Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag skulle vilja ha lite insynsskydd, mest på grund av att det känns mer avslappnande när man vilar, så jag har funderat på supermörk från biltema (se bild). Men jag är lite tveksam och funderar lite om jag kan räkna med krossade rutor och fler varningstriangel inspektioner (både den sortens kriminella och poliserna där jag bor är väldigt aktiva).

Eller är det bättre att ställa in en stor kartong? Är det jobbigt att få bort solfilmen sedan? Bilarna ifråga är Volvo 245 och Volvo 745.
Bilagor
solfilm.jpg
solfilm.jpg (38.06 KiB) Visad 5778 gånger
Vilka rutor pratar du om ?
Sidorutorna på bakdörr har jag på min = Känns Okej,
på min förra V70 tog jag bort filmen på baklucke rutan, enerverande när jag skulle backa osv.
Sover du i bilen ??
Alla andra rutor i bilen skall vara i original eljest får du bekymmer.
Sätta in en kartong ????
:P
Tonade rutor i bakre delen av bilen är inte fel. Har det på båda de bilar jag nu äger och skulle inte vilja vara utan. Å andra sidan skulle jag tveka att gå så långt som till "supermörk". Jag vill trots allt ha bra sikt också, även i mörker. Och som wissel påpekar kan det vara bekymmer med det, inte minst vid backning. Funderar inte på att ta bort toningen på bakrutan på min V70 -15 men bättre backljus står på programmet och behovet av det skulle sannolikt vara mindre om det inte var tonat där bak.
Enda sättet att klara sig om ens det hjälper är att det går att se in genom bilens rutor och inte ser något av värde. Tona gör man enligt mig för att det är antingen snyggt eller för solens skull. Solfilm skulle eventuellt kunna hjälpa tillfälligt som vid parkering på jobbet eller utanför affären, annars tror jag tyvärr inte mer på det
När man monterar mörk "limo" toning offrar man viss sikt genom rutorna, det är oundvikligt. Sen är vissa filmer bättre än andra när det gäller sikt. Biltema's t ex släpper inte igenom mycket sikt utåt faktiskt, jämnfört med volvos färdigskurva jag hade på 945an.

Men är man orolig för sikten så monterar man inte toning, så enkelt är det med det. Annars lär man sig använda speglarna bättre och slutar förlita sig på bakrutor som kanske inte alltid ens finns(tänk skåpbil t ex).

Själv har jag toning för att jag tycker det är snyggt, eller rättare sagt - det ser förjävligt ut utan :lol: .
945an hade dessutom värmeavledande toning(vilket V70in inte har, överväger ett byte faktiskt), och det är ju helt underbart på sommaren om bilen står ute.
Helt klart värt det "extra besväret" att lära sig använda sidospeglarna bättre.
Lucif3r skrev:När man monterar mörk "limo" toning offrar man viss sikt genom rutorna, det är oundvikligt. Sen är vissa filmer bättre än andra när det gäller sikt. Biltema's t ex släpper inte igenom mycket sikt utåt faktiskt, jämnfört med volvos färdigskurva jag hade på 945an.

Men är man orolig för sikten så monterar man inte toning, så enkelt är det med det. Annars lär man sig använda speglarna bättre och slutar förlita sig på bakrutor som kanske inte alltid ens finns(tänk skåpbil t ex).

Själv har jag toning för att jag tycker det är snyggt, eller rättare sagt - det ser förjävligt ut utan :lol: .
945an hade dessutom värmeavledande toning(vilket V70in inte har, överväger ett byte faktiskt), och det är ju helt underbart på sommaren om bilen står ute.
Helt klart värt det "extra besväret" att lära sig använda sidospeglarna bättre.
Jag bryr mig inte så mycket om sikten, då får man montera backkamera i så fall...

Vad kostade Volvo 945 färdigskuren film?
Någon som vet hur mycket ljusinsläpp det är på de mörka rutorna man kan beställa till XC60 från fabrik, börjar nästan ångra att jag tickade i den rutan för de ser verkligen kolsvarta ut, någon?
Derank skrev:Någon som vet hur mycket ljusinsläpp det är på de mörka rutorna man kan beställa till XC60 från fabrik, börjar nästan ångra att jag tickade i den rutan för de ser verkligen kolsvarta ut, någon?
Dom på bilden i tråden var ju inte original...
Nä, det vet jag men de bilder jag sett på fabrikstonade XC60 ser de kolsvarta ut, därav min undran, Jag har inga problem med att använda speglar men gillar inte då rutorna ser svartmålade/sprejade ut.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS