Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1476161
ILLIGARE ÄN FÖRR ATT KÖRA BIL
Nedanstående inlägg är ett klipp från en spalt som DN:s klimatredaktör Peter Alestig skrivit.
Inlägget är helt oredigerat, jag motstod frestelsen att lägga till mellanrubriker...
"Det är lätt att bli chockad när man besöker en bensinstation, särskilt om man inte gjort det på länge. Priset per liter är nu uppe och nosar på 18 kronor per liter på sina håll i Sverige. Någon minns kanske hur bensinen i slutet av 80-talet för första gången klättrade över 5 kronor. En smått otrolig skillnad vid en första anblick.
Men – man får inte låta sig luras av priset vid pumpen. Eller i alla fall inte avsluta analysen där.
För om man tittar på prislappen för att köra bil som helhet, utkristalliserar sig en helt annan bild. Där kostnaden i stället har sjunkit stadigt de senaste decennierna, trots skrämselhickan vid bensinmacken.
Orsakerna är flera. För det första har själva bilarna sedan slutet av 80-talet blivit mycket mer bränslesnåla. Dessutom har bilarna i sig blivit billigare.
Om man dessutom tar med aspekten att svenskarnas löner har stigit stadigt, blir slutsatsen tydlig: vi lägger allt mindre del av vår inkomst på bilkörande. När SvD Näringsliv räknade på saken för två år sedan, konstaterade de att svenskarna lade 35 procent mindre av sin inkomst på bensin 2016 jämfört med 1999.
Det är i och för sig ett genomsnitt, och det brukar påpekas att bilden är annorlunda för en del av dem som bor på landsbygden. De kanske inte har tagit del av lika stor reallöneutveckling eller haft råd att köpa en nyare bränslesnål bil.
Men en sammanställning från myndigheten Trafikanalys visar att de generella skillnaderna mellan landsbygd och tätort inte är så stora som man kan tro. Myndigheten har tittat på vilka bilar svenskarna faktiskt äger – totalt 4,3 miljoner bilar finns med i analysen – och jämför kostnaden för drivmedel per mil i olika geografiska områden, allt från mycket avlägsna landsbygdskommuner till storstadskommuner.
I alla regioner – från mycket avlägsen landsbygdskommun till storstad – har kostnaden för drivmedel minskat i relation till inkomsten sedan 2011.
Slutsatsen är tydlig: Det har blivit allt billigare att köra fossilbil. Nu blir det ännu billigare.
Och det gör sannolikt också att utsläppen från Sveriges största utmaning i klimatomställningen – transporterna – riskerar att öka, eller i alla fall inte minska lika snabbt. Pris är inte det enda som styr efterfrågan på fossila bränslen, men det påverkar. Därför gav Klimatpolitiska rådet, som utvärderar den samlade klimatpolitiken, redan i år rött ljus till regeringen när den valde att inte höja bensinskatten (varje år följer bensinskatten BNP, men i år pausades det).
Beslutet fattades med motivet att bränslepriserna vid pump skulle stiga ändå, som en följd av ökad inblandning av dyrare biodrivmedel. Nu blir det alltså mer än så – nu sänks skatten i stället. Räkna med rött ljus igen i nästa rapport från Klimatpolitiska rådet, även om sänkningen kanske får grönt ljus hos många besökare vid landets bensinpumpar."
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1476162
Derank skrev:jag står fast vid min åsikt, folk beter sig som helt rabiata så fort bränslepriset går upp några ören.

Ungefär samma som de miljötalibaer som är för höjda bränslepriser så att vi ska köra elbil istället.

Kolla in retoriken i den här gruppen tex

https://www.facebook.com/groups/bensinupproret3.0

dårar säger jag bara.
Det är ju inte bara dom ören som blir vid en höjning man reagerar på. Det är helheten i hela upplägget med dom höga skatterna på bränslet som gör sig påmint när det kommer flera höjningar på rad

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1476163
för två år sedan, konstaterade de att svenskarna lade 35 procent mindre av sin inkomst på bensin 2016 jämfört med 1999.

Ett utdrag ur din text.

Undrar då.
Va det en beräkning gjord på priset och eller konsumtionen? Högre pris ger ju en lägre konsumtion alltså lägre % av inkomsten. På det viset lyckas ju politerna. Jag utgår från vad priset är.
___________________________________

Utdrag ur en atrikel i nyheter24

År 1990: Snittpris – 6,29 (kr/l), motsvarar i dag 9,90 (kr/l)
År 2000: Snittpris – 9,56 (kr/l), motsvarar i dag 11,99 (kr/l)
År 2010: Snittpris – 12,97 (kr/l), motsvarar i dag 13,98 (kr/l)

Alltså är dagens bensinpris betydligt högre än vad den har varit genom historien.




Skickat från min SM-G970F via Tapatalk



Användarvisningsbild
av poseidon
#1476168
Självklart tvingar ett högt bränslepris, politiska styrmedel etc biltillverkare att ta fram bränslesnålare bilar eller alternativa drivmedel.

Men det som vanligt folk äntligen nu börjar inse är att Sverige kan inte stå för samvetet på jorden helt själva.
Det blir larvigt. Läser man tidningar från utlandet så framstår vi allt mer som idioter då vi pajar elproduktionen, cement och gruvindustrin, tryggheten, krisberedskap, skolan osv.

Om man ovanpå denna strukturella nedmontering lägger på extremt höga skatter så blir det absurt.

Jag säger som Leif Östling;
Vad faan får vi för pengarna?
Användarvisningsbild
av bem
#1476172
Helhetsbilden i Sverige ser väl inte så bra ut framöver, eller vad anser Ni?
1. Inflationssiffror som pekar uppåt, tror jag hörde (på nyheterna på TV) ca. 4 % kan det bli. Hur många kan få löneökning så mycket? Nog rätt få.
2. Bränslepriserna som går upp så sakta hela tiden, delvis på grund av, nog mest, av skatten.
3. Även om elbilar ännu rent ”bränslemässigt” (el) är billigt kan det komma en dag folk kommer tycka det börjar bli dyrt köra elbil. Vägtrafikskatten kommer nog snart höjas i alla fall och elpriserna ser vi ju vart det barkar hän för att inte tala om prislappen på väldigt många elbilar åtminstone i mellanklassen och uppåt men undantag finns.
5. Den som har jobb och hyfsad inkomst har nog buffert ett bra tag till men bägaren kan rinna över så småningom för ”medelsvensson”.
De som bor på landsbygden eller mindre städer och även andra som har lite längre pendla kan kanske behöva ”ställa” bilen tidigare än andra. Men bor man på landsbygden är det inte bara ställa bilen. Samåkning står väl för dörren kanske, som vid oljekrisen -73? (fast jag minns mest bensinhamstringen). Eller de som som olika anledning har det knapert. Ungdomar kanske inte har lust ta körkort om de ser de ändå inte kommer ha råd köra nån bil.

Blir lite som att måla faen på väggen men man bör nog ha några worst case scenario i tankarna och helt orealistiskt är väl inte att vi barkar iväg i riktning som jag målade upp.

Roligare tänka sig varför det skulle inte bli som jag beskrev, vad talar mot det?
Kan vi tro det kan bli lite bättre eller är vi alla i samma hiss på väg ner i helv…?
/Bo
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1476174
Jag saknar 735an, komfort och fart fanns där men det är inte ekonomiskt försvarbart att ha en härk som drar 250% mer än den D2 jag pendlar med idag.

Visst har och tar jag mig råd men nog känns det löjligt att soppan ökat betydligt bara på senaste året, vad det beror på bryr jag mig inte så mycket om, mest bitter över skattetrycket överlag.
Screenshot_20211128-085137__01.jpg
Screenshot_20211128-085137__01.jpg (57.47 KiB) Visad 288 gånger
Användarvisningsbild
av bem
#1476177
Jallmet,
Härligt att ligga under halvlitern per mil, ja rent av 0,4 lit/mil i ditt fall i snitt. Min V90 drar det dubbla om jag inte är fjäderlätt på pedalen i 90 knyck. Fast jag har laddhybrid och kör mycket på el i närområdet, det tar ner bensinförbrukningen en del sett under lite längre period.
Lite idioti med 253 bensinhästar plus 87 elhästar i mitt fall. Men Volvo tycker det det skall vara så på T6 Recharge (den jag har), hade gärna haft lite kraftigare elmotor och mindre bensinmotor. Visst är det kul brassa på med 340 hk i Power körläge… men inte så kul för plånboken och miljön.
/Bo
av MickeM
#1476181
@"Derank" eller vem som helst som hävdar "det var dyrare förr"

Visst, Sverige har aldrig haft så många miljonärer som idag.
Så lönerna i småkommunerna i landet har alltså ökat lika mycket som riksgenomsnittet?
Där man är mest drabbad av bränslepriset.

Utan att veta, så tvivlar jag på det, men skulle gärna vilja veta.
Jag tror statistiken ger missvisande bild.

Jag inbillar mig inte att någon här vet fakta utantill, utan vill bara ta ner diskutionen på marknivå.
av Lövet
#1476193
Vi har redan svarat på det. I genomsnitt lägger svensken mindre pengar på bensin av sin lön nu än 1980. MEN det betyder inte att ALLA gör det.
Användarvisningsbild
av poseidon
#1476199
Lövet skrev: sön 28 nov 2021, 12:18 Vi har redan svarat på det. I genomsnitt lägger svensken mindre pengar på bensin av sin lön nu än 1980. MEN det betyder inte att ALLA gör det.
Detta kan ha flera orsaker.

1. Välståndet i landet har ökat generellt. Dvs lönerna har ökat mer än bensinpriserna.
2. Bilarna drar mindre bensin.

Frågor som uppstår då är, har den genomsnittliga körsträckan minskat?

Har man bytt färdmedel?

Har man bytt bränslekostnad mot dyrare bilar som drar mindre bränsle? Dvs är kostnaden för att ta sig mellan A och B med allt inräknat den samma eller kanske till å med högre?

Vad betalar mediansvensken? Dvs om segregationen har ökat så betalar genomsnittssvensken mindre men det kan ändå va fler som betalar mer.

Osv osv.
  • 1
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 93

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]