Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Allinug
#1467694
Passerar det 20 kr så finns det nog ingen övre gräns. Då fortsätter det nog spikrakt uppåt!
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1467721
Jag är nyfiken (och det är jag inte ofta). Hur många mil blir det i månaden för er kneg mm ?.
För mig blir det 19 mil per dag :bored:
Bensin V70.

Edit eller ca 450 mil mån :bored:
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
av UnleashFusion
#1467731
gubbstrutt skrev: ons 06 okt 2021, 20:31 Jag är nyfiken på (och det är jag inte ofta). Hur många mil blir det i månaden för er kneg mm ?.
För mig blir det 19 mil per dag :bored:
Bensin V70.
7mil ToR varje dag, även helger varannan vecka. Bensin
Användarvisningsbild
av poseidon
#1467732
Derank skrev: sön 03 okt 2021, 23:20
gubbstrutt skrev:
Derank skrev:Vi kommer att vänja oss, det är bara att tanka och se glad ut, jag kör då inte mindre för att priset går upp
(Vi) vilka är det då?.
(Jag) finns det inte fler mäniskor än du?.
Ok, du kommer att vänja dig och du kommer att köra som vanligt, för du har inget val. TYanka och se glad ut, det kostar att äga och köra bil och det ska det göra.
Varför skall det kosta? (gissar att du menar att det SKA kosta mycket å köra/äga bil.
Användarvisningsbild
av Derank
#1467734
gubbstrutt skrev:Jag är nyfiken på (och det är jag inte ofta). Hur många mil blir det i månaden för er kneg mm ?.
För mig blir det 19 mil per dag :bored:
Bensin V70.
ca 150mil i månaden,
Användarvisningsbild
av Camel
#1467735
Snitt 275 mil per månad hittills i år.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1467739
Innan jag bytte jobb för ca 2 år sen så hade jag 10 mil i veckan ToR som jag avverkade på cykel året runt i ungefär 10 år, nu har jag 1km enkel.. Sambon har ca 30km ToR och kör för det mesta bil men samåker också när det passar. Vi kommer inte upp i mer än kanske 1000 mil/år som läget är..
Användarvisningsbild
av Camel
#1467747
OKQ8 Bensin E10 = 17,59 kr/liter (2021-10-06) inkl. moms
Varav bensinskatter:
Energiskatter 4,13 kr/liter
Koldioxidskatt 2,61 kr/liter
Moms 3,52 kr/liter
Summa bensinskatter och moms blir 10,26 kr/liter
Total skattesats bensin 58,3%
Totalt produktpris bensin 7,33 kr/liter exklusive skatter och moms.
Världsmarknadspriset är bara en mindre del av totalpriset och påverkar inte så mycket som man vill påskina från politiskt håll.

Exempel betala för fulltank 60 liter
Bruttolön inkl. arbetsgivaravgift 1849,34 kr
Arbetsgivaravgift (31,42%) 442,14 kr
Bruttolön till anställd 1407,20 kr
Inkomstskatt (25%) anställd 351,80 kr
Nettolön till anställd 1055,40 kr att tanka 60 liter för (17,59 kr/liter)

Totalt för samtliga skatter i alla led inklusive moms samt löneskatter om 60 liter köps blir 1409,54 kr. Med en bensinförbrukning på 0,75 liter/mil blir det 17,62 kr per mil bara för samtliga skatter. Till detta kommer själva kostnaden för bensinen. Staten ska inte klaga på att få 17,62 kr per mil i olika skatter. I alla fall för en ärlig knegare som vitt jobbar i hop till sin bensin hos en arbetsgivare som sköter alla skatter.

Totalkostnad inkl. samtliga skatter i alla led för 60 liter bensin är 1849,34 kr. Med en bensinförbrukning på 0,75 liter/mil blir det 23,12 kr per mil, eller 30,82 kr/liter om man så vill.

Är det vettigt?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1467752
Nej det är åt helvete :-( .
Men det var en fin uträkning. Själv vågar jag inte räkna på eländet. Får iaf byta olja i motorn med drygt 2 månaders mellanrum :bored:. Vad fan hålls man med :-/
Användarvisningsbild
av perin
#1467755
gubbstrutt skrev:Jag är nyfiken (och det är jag inte ofta). Hur många mil blir det i månaden för er kneg mm ?.
För mig blir det 19 mil per dag :bored:
Bensin V70.

Edit eller ca 450 mil mån :bored:
4 km enkel på cykel. Elcyklar dessutom. :-)
Nu är bilen så pass gammal (-14) att jag har råd att cykla varje dag. När bilen var nyare blev det dyra cykelkilometrar då bilen tickade pengar i garaget i form av värdeminskning, skatt & försäkring.
Folk undrade förr varför jag tog bilen för 4 kilometer. Men jag svarade bara att jag inte hade råd att cykla och folk stod som fågelholkar och fattade ingenting. ;-)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 93

Ju mer jag läser här på forumet om[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]