordnades samtidigt med att jag fick "exportplåtar" i Tyskland och som tillät mig att köra försäkrat fram till svenska gränsen. Bilen försäkras i Sverige på chassinumret snarare än registreringsnumret (som du ännu inte vet i det läget) och du bör höra dig för med ditt försäkringsbolag om hur detta görs och hur du kan få försäkringen dokumenterad före införseln. Du behöver den dokumentationen för att få interimsskyltar. Du kan visserligen fortsätta köra på de "exportplåtar" du får i Holland även efter att du passerat gränsen till Sverige. Tror inte tullen hindrar dig från att köra med de plåtarna eftersom det är en polisiär fråga snarare än en tullfråga. Men det är noga taget olagligt att köra på annat än interimsskyltar sedan du passerat gränsen.
I mitt fall strulade det lite med detta. Jag hade övererenskommit med försäkringsbolaget (i mitt fall Volvia) om att jag skulle ringa dem och få försäkringen tecknad så snart jag hade chassinumret vilket jag också gjorde. De skulle sedan faxa dokumentationen till tullen vid den aktuella gränspassagen (i mitt fall Helsingborg), vilket enligt Volvia brukade fungera bra. Tullen i Helsingborg visade sig dock ovillig att godta dokumentation via fax. Så det slutade med att vi (min fru och jag) fick stanna över natt på motell och sedan dagen därpå besöka närmsta Volvohandlare, som, efter kontakt med Volvia, utfärdade intyg på att bilen var korrekt försäkrad. Först därefter kunde vi få interimsskyltarna och åka vidare på dem. Nu gjorde inte detta så mycket eftersom vi kom till Helsingborg mitt i natten (vid tretiden om jag minns rätt) och behövde sova lite i vilket fall innan vi fortsatte resan.
EDIT: Efter vad jag kan se här
http://svebil.se/index.php?option=com_c ... &Itemid=36
är den särskilda skrotningsavgiften numera "skrotad". Istället får du betala förhöjd fordonsskatt första gången den skall erläggas.