Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#1471577
Så sant så. För min personliga del är bränslepriset hanterbart, men jag känner en hel del folk som har svårt att hantera dagens bränslepriser i sin budget. Eftersom större delen av priset är skatt och moms, så blir det ju en bakvänd fördelningspolitik.
av William85
#1471587
Kan tänka mig att väldigt många arbetsplatser försvunnit från mindre orter sen 1980 också, så fler behöver pendla.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1471594
William85 skrev:Kan tänka mig att väldigt många arbetsplatser försvunnit från mindre orter sen 1980 också, så fler behöver pendla.
Att dom har... Här, bara under sommaren, har postkontoret stängt ner, handelsbanken stängt ner och swedbank har precis stängt ner också, och flyttat 4 mil bort. Det är 3 arbetsplatser med anställda som helt plötsligt gått från kanske max 2km pendling till 8mil pendling om dagen. Dom är *inte* glada kan jag meddela...
av Filippo76
#1471606
poseidon skrev:Ni säger samma sak på olika sätt.
Lövets förklaring passar en politiker som vill höja skatten med miljön som argument å vi andra fattar att folk i glesbyggd fortfarande har väldigt höga bränslekostnader och de kan inte heller ta en kortare väg till arbetet bara för att bensinen är dyr.

Anledningen till att skatterna fortsätter gå upp på bränslet beror helt enkelt på att "pengarna skall in" och regeringen vet att folk inte har något alternativ och att Svensson knyter näven i fickan istället för att protestera som i exempelvis Frankrike.
Ja exakt så, bensin, alkohol och tobak är bra tillflödesverktyg för staten att använda när pengarna ska in. Efter allt corona-stöd som strösslats till höger och vänster så ska det fyllas på igen.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1471614
Coronastödet är en fis i rymden jämfört med vad det kostar att försörja alla de som inte är självförsörjande, å som skulle rädda pensionerna. Men elefanten i rummet....
av vjohnj
#1471624
poseidon skrev: fre 29 okt 2021, 20:17 Coronastödet är en fis i rymden jämfört med vad det kostar att försörja alla de som inte är självförsörjande, å som skulle rädda pensionerna. Men elefanten i rummet....
Nu börjar de bli icke pc/pk. Vill bara ha koll på hur länge denna tråd är i live 😂😆🤔🤬
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1471627
Bensinpriset styrs med skatter för att vi ska köra mindre samtidigt blir vi mer beroende av bilen för att allt flyttas långt bort det går inte ihop för folk ekonomiskt...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1471663
Camel skrev: fre 29 okt 2021, 14:59 Så sant så. För min personliga del är bränslepriset hanterbart, men jag känner en hel del folk som har svårt att hantera dagens bränslepriser i sin budget. Eftersom större delen av priset är skatt och moms, så blir det ju en bakvänd fördelningspolitik.
Det är tufft, ja.
Sjukpensionär och maka som jobbar kommunalt med 6 mils pendling varje dag, det känns. Lägg till de vanliga bestyren och behoven för en familj med två barn så är bilbudgeten numera långt större än bostadsbudgeten.

"Man kan ju byta jobb..." kan någon tycka. Eller flytta.
Flytt är inget alternativ, skulle aldrig ha råd att bo i kommunen där hustrun arbetar. Bostadspriserna är så höga att det är fullständigt uteslutet, och nuvarande bostaden är förhållandevis billig med låg avgift, mkt god ekonomi i föreningen.

Tills det införs fastighets/bostadsskatt på bostadsrätter, då måste vi sälja och flytta. Lägenheten var "billig" när vi köpte den, sedan helrenoverad och bostadsmarknaden har långt mer än fördubblat värdet. Händer det blir det lägenhet i allmännyttan, och hyrorna på lägenheter i den storlek vi behöver är sådana att staten kommer att betala ut ett rejält bostadsbidrag som tillägg till min sjukpension. Summa summarum skulle det kosta samhället mer än det drar in på alla höjda skatter.

Smart...
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1471670
Jag flyttade 5mil från orten där jag jobbar p.g.a. huspriserna, prisskillnaden var betydlig.

Jag kan åka 146.000 mil för dom pengarna med dagens dieselpris och bilen jag har för tillfället.

Vi har alla ganska olika förutsättningar för att få vardagen att gå ihop. Samhällsfunktioner är inte riktigt samma och utbudet av kultur och fritid är lika torftigt men vi får roa oss själva på vischan där vi valt att bo men vinsten för hela familjens välmående är enorm.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1471823
Lövet skrev:
gubbstrutt skrev:@Lövet, Det där med siffrorna för totalen du nämnde tidigare ser ut som politiker snack.
Det skulle jag sagt redan igår.
Det är inget som helst fel på siffrorna. Problemet är att du inte förstår att två saker kan vara sant samtidigt. Bränslepriset kan BÅDE vara högsta någonsin i nominella termer OCH vi lägger allt mindre av våra pengar på bensin - samtidigt.
Det finns egentligen bara en enda sanning bränslet är för dyrt hur man än väljer lägga upp det.
Pengarna ska ner i den botten lösa skattkistan helt enkelt. Det är det jag förstår när jag står vid pumpen.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 93

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Fireline (Fisklina)

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]