Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
#1502384
Den tillfälliga sänkningen tas dessutom bort redan i slutet på september, så det blir en tidig (h)julklapp :sick: Utöver alla höjningar som lär bli fram tills dess.
Användarvisningsbild
av Camel
#1502385
Steffe3 skrev:Den tillfälliga sänkningen tas dessutom bort redan i slutet på september, så det blir en tidig (h)julklapp :sick: Utöver alla höjningar som lär bli fram tills dess.
Japp, som en ren tillfällighet blir det återställning kort efter valet... :-)
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1502386
Hur gick det med där 1000-lappen som skulle betalas ut? Eller något jag drömt ;-)
Användarvisningsbild
av Camel
#1502388
Långt före den tillfälliga sänkningen av energiskatten på drivmedel i maj så var råoljepriset i början av mars snarlikt dagens råoljeprisnivå efter valutajustering. Men drivmedelspriserna vid pump har trots den tillfälliga sänkningen av energiskatten höjts. Det är tydligt att det bör bero på ökade kostnader för reduktionsplikten till en betydande del. Det går inte att skylla på råoljepriset. Efter 30:e september är det tänkt att energiskatten återställs... Det är bara några veckor efter valet. En ren tillfällighet, eller hur? Hur råoljepriset ser ut då kan man bara gissa. Men oavsett så står råoljepriset hittills endast för en mindre del av prisstrukturen för färdigt drivmedel vid pump. Så lär det i huvudsak förbli, men vissa politiker kommer ändå att skylla på råoljepriserna.

Branslepris_2022-03-07.jpg
Branslepris_2022-03-07.jpg (230.93 KiB) Visad 614 gånger
Branslepris_2022-06-15.jpg
Branslepris_2022-06-15.jpg (231.87 KiB) Visad 614 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1502402
vetten skrev: tor 16 jun 2022, 15:51 Jag kan inte fatta vitsen med att man hela tiden ska blanda in mera av sk " miljövänliga" saker i bensinen och diseln som typ etanol odyl,på min V70 har det blivit en bränsleökning på ca en dl/mil och om bilen drar mera bränsle så släpper den väl ut mera avgaser också avgaserna är väl inte renare för det (hade samma avgasvärden vid besiktningen i år som förra året) vilket knappast gör att luften blir renare, nej dom enda som tjänar på detta otyg är staten eftersom man måste tanka oftare och alltså betala mera skatter. Kom ihåg att om drivmedelspriset ökar 10öre så är ca 6öre av det skatt.
Kolet i fossil bensin/diesel har ju tagit ca 250 miljoner år att bildas och det tar väl lika lång tid till för den att samlas in av växter och åter bli fossil.

Etanol/RME/HVO har ju istället en omsättning på kanske 40 år.

Det är ju viss skillnad på 250 miljoner år och 40 år.
Användarvisningsbild
av vetten
#1502404
VolvoB20 skrev: tor 16 jun 2022, 19:19
vetten skrev: tor 16 jun 2022, 15:51 Jag kan inte fatta vitsen med att man hela tiden ska blanda in mera av sk " miljövänliga" saker i bensinen och diseln som typ etanol odyl,på min V70 har det blivit en bränsleökning på ca en dl/mil och om bilen drar mera bränsle så släpper den väl ut mera avgaser också avgaserna är väl inte renare för det (hade samma avgasvärden vid besiktningen i år som förra året) vilket knappast gör att luften blir renare, nej dom enda som tjänar på detta otyg är staten eftersom man måste tanka oftare och alltså betala mera skatter. Kom ihåg att om drivmedelspriset ökar 10öre så är ca 6öre av det skatt.
Kolet i fossil bensin/diesel har ju tagit ca 250 miljoner år att bildas och det tar väl lika lång tid till för den att samlas in av växter och åter bli fossil.

Etanol/RME/HVO har ju istället en omsättning på kanske 40 år.

Det är ju viss skillnad på 250 miljoner år och 40 år.
Jo så är det ju men det är nu som det blir skitigare i luften och med tanke på att etanolen till stor del inte tillverkas i sverige utan oftast transporteras långa stäckor över jorden för att komma hit och att mycket regnskog skövlas för att få fram mark för att odla lämpliga växter för etanolframställning så tror jag att vi globalt förlorar på det, mindre regnskog som kan rena luften plus långa transporter :sick:
Användarvisningsbild
av DOdell
#1502683
Camel skrev: tor 16 jun 2022, 16:48 Långt före den tillfälliga sänkningen av energiskatten på drivmedel i maj så var råoljepriset i början av mars snarlikt dagens råoljeprisnivå efter valutajustering. Men drivmedelspriserna vid pump har trots den tillfälliga sänkningen av energiskatten höjts. Det är tydligt att det bör bero på ökade kostnader för reduktionsplikten till en betydande del. Det går inte att skylla på råoljepriset. Efter 30:e september är det tänkt att energiskatten återställs... Det är bara några veckor efter valet. En ren tillfällighet, eller hur? Hur råoljepriset ser ut då kan man bara gissa. Men oavsett så står råoljepriset hittills endast för en mindre del av prisstrukturen för färdigt drivmedel vid pump. Så lär det i huvudsak förbli, men vissa politiker kommer ändå att skylla på råoljepriserna.


Branslepris_2022-03-07.jpg

Branslepris_2022-06-15.jpg
Det måste väll vara någon sammanblandning av politiker som har lite innanför pannbenet och bensinmackar som tänker vi kan tjäna nu när alla tror det beror på kriget/råoljepriset mm? För att bensin/disel priserna ska vara riktade till folket skulle det behövas en statlig bensinpump. För med marknadskrafter kommer mupparna som återförsäljer bara vilja ha mer mer? Varför, för att de kan.. Egentligen borde väll konkurrens innebära pressade priser? Men av någon anledning så funkar detta annorlunda, höjer någon/några så höjer alla. Skulle en sänka med 4kr skulle säkerligen några följa med?
Användarvisningsbild
av Funk
#1502716
vetten skrev:
Jo så är det ju men det är nu som det blir skitigare i luften och med tanke på att etanolen till stor del inte tillverkas i sverige utan oftast transporteras långa stäckor över jorden för att komma hit och att mycket regnskog skövlas för att få fram mark för att odla lämpliga växter för etanolframställning så tror jag att vi globalt förlorar på det, mindre regnskog som kan rena luften plus långa transporter :sick:
Ca. 80 % av etanolen som används tillverkas i Europa. (14% av Sveriges behov tillverkas i Sverige).
Oljan kommer inte från Sverige, men ganska mycket från europa och en del från mellanöstern. Så det borde bli hyggligt transportneutralt....eller positivt.
Sen har man ju de andra miljöfördelarna...
Regnskogen, är dock ett sorgebarn. Fast om det är etanol, palmolja eller annat som är värst vet jag inte.

/Thomas
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1502735
Tanka har nedsatt med 40 öre på onsdag utöver ordinarie 10 öre om man tankar med Carpay-appen.
Inte mycket kanske (drygt 30:- för mig på en full tank) men många bäckar små... 8-)
  • 1
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]