Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1470990
EbbevonVolvo skrev: mån 25 okt 2021, 13:50
StefanN skrev:Man vet att drivmedelspriserna gått upp när bilhandlarna skyltar mest med att den är fulltankad. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/95727151
Skulle kunna vara halva bilens värde??!! ;-) :-D :-D
Även i ny bil kan det bli full tank, fick jag av säljaren, tanken var snustorr när jag hämta nya Volvon 21 aug 2021 (då låg bensinpriset på 16,24 kr) och det blev 60 liter försäljerskan tanka upp min nya Volvo med. Har bara tankat 2 gånger sen dess (har en laddhybrid, kör mest på el till vardags). En full tank kostar ju runt en tusenlapp för många bilar idag.
/Bo
Användarvisningsbild
av perin
#1470998
bem skrev: En full tank kostar ju runt en tusenlapp för många bilar idag.
/Bo
Jag kommer ihåg när farsgubben någon gång på andra halvan av 70-talet sa:
-Nu får man inte full tank för 100:- längre.

Men oavsett så har jag för mig om att jag såg några uppgifter om att man behövde jobba fler minuter per liter bensin/ diesel då än vad man behöver göra idag.
Användarvisningsbild
av bem
#1471001
perin skrev: mån 25 okt 2021, 17:48
bem skrev: En full tank kostar ju runt en tusenlapp för många bilar idag.
/Bo
Jag kommer ihåg när farsgubben någon gång på andra halvan av 70-talet sa:
-Nu får man inte full tank för 100:- längre.

Men oavsett så har jag för mig om att jag såg några uppgifter om att man behövde jobba fler minuter per liter bensin/ diesel då än vad man behöver göra idag.
Ja det fanns en tid 100 kr var jättemycket pengar...
Jag minns min syrras gubbe körde med en lite underlig taktik på den tiden det fanns sedelautomater när man skulle tanka: han hade med sig 100, max 200 kr och tanka för det, sen skulle det "räcka" (länge). Man sätter onekligen lite press på sig att inte slösa några droppar då... Själv försöker jag få de dyrbara bensindropparna vara lite längre genom att köra lugnt och hålla mig till hastighetsgränserna häromkring (nästan alla landsvägar häromkring har 80 km/h numera). Man får helt enkelt inte ha så bråttom. Funkar väl hyfsat. Som tur är har jag laddhybrid så jag kan köra mycket hemmavid på el, det är lite tröst. Tar emot när jag måste köra på bensin men ibland är det tvunget när batteriet dränerats vid körning.
Än är kostnaden per mil på el jämfört med på bensin mycket fördelaktigt. Bilen är väl snudd på det sista man gör sig av med, kanske man får bosätta sig i kombin bak om det blir helt utflippat med både bensinpriser och elpriser... :-)
Då bor man ju billigt i alla fall (på sommaren, på vintern fruse man väl ihjäl).
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1471002
bem skrev:
EbbevonVolvo skrev: mån 25 okt 2021, 13:50
StefanN skrev:Man vet att drivmedelspriserna gått upp när bilhandlarna skyltar mest med att den är fulltankad. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/95727151
Skulle kunna vara halva bilens värde??!! ;-) :-D :-D
Även i ny bil kan det bli full tank, fick jag av säljaren, tanken var snustorr när jag hämta nya Volvon 21 aug 2021 (då låg bensinpriset på 16,24 kr) och det blev 60 liter försäljerskan tanka upp min nya Volvo med. Har bara tankat 2 gånger sen dess (har en laddhybrid, kör mest på el till vardags). En full tank kostar ju runt en tusenlapp för många bilar idag.
/Bo
Ja men vad bra! Då dubblades värdet på din bil. :-D
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1471109
18.09 för en liter 95 E10 idag och diesel och 98 E5 ännu värre. Undrar när det ska hända något :bored:

Edit 19.09 litern för 98 E5. Fy fan :devil:
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
#1471120
17.64 för 95oktan här alldeles nyss. Rätt dyrt det med.. men vad skall man göra..

/Thomas
Användarvisningsbild
av poseidon
#1471168
Funk skrev: tis 26 okt 2021, 15:51 17.64 för 95oktan här alldeles nyss. Rätt dyrt det med.. men vad skall man göra..

/Thomas
Till å börja med att reflektera över vilka det är som sätter skattesatsen på bränslet och sen fråga sig själv om man är nöjd med situationen.

Baserat på svaret på ovan frågeställning och övriga problem du ev konstaterat att vi har i samhället så tar du dig en funderare på om något annat parti än de nuvarande skulle kunna få Sverige i en, enligt dig, mer fördelaktig riktning.

SEN tar du tillfället i akt å går å röstar i valet 2022.
av Erik Å
#1471191
Oljepriset jobbar sig stadigt uppåt efter covid-svackan, en bit kvar till de gamla toppnivåerna.
brent.JPG
brent.JPG (49.74 KiB) Visad 215 gånger
Användarvisningsbild
av Funk
#1471214
poseidon skrev:
Funk skrev: tis 26 okt 2021, 15:51 17.64 för 95oktan här alldeles nyss. Rätt dyrt det med.. men vad skall man göra..

/Thomas
Till å börja med att reflektera över vilka det är som sätter skattesatsen på bränslet och sen fråga sig själv om man är nöjd med situationen.

Baserat på svaret på ovan frågeställning och övriga problem du ev konstaterat att vi har i samhället så tar du dig en funderare på om något annat parti än de nuvarande skulle kunna få Sverige i en, enligt dig, mer fördelaktig riktning.

SEN tar du tillfället i akt å går å röstar i valet 2022.
Nåja, hur man röstar beror förhoppningsvis på fler saker än bränslepriser...

/Thomas
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 93

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]