Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1042242
Mitt första jobb var på en bilverkstad med 2 bensinpumpar på gården. Den sommaren fick man 11,7 liter 94 oktanig bensin för en 10-a. Kommer så väl ihåg det för jag råkade ta fel pump (det var betjäning på den tiden) och han fick "bara" 10,4 liter (100 oktan). Han (det var i princip bara "han" på den tiden) blev riktigt arg så jag fick "pytsa i" en liter till, så blev han nöjd. Jag var 13 år då, till sommaren är det 50 år sedan...... :roll:
Läste för en tid sedan (Kvällsposten) att bensinen kostar (i princip) lika mycket nu som den gjorde när den "blev fri" på -40-talet. Det stod vad den kostade då, men jag lade inte det på minnet. Borde varit runt 50 öre. Öre var något man köpte godis för när jag var liten :lol: Ett-öres lakritspinnar....MMM :wink:

Mvh
Lennart
av V60D5AWDPolestar
#1042248
Farsan hade Shellmack när soppapriset passerade 1kr/l. Han blev rejält utskälld av många kunder som minnsan skulle sluta köra bil... :D . Tankade på Shell på Gran Canaria I går för det facila priset av 8,53EUR/10l. 8)
av volvo244gle
#1042274
På tal om bensinpriser förr... Men vad gör vi när bensinen tar slut? :P
http://www.oppetarkiv.se/video/1239386/trafikmagasinet

Intressant att i princip inget har förändrats på 36 år. Ja förutom att etanol blivit helt uträknat som drivmedel, samtidigt som smutsig och fossil diesel har tagit över som det nya "miljöbränslet". :roll:
Nog för att det börjar röra sig på elbilssidan nu, men ändå.
Användarvisningsbild
av pang58
#1042316
Har kört med bildagbok sedan, säkert kring 1980...Numera använder jag Excel som räknar ut genomsnittlig förbrukning och genomsnittligt bensinpris...
av andersuw
#1042317
volvo244gle skrev:På tal om bensinpriser förr... Men vad gör vi när bensinen tar slut? :P
http://www.oppetarkiv.se/video/1239386/trafikmagasinet

Intressant att i princip inget har förändrats på 36 år. Ja förutom att etanol blivit helt uträknat som drivmedel, samtidigt som smutsig och fossil diesel har tagit över som det nya "miljöbränslet". :roll:
Nog för att det börjar röra sig på elbilssidan nu, men ändå.
Jag tycker nog det hänt en hel del trots allt. När det gäller etanolen så har den ju inte bara blivit uträknad utan också först uppräknad och detta för bara något decennium sedan. Ibland går det rätt fort, både uppför och utför. ;-) Och när det gäller "smutsig och fossil" diesel finns det ju numera helt icke-fossil diesel att tillgå som väl heller inte är särskilt smutsig.
av Färgstark
#1042329
joel80 skrev:Jag har använt både fuelly och spritmonitor.de i ca 10 år..

Håller med keroan om att det var dyrare förr. 1999 kostade soppan runt 7kr.. Då drog bilarna mer.. Och man hade lägre löner.. Så milkostnaden då var högre än den är nu.
Milkostnaden påverkas inte av inkomsten. Däremot hur det svider i plånboken.
av Färgstark
#1042333
joel80 skrev:Hm.. Tankar du med kontanter?! Eller har du bara lite helt vanlig OCD? ;)
Är det inte enklare att alltid tanka fullt istället? :roll:
Det var nog en travesti på ett blondinskämt
av Färgstark
#1042335
SvenB skrev:
Nurnoj skrev:Jag minns när man fick 13 liter för 100 kr, men nu är det omvänt - 10 liter för 130 kr.
Det var väl ingen stor skillnad. :wink:
69 % i ökning. Sen om set är stor skillnad eller ej får någon annan avhöra
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 93

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]