Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1480882
Fel har han inte. Men jag tror ingen, inte ens de som driver på "omställningen" är beredda att leva det liv som det innebär att leva helt koldioxidneutralt.
Användarvisningsbild
av bem
#1480981
Lövet skrev: ons 29 dec 2021, 12:15 Fel har han inte. Men jag tror ingen, inte ens de som driver på "omställningen" är beredda att leva det liv som det innebär att leva helt koldioxidneutralt.
Det går snudd på inte (än) leva koldioxidneutralt. Tror jag. Men vi måste väl försöka sträva därhän, rätt kvickt vilket det mesta tyder på.
/Bo
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1481128
På torsdagen höjde mackarna drivmedelspriserna med uppemot 25 öre. Men det är inget mot vad som väntar efter årsskiftet – då kan dieseln spränga 20-kronorsvallen. :-/ :bored:

Trots höjningen – en bra idé är ändå att fylla tanken innan årsskiftet, speciellt för bilägare som kör på diesel. För på nyårsdagen väntar ett nytt, betydligt saftigare påslag, i storleksordningen runt 80 öre litern för dieseln och kanske runt 30 öre för bensinen. :-o :bored:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pris ... tolvslaget
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1481138
fjohan82 skrev: tor 30 dec 2021, 18:44 På torsdagen höjde mackarna drivmedelspriserna med uppemot 25 öre. Men det är inget mot vad som väntar efter årsskiftet – då kan dieseln spränga 20-kronorsvallen. :-/ :bored:

Trots höjningen – en bra idé är ändå att fylla tanken innan årsskiftet, speciellt för bilägare som kör på diesel. För på nyårsdagen väntar ett nytt, betydligt saftigare påslag, i storleksordningen runt 80 öre litern för dieseln och kanske runt 30 öre för bensinen. :-o :bored:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pris ... tolvslaget
Kommer delvis följa rådet bara för att jag anser att det är lite väl och tanka på vägen hem i mitten av januari i Tyskland och innan hemfärd i Österrike, tankade idag här, 1L för 1,42euro… Har sedan oktober bara tankat ca 15 liter på hemmaplan och resterande i Tyskland. Det är väl inte detta som gör att man blir rik men det blir ändå någonstans runt 800kr på de tre gångerna
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1481165
Ser ut som dom redan höjt bensinen med mer än 30 öre på vissa ställen :bored:
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1481167
Micce1980 skrev:
fjohan82 skrev: tor 30 dec 2021, 18:44 På torsdagen höjde mackarna drivmedelspriserna med uppemot 25 öre. Men det är inget mot vad som väntar efter årsskiftet – då kan dieseln spränga 20-kronorsvallen. :-/ :bored:

Trots höjningen – en bra idé är ändå att fylla tanken innan årsskiftet, speciellt för bilägare som kör på diesel. För på nyårsdagen väntar ett nytt, betydligt saftigare påslag, i storleksordningen runt 80 öre litern för dieseln och kanske runt 30 öre för bensinen. :-o :bored:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pris ... tolvslaget
Kommer delvis följa rådet bara för att jag anser att det är lite väl och tanka på vägen hem i mitten av januari i Tyskland och innan hemfärd i Österrike, tankade idag här, 1L för 1,42euro… Har sedan oktober bara tankat ca 15 liter på hemmaplan och resterande i Tyskland. Det är väl inte detta som gör att man blir rik men det blir ändå någonstans runt 800kr på de tre gångerna
Många bäckar små...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1481182
Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Jag håller väl i grund och botten med. Det är knasigt dyrt att tanka.

Den senaste tiden har jag också haft den goda smaken att köpa bilar som inte direkt är bensinsnåla. Jag har just nu tre stycken som alla drar över 20,0 l/100 km. En Lamborghini Urus, en Ferrari FF och en Jeep Grand Cherokee SRT. Inga spargrisar eller miljövänner någon av dem skäms jag lite för att säga. Men bara lite. Jag väljer att titta på hur stor del biltrafiken står för i det stora hela och inser att det finns större fiskar att fritera innan vi bilister får på skallen för att förstöra planeten.

Men kör man mer aktivt med vilken som helst av dem kostar det motsvarande cirka 50 kronor milen i soppa. Det är dyrt, inget snack om saken. Vansinnigt dyrt.

Men jag vill ändå ställa det i relation till andra kostnader för att ta udden av debatten. Jag tänker också ger dig handfasta, faktiska tips på hur du glömmer bort det höga bensinpriset och får mer pengar kvar i fickan än innan. Det du!

"Har du koll på vad din bil kostar i skatt? Var det en faktor när du köpte den?"

Det finns nämligen andra kostnader som inte så många verkar tänka på och som man tar på sig utan att tveka.

Så vi säger för lekens skull att en snittbil i Sverige drar 10,0 l/100 km. Jag tror den siffran är hög, men vi ger bensinupprorsmänniskorna en ärlig chans.

På 1.000 mil om året har vi då cirka 17.000 kronor om vi även där drar prislappen till upprorets fördel.

17.000 kronor om året i bränsle alltså. Skillnaden mot för 15 år sedan när soppan låg på runt 10 kr/lit, vilket de flesta tycker är okej är alltså 7.000 kronor per år.

Så vi säger att det är 7.000 kronor per år jag behöver spara åt dig för att du ska bli glad, okej?

Det finns flera saker att tänka på här som spar in långt mer än 7.000 kronor per år, och allt handlar om vilken bil du väljer.

Skatten är en av dem, bara på skatten kan du idag spara in hela din bensinräkning. Min Urus kostar

30.000 kronor per år i skatt, det finns bilar som kostar 1.500 kronor om året. Har du koll på vad din bil kostar i skatt? Var det en faktor när du köpte den?

Däck är en annan sak du inte verkar tänka på. Däck till stora suvar är långt mycket dyrare än till en "vanlig" personbil. Medan ett nytt vinterdäck till en Volvo V70 kan kosta under tusenlappen kan ett suvdäck utan vidare kosta det tredubbla. Där har vi en sak till vi spar in hela bensinpengen på. Tänkte du på det när du köpte din senaste bil?

Servicekostnader. Kollar du upp innan du köper en bil vad den kostar att serva? Många nya helt vanliga bilar är svindyra att serva, och servicekostnader kan skilja från några få tusenlappar upp till över 20.000 kronor för en service som måste göras.

Det finns fler exempel men det viktigaste som verkar gå människor förbi är värdeminskningen på bilen du kör. Värdeminskningen på en helt vanlig svenssonbil kan utan tvekan vara tiotusentals kronor om året, ibland mer. I min bilbytarfrenesi har jag förlorat miljonbelopp under åren. Det mesta jag förlorat på en bil var 500.000 kronor på tre år. Alltså knappt 200.000 kronor per år. Förstår du då att jag faktiskt skiter i vad soppan kostar?

Den siffran är såklart extrem men titta på Blocket och utbilda dig, det skiljer enormt mellan olika bilmodeller, och ett tapp på 50.000 kronor på en helt vanlig nyare bil är inte ovanligt.

Så gör dig själv en tjänst. Sluta tänk så mycket på vad soppan kostar, om bilen drar 6,0 l/100 km eller 8,0 l/100 km. Det är försumbart i det stora hela när du äger en bil.

Fokusera på det som är viktigt istället och som du själv kan påverka, nämligen nästan allt – FÖRUTOM bensinpriserna.

Gör du det kommer du sova bättre på nätterna, och vakna på morgonen med mer cash i fickan. Varsågod.

© Tillhandahålls av Auto motor & sport
Vad sägs om 30.000 kronor om året i fordonsskatt? Lite värdeminskning på det, sedan behöver du inte bekymra dig om bensinpriset längre.
Användarvisningsbild
av Derank
#1481183
Han har ju bara s¨rätt, foilk missar det stora hela
Användarvisningsbild
av bem
#1481193
Derank,
Det var en del tips.
Jag har idag jämfört med min förra bil (V70 D3 MY14) en bil som både drar och inte drar bensin.
En laddhybrid. En Volvo (V90 T6 Recharge). Om vi bortser från prislappen på bilen som är skyhög så under den tid på 4 månader jag haft bilen nu har den rullat 400 mil sen ny. Kör all närkörning på el, vid halkigt på Constant AWD. Köra på el räddar den annars höga bensinförbrukningen på en T6 motor. Håller man sig runt 80 knyck i vardagskörningen som det är på alla landsvägar i krokarna här ligger dock bensinförbrukningen hyfsat lågt, ca 0,6 liter milen går ligga på då och det är väl hyfsat för den här tunga bilen med 253 bensinhästar (och 87 elhästar).
Det som räddar kostnadsnivån något är skatt på bara 360 kr/år och möjlighet köra på el i närkörning. Försäkringskostnaden via Volvia (med max bonus) är överkomlig. Har servicevtal på servicen, till rimlig månadskostnad. Milkostnaden på en sån här bil är hög, men bensinförbrukningen går hålla nere genom att köra lugnt (80 knyck vilket är lika med följa fartbegränsningen på vägarna här omkring) och att jag kan köra såpass mycket på el.
Huvudanledningen jag valde laddhybrid vid senaste bilbytet var för att något skona miljön vid bruk av bilen. Men det är bara en droppe i havet och tar man med tillverkningen vad mycket koldioxid det släppt ut så blir säkert min bil under dess livslängd inte så ”ren” alls vad gäller koldioxidutsläpp.
Kör mindre och kör långsammare och vid nästa bilbyte satsa på en bränslesnål bil. Det kan man nog komma långt med för att få ner bränslenotan.
Och kika på vad årsskatten är innan man bestämmer sig vid ett bilbyte. Om plånboken tillåter en bil vid bilbyte som går köra på HVO100 diesel om man vill köra dieselbil så skonar man ju miljön lite mer men blir nån krona dyrare per liter. Gå eller cykla mer om möjligt är aldrig fel. Det bränslet till apostlahästarna som då går åt måste man ju ända ha för att leva.
Kör lugnt och fint nu under 2022 oavsett bränsletyp.
Gott nytt Bilår på Er!
/Bo
av Tompamannen
#1481200
Min världsuppfattning säger dock att dem som klagar mest på soppapriset är dem som bor på landsbygden och som kanske åker en V70 för 5-10,000kr, eller motsvarande.
  • 1
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 93

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]