Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1042110
Intressant, tack för svar.

För jag tycker beteendet är lite nytt, det där att bromsa i vänsterfilen på glest trafikerad motorväg. Man får vara bra ouppmärksam om det ska behövas... Men kanske bara är det bara så att jag råkat upptäcka det just nu och därför ser fler som gör det.
av andersuw
#1042122
NilsO skrev:Intressant, tack för svar.
En särskild liten finess som jag inte noterade första gångerna jag körde bilen men som är användbar vid just motorvägskörning är följande:

Anta att du befinner dig i högerfil och ligger bakom ett annat fordon som håller lägre hastighet, eller ser att du nalkas ett sådant fordon. Om du då bestämmer sig för att köra om räcker det med att ge blinkerssignal för filbyte åt vänster för att farthållaren skall påbörja omkörningsaccelerationen alternativt låta bli att sänka farten. Man behöver alltså inte vänta på att filbytet fullföljts och radarsensorn därmed ser att kusten är klar för att farthållningen skall bli den rätta för omkörningsmanövern.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1042520
Ser beteendet du beskriver varenda dag på vägen hem från jobbet. Garanterat inte ACC utan förare som är riktigt korkade. Ligger på järnet för att sedan bromsa och hålla 1m avstånd och upprepar processen så fort någon flyttar på sig.. Idioter!

Jag ligger ofta i vänsterfilen med ACC och håller mitt avstånd, sätter farthållaren på 120 och hastigheten i vänsterfilen ligger runt 100, alltså gott om marginal för att det inte ska vara jag som är bromsklossen. Ändå så är det någon ärta som ska ligga och slicka mig i arslet bara för att jag håller ett vettigt avstånd, så många gånger jag har velat trampa på bromsen..
Användarvisningsbild
av Perra83
#1042533
Ligger man i högerfilen med rätt avstånd till framförvarande är det alltid någon som ska in i luckan mellan mig och bilen framför.
Jag blev så jävla arg en dag när bilen bakom skulle kör om och lägga sig framför mig i luckan samtidigt som möte kom. När han va jämsides med med mig gasa ja fullt. Jävlarisatan att idioten INTE skulle lägga sig framför mig och sprida grus på min 1 vecka gamla bil :evil:
Klart åker man en stor svart SUV då kan man tydligen göra precis som man vill och skita i sina medtrafikanter. För att visa sin ilska la han sig precis i röven på mig. Lite längre fram skulle ja svänga vänster. Jag blinkade vänster men rövhålet fortsatte slicka. Ja bromsade in hårt och svängde vänster. Tror ändå inte att han lärde sig något.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1042543
Mm, helt sjukt! Eller när man ligger på motorväg och håller avståndet i högerfilen och det kommer ikapp en idiot som prompt ska knö sig in preciiiiiiis framför än för att 2 sekunder senare gå ut i vänsterfilen igen.. VARFÖR??
av TaxiOla
#1289281
Man kan ställa in avståndet till framförvarande bil.
det finns 5 avstånd att välja på.
Avstånd 1 är ca 10 m avstånd 5 ca 50 m i hastigheter 100 km/h.
Vid lägre hastigheter anpassas avståndet automatiskt och bli kortare.
Jag använder det själv och brukar ligga på 4 eller 5 beroende på trafiksituationen. Jag vill inte få massa stenskott från framförvarande och sen är det skönt att inte få massa smutts på framrutan heller. Tänk på det alla ni som ska svänga in precis framför bilen även fast ni inte har någon bakom er i vänsterfilen. Ligg kvar i vänster filen tills ni kan gå in utan att stänka ner vindrutan eller skicka iväg ett stenskott som ofta blir fallet eftersom det ligger mycket grus i mellan filerna.

Att bilarna bromsar in precis innan de ska köra om beror på att man kommit för nära framförvarande och inte blinkat vänster, för när man blinkar vänster så bryr inte ACC om avståndet längre.
Om det bromsar för att en bil bakom kommer ifatt så är det BLIS (Döda vinkeln varningen) systemet som säger ifrån att inte svänga ut.

Tänk på att visa hänsyn till varandra i trafiken.
Användarvisningsbild
av svergie2
#1289433
andersuw skrev:
NilsO skrev:Intressant, tack för svar.
En särskild liten finess som jag inte noterade första gångerna jag körde bilen men som är användbar vid just motorvägskörning är följande:

Anta att du befinner dig i högerfil och ligger bakom ett annat fordon som håller lägre hastighet, eller ser att du nalkas ett sådant fordon. Om du då bestämmer sig för att köra om räcker det med att ge blinkerssignal för filbyte åt vänster för att farthållaren skall påbörja omkörningsaccelerationen alternativt låta bli att sänka farten. Man behöver alltså inte vänta på att filbytet fullföljts och radarsensorn därmed ser att kusten är klar för att farthållningen skall bli den rätta för omkörningsmanövern.
Det är tyvärr bara en grej i faceliftade bilar, pre-facelift måste ha kusten klar innan den gasar iväg :(

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1289439
Det är väl rimligt att anta att bromsljuset aktiveras om bilen använder bromsarna men inte om motorbroms räcker. Precis som när man kör själv
#1290336
På min V40-17 ser jag bromsljuset i bakrutan när det är mörkt och ja det tänds när ACC bromsar.
Jag stör mig nått så förbannat på folk som kör om på motorvägen och går in 5m framför fronten på min bil när jag har ställt 3-5s avstånd till framförvarande bil. Dom bakom tror ju man är efterbliven då egna bilen bromsar för att öka avståndet från 3/10-delars sekund till 3-5s pga. puckot som körde in framför :mad:
Användarvisningsbild
av Funk
#1290416
Tompamannen skrev: fre 04 jan 2019, 20:27 På min V40-17 ser jag bromsljuset i bakrutan när det är mörkt och ja det tänds när ACC bromsar.
Jag stör mig nått så förbannat på folk som kör om på motorvägen och går in 5m framför fronten på min bil när jag har ställt 3-5s avstånd till framförvarande bil. Dom bakom tror ju man är efterbliven då egna bilen bromsar för att öka avståndet från 3/10-delars sekund till 3-5s pga. puckot som körde in framför :mad:

Nu blev jag lite osäker, men om den som kör in framför dig inte bromsar eller sänker hastigheten utan fortfarande kör fortare så bromsar väl inte ACC ? Jag kan inte komma ihåg hur min reagerar på dessa situationer...

/Thomas
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]