Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Taxen47
#1041295
Är det nån mer som är nörd på att skriva upp vad varje tankning kostar?
Har skrivit upp varenda tankning sen 4/7 -95.Då kostade bensinen 7,54kr/l.Dyrast var det 29/3 -12,då den kostade 15,58 kr/l.
Har inte kört så många mil per år tidigare (ca 7-800mil),så därför blir det inte så många tankningar.Kör mer nu.
Har tankat hos Volvos Tanka de flesta gångerna, med undantag för semestertrippar.
Användarvisningsbild
av keroan
#1041298
När jag fick körkort kostade bensinen 1.57 kr
Och nix jag är inte 80 år gammal :-)
Men jag tror faktiskt att 1.57 då sved mer i plånboken än vad 12.50 idag gör.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1041300
Nej, kan inte påstå att jag brukar skriva upp eller lägga det på minnet. Ett undantag är dock från olika resor utomlands, tankade min bil i Ukraina och Moldavien sommaren 2014. Där kostade dieseln motsvarande ca 6:-/litern...
av ChristerN
#1041302
Lika nördig. Har säkert hållit på ännu längre.
Använder även Spritmonitor.de och deras app sedan några år tillbaka.
Varför? Vet inte men det känns riktigt på något sätt.
Man är väl lite knäpp...
Användarvisningsbild
av joel80
#1041305
Jag har använt både fuelly och spritmonitor.de i ca 10 år..

Håller med keroan om att det var dyrare förr. 1999 kostade soppan runt 7kr.. Då drog bilarna mer.. Och man hade lägre löner.. Så milkostnaden då var högre än den är nu.
av andersuw
#1041312
keroan skrev:När jag fick körkort kostade bensinen 1.57 kr
Och nix jag är inte 80 år gammal :-)
Men jag tror faktiskt att 1.57 då sved mer i plånboken än vad 12.50 idag gör.
Beror väl lite på vad man menar med att "svida". Ett bensinpris på runt 1:57 hade vi i mitten på 70-talet och det är billigare än 12:50 idag även om man tar hänsyn till inflationen. Men sedan kanske du har lite bättre reallön idag än du hade när du precis tagit körkort. ;-)

Det lägsta bensinpris jag upplevt i någotsånär vuxen ålder var i USA i slutet av 70-talet. Man fick då ge 60 cent för en gallon (närmare fyra liter). Det var tur att det var så billigt eftersom en gallon var ungefär vad min dåvarande bil, Cadillac Coupe de Ville -75 med åttaliters V8, sörplade i sig per mil, i alla fall i stadstrafik, särskilt vintertid. Under goda förhållanden (motorvägskörning vid den dåtida lagliga maxhastigheten, beskedliga 55 mph) drog den "bara" 2,2 liter milen. ;-)
Användarvisningsbild
av keroan
#1041321
andersuw skrev:
keroan skrev:När jag fick körkort kostade bensinen 1.57 kr
Och nix jag är inte 80 år gammal :-)
Men jag tror faktiskt att 1.57 då sved mer i plånboken än vad 12.50 idag gör.
Beror väl lite på vad man menar med att "svida". Ett bensinpris på runt 1:57 hade vi i mitten på 70-talet och det är billigare än 12:50 idag även om man tar hänsyn till inflationen. Men sedan kanske du har lite bättre reallön idag än du hade när du precis tagit körkort. ;-)
Tja, jag hade ingen lön alls när jag tog körkort, gick fortfarande i gymnasiet och efter det lumpen. Men jag vet vad mina föräldrar tjänade då. Typ 2500-3000 i månaden. Och dom var inte lågavlönade med den tidens mått.
av andersuw
#1041325
keroan skrev:Tja, jag hade ingen lön alls när jag tog körkort, gick fortfarande i gymnasiet och efter det lumpen. Men jag vet vad mina föräldrar tjänade då. Typ 2500-3000 i månaden. Och dom var inte lågavlönade med den tidens mått.
Reallönerna har ju också stigit vilket innebär att 1:50 då "sved" ungefär lika mycket för Medelsvensson i relation till lönen som 15 kr gör idag. Fast just nu kostar ju soppan lite mindre än så samtidigt som bilarna blivit mindre törstiga. Så vi kanske kan glädja oss lite över utvecklingen trots allt. :-)
Användarvisningsbild
av börne
#1041330
Har aldrig någonsin skrivit upp vad en tankning kostar, vet inte ens exakt vad bensinen kostar just nu :oops: Jag tankar då det är tomt i tanken, måste ju ha soppan för att ta mig till kneget osv, så det är ju bara att tanka oavsett pris!!
Användarvisningsbild
av keroan
#1041344
börne skrev:Har aldrig någonsin skrivit upp vad en tankning kostar, vet inte ens exakt vad bensinen kostar just nu :oops: Jag tankar då det är tomt i tanken, måste ju ha soppan för att ta mig till kneget osv, så det är ju bara att tanka oavsett pris!!
Rätt :-) Jag skriver heller inte upp vad maten kostar, man måste ju äta :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 93
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]