Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1471307
Lucif3r skrev:Det enda jag läser är "våran andel av drivmedelskonsumtion har aldrig varit så liten under ett år där en global pandemi råder och många stannar hemma med stängda dörrar"
Så hade det varit om det bara var 2020-2021 som hade en lägre andel drivmedelskostnad än tidigare. Det är det inte.
Variosboy skrev:Har läst alla din inlägg i tråden och det enda som framgår är att du tycker bränslet är för dyrt och har långt till jobbet. Men inte något svar på det jag undrade över.
Givetvis är uträkningen fel eftersom den inte stämmer för 1 person.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1471337
Priset på bränsle har alltså stigit mer än övriga kostnader. Egentligen är det ju skatten som ökar.

Vi räddas av att vi under samma mätperiod lyckats öka välståndet i landet så att löneökningarna blivit större procentuellt sätt.

Rättfärdigar det den orimliga höjningen av bränslepriset?

Självklart inte. Det finns ju ingen annan vara som behandlas samma.
Regeringen vet smärtgränsen å motiverar det med "vi höjer skatten så vi kan göra en grön omställning". :sick:
av Lövet
#1471339
poseidon skrev:Vi räddas av att vi under samma mätperiod lyckats öka välståndet i landet så att löneökningarna blivit större procentuellt sätt.
Fast resultatet av det är ganska viktigt:

"Nominellt är den svenska bensinen dyr i svenska kronor, och bara nio länder har dyrare bensin än Sverige. Internationellt sett är dock inte den svenska bensinen särskilt kostsam i relation till hur mycket svenskar tjänar. Tar man priset för bensin i relation till vad genomsnittsvensken tjänar hamnar Sverige på plats 143."
Användarvisningsbild
av poseidon
#1471368
Ok. Mäter den jämförelsen hur långt folk har till jobbet /samhällsservice i relation till inkomst vs bränslepris?

Vi har typ världens högsta skatter på arbete, varför måste vi ha höga skatter på det som gör att många kan ta sig till arbetet?

Bränsleskatterna är en inkomst till staten, det har väldigt lite med nån "grön omställning" å göra.

Kör folk kortare väg till jobbet när bensinen är dyr?
av William85
#1471397
Jag har varit på bägge sidor, pendlat rätt långt förut och nu sen några år bara 5km till jobbet och nära till allt i vardagen iaf (liten norrländsk stad)

Förut upptog bilen stor ekonomi och oro. Tid tar det också. Det är tufft att pendla på många sätt. Jämfört med nu när jag knappt kollar vad det kostar, blir par tusen i månaden ungefär.

Allas situation är så olika och krasst gör det nog desamma vilken regering som styr, blir nog inte mer än nån kronas skillnad och vad gör det på totalen. Man får göra det bästa av sin situation på egen hand.

Positiva är väl att det finns alternativ på horisonten, om de inför km-skatt som är undantagen landsbygden enligt förslag är vi väl en bit på väg. Bor man i eget hus och kan tänka sig en elbil blir det låg milkostnad. Visst de är inte gratis men har man 5-6000kr bränsleräkning betalar man ju redan den pengen.
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1471398
Venezuela har mycket kraftigt subventionerat drivmedel men jag tror nog att hela samhällsapparaten där har slagsida för övrigt.

Vi har det ganska gott här, dom som det skevar för är väl ensamstående mammor i en hyresrätt som haltar fram inom handel och restaurang där du knappt kan få en 100%-ig tjänst idag, där kan vi snacka ansträngd ekonomi.


Jag är en vit medelålders Okränkt man =)
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1471448
Lövet skrev:Variosboy skrev:
Har läst alla din inlägg i tråden och det enda som framgår är att du tycker bränslet är för dyrt och har långt till jobbet. Men inte något svar på det jag undrade över.
Givetvis är uträkningen fel eftersom den inte stämmer för 1 person.
Allvarligt tror du verkligen att uträkningen är fel för endast 1 person?
av Lövet
#1471451
gubbstrutt skrev:
Lövet skrev:Variosboy skrev:
Har läst alla din inlägg i tråden och det enda som framgår är att du tycker bränslet är för dyrt och har långt till jobbet. Men inte något svar på det jag undrade över.
Givetvis är uträkningen fel eftersom den inte stämmer för 1 person.
Allvarligt tror du verkligen att uträkningen är fel för endast 1 person?
Naturligtvis är den fel för många eftersom den avser TOTALA KONSUMPTIONEN. Har man haft sämre löneutveckling än snittet är det tråkigt (men betyder inte att man lägger mer än av sin inkomst än 1980 ändå) Men den är inte fel för att den är framtagen av en miljöpartistisk/kommunistisk konspiration som styr SVT som du vill få det till.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 93
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]