Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mwi
#1041762
Har senaste åren kört ganska mycket med adaptiv farthållare, jag funderar på tänds bromsljusen när man använder den? Ibland bromsar farthållaren ganska kraftigt, exempelvis om man kommer ikapp något fordon med betydligt lägre hastighet men även vid en liten hastighetsdifferens känner man att bilen bromsar, borde bli ganska irriterande för bakomvarande bilar om bromsljusen tänds hela tiden fast å andra sidan är det ju ännu jobbigare om bilen framför bromsar kraftigt utan att tända bromsljusen.
Någon som vet?
av andersuw
#1041772
Mwi skrev:Har senaste åren kört ganska mycket med adaptiv farthållare, jag funderar på tänds bromsljusen när man använder den? Ibland bromsar farthållaren ganska kraftigt, exempelvis om man kommer ikapp något fordon med betydligt lägre hastighet men även vid en liten hastighetsdifferens känner man att bilen bromsar, borde bli ganska irriterande för bakomvarande bilar om bromsljusen tänds hela tiden fast å andra sidan är det ju ännu jobbigare om bilen framför bromsar kraftigt utan att tända bromsljusen.
Någon som vet?
Kan inte tänka mig annat än att bromsljusen går på oavsett om det är du själv som trycker på bromsen eller bilen. Uteblivet bromsljus är inte bara farligt utan troligen även olagligt. Sedan är väl signalen till bakomvarande i detta fall inte mera irriterande än om du kört på motsvarande sätt och bromsat själv.

Min erfarenhet av den adaptiva farthållaren på min V70 -15 är annars att den ganska sällan behöver använda bromsarna. Det är ju i och för sig svårt att säkert dra gränsen mellan väldigt lätt inbromsning och enbart gasuppsläpp. Men mitt intryck är att det vanligen räcker att den släpper gasen ett tag.
av Mwi
#1041797
andersuw skrev: Min erfarenhet av den adaptiva farthållaren på min V70 -15 är annars att den ganska sällan behöver använda bromsarna. Det är ju i och för sig svårt att säkert dra gränsen mellan väldigt lätt inbromsning och enbart gasuppsläpp. Men mitt intryck är att det vanligen räcker att den släpper gasen ett tag.
Ja är hastighetsdifferensen kanske 10 km/h så blir det en mjuk inbromsning/gasuppsläpp, men skiljer det exempelvis 30 km/h så blir inbromsningen ganska hård.
Men helt klar är kombinationen automat och adaptiv farthållare är riktigt skön :D
av andersuw
#1041851
Mwi skrev:Men helt klar är kombinationen automat och adaptiv farthållare är riktigt skön :D
Ja ACC är något jag velat ha ända sedan jag först hörde talas om det för runt 10 år sedan. Tycker också den funkar fint i praktiken så här långt (peppar, peppar). Den är inte övernitisk i att följa John utan tillåter att storleken på luckan till nästa bil varierar lite för att få ett mjukare beteende utan överdrivet gasande och bromsande.
Användarvisningsbild
av Waterlily
#1041880
Det är inte bara avståndet systemet har koll på utan även hur fort bilen framför dig kör. Det märker man tydligt då man kör på motorväg och bilar kör om en lite snävt. Långsamma bilar ger upphov till att min egen bil tappar fart medan snabba bilar knappt påverkar min bil trots likvärdiga snäva omkörningar.

Tekniken är en spinn-off från försvarsindustin där det gäller att ha koll på hur fienden rör sig.

Vänligen Näckrosen.

Vänligen
Användarvisningsbild
av Perra83
#1041892
Klart att bromsljusen tänds när bilen sänker hastigheten.
Titta i sidospeglarna när det är mörkt ute för alltid är det någon vägmarkering eller nått som bromsljusen reflekteras i.

Att få ACC att fungera fullt ut var en av anledningarna till att jag vill ha automat.
av NilsO
#1042065
Eftersom jag aldrig kört med adaptiv farthållare sticker jag in en fråga. Ganska ofta tycker jag följande händer på motorvägen, vid gles trafik:

En bil påbörjar en omkörning. En annan bil kommer bakifrån i vänsterfilen och hinner upp den omkörande bilen. När den är bara 10 meter ifrån bromsar den.

Det ser helt vansinnigt ut, som att det nästan sker en olycka trots att föraren haft hur lång tid som helst på sig att anpassa farten. Gör adaptiv farthållare så? Jag menar, normalt finns det ju nästan aldrig någon anledning att bromsa på motorvägen, särskilt inte om man gått ut i vänsterfil.
Användarvisningsbild
av andreas 80
#1042073
Om vägen är hyfsat rak och fin kan radarn uppfatta mål på 200m håll. Sedan beroende på vilket avstånd du ställt in saktar bilen in lugnt och fint när man börjar närma sig.

Möjligen om du har kortaste avståndet kan det kännas att den bromsar lite hårdare den sista sekunden innan hastigheten är anpassad.
av andersuw
#1042099
NilsO skrev:Hmm, låter som att det kan vara det jag sett, då. Vad är kortaste avståndet man kan ställa in? Vad brukar ni ställa in för avstånd?
Man ställer tiden, inte sträckan. Vid lägre hastighet kan man ligga närmare framförvarande fordon utan att kravet på reaktionstid ökar. Kortaste tidsavståndet på min bil (V70 D4 -15) är ca en sekund och längsta ca tre sekunder. Det motorvägsbeteende du berättar om har således inget med den adaptiva farthållaren att göra (i alla fall inte Volvos) utan snarare med omdömeslösa förare. Även med det kortaste tidsavståndet blir avståndet till framförvarande fordon i motorvägsfart (110 km/h) ca 30 meter. Med längsta tidsavstånd handlar det om ca 100 meter.

Sedan funkar det också så att farthållaren reagerar och börjar sänka hastigheten långt innan den nått ned till angivet tidsavstånd. I praktiken funkar det mycket mjukt och fint tycker jag (med reservation för att jag inte hunnit köra mer än ca 150 mil med bilen än).
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]