Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1467118
Derank skrev: lör 02 okt 2021, 22:08 är det ens lönt? el du kanske inte gör det av ekonomiska skäl?
Om det är lönt?? Att vilja förbättra en gammal Volvo har inte med det att göra, utan mest för att det går att göra... (och för miljön)
Etanol är det ursprungliga bränslet för bilar. Bensin såldes dyrt på apotek som rengöringsmedel på 1800-talet och Henry Ford köpte upp mark och odlade majs för etanol tillverkning när biltillverkningen tog fart omkring förr-förra sekelskiftet
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av 20FJan
#1467119
Bara att tanka på såklart, men kanske man väljer en mindre snålare bil när det blir dags. Alternativt välja en som går på E85 och få lägre årsskatt på köpet. Eller elbil, de har ju funnits ett tag och börjar komma ner i prisnivå.

Inte så svårt att få ihop matten i att högre bränslepriser gynnar lite att få ner försäljningen.
Användarvisningsbild
av bem
#1467121
lennarte skrev: sön 03 okt 2021, 18:36
Derank skrev: lör 02 okt 2021, 22:08 är det ens lönt? el du kanske inte gör det av ekonomiska skäl?
Om det är lönt?? Att vilja förbättra en gammal Volvo har inte med det att göra, utan mest för att det går att göra... (och för miljön)
Etanol är det ursprungliga bränslet för bilar. Bensin såldes dyrt på apotek som rengöringsmedel på 1800-talet och Henry Ford köpte upp mark och odlade majs för etanol tillverknkng när biltillvrkningen tog fart omkring förr-förra sekelskiftet
Var det inte elektricitet som drev bilarna i begynnelsen? Eller var etanol före?
/Bo
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1467123
Cox skrev:Blir inget bättre när det gäller miljön, det fattar till och med en idiot. Behöver jag köra ex 3000 mil om året för att ta mig till jobbet, så blir den enda effekten att det blir dyrare, bättre för miljön för att jag får betala mera... Öuhm jag får inte ihop detta. Kanske är jag korkad men men

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Nej, kortsiktigt så har det knappast någon betydelse. Men nästa gång du köper bil så påverkar det (kanske) ditt val av bil. Och alla vagnparksägare som också svarar för drift kommer definitivt att välja det minst dyra alternativet.
Sen om det är ett marginalspel, säger jag inget om.
Du borde åka buss och halvera ditt resande Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1467125
Om jag inte är helt fel ute så "tankade" Karl Benz fru "sin" bil med rengöringsmedel på ett apotek vid världens första bilresa mellan 2 städer. Så europeiska bilar "gick" på "rengörings medel" medans Ford gick på etanol. Elbilar sålde bra för man slapp veva igång dom, därför försvann elbilarna på - 20 - talet sedan Cadillac börjat installera en elektrisk startmotor 1912. El, bensin och etanol var ungefär samtida men i olika länder.
Bensin i Tyskland, el i Frankrike och etanol i USA.
av Cox
#1467126
TommyP86 skrev:
Cox skrev:Blir inget bättre när det gäller miljön, det fattar till och med en idiot. Behöver jag köra ex 3000 mil om året för att ta mig till jobbet, så blir den enda effekten att det blir dyrare, bättre för miljön för att jag får betala mera... Öuhm jag får inte ihop detta. Kanske är jag korkad men men

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Nej, kortsiktigt så har det knappast någon betydelse. Men nästa gång du köper bil så påverkar det (kanske) ditt val av bil. Och alla vagnparksägare som också svarar för drift kommer definitivt att välja det minst dyra alternativet.
Sen om det är ett marginalspel, säger jag inget om.
Du borde åka buss och halvera ditt resande Bild
Buss är inget alternativ där jag bor, så det går bort. När det gäller val av bil, så är vi bilister rövkn oavsett, elbolagen kommer framledes ta ut effekt avgifter läste i nån blaska för elbilar att det kommer kosta typ 800 sek att ladda den hemma. Så summa summarum kostnaderna är dom samma. Miljövinster tveksamt batterier är miljöbovar dom med, samt barn arbetare som krafsar fram kobolt för ingen lön alls och deras arbetsmiljö ska vi inte tala om.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1467152
Derank skrev:Vi kommer att vänja oss, det är bara att tanka och se glad ut, jag kör då inte mindre för att priset går upp
(Vi) vilka är det då?.
(Jag) finns det inte fler mäniskor än du?.
Användarvisningsbild
av Derank
#1467191
gubbstrutt skrev:
Derank skrev:Vi kommer att vänja oss, det är bara att tanka och se glad ut, jag kör då inte mindre för att priset går upp
(Vi) vilka är det då?.
(Jag) finns det inte fler mäniskor än du?.
Ok, du kommer att vänja dig och du kommer att köra som vanligt, för du har inget val. TYanka och se glad ut, det kostar att äga och köra bil och det ska det göra.
av Erik Å
#1467196
Hmm det svider att tanka, det skulle inte förvåna mig ett dugg om bensinpriset hoppar iväg långt över 20kr i vinter pga europeisk energikris..
Jag kommer inte att vänja mig :-/ Till slut kommer man till en punkt där man får leta fram andra lösningar. :-D
Kanske dags att lägga på friktionsdäcken, de rullar mycket lättare än sommardäck när temperaturen sjunker..
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 93

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]