Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OskarOskarsson
#1469513
Jag har en skattebefriad i 5 år sen 2017 Volvo XC60 D4 MAN FWD R-Design Polestar-optimerad
med Polestar/Öhlin-chassi och den tycker jag går nästan som ett skållat troll. I vart fall om man
betänker dess ganska avsevärda vikt.

De kan väl inte förbjuda en bil som sålts som skattebefriad miljöbil?

Börjar jag köra den på HVO100 (vilket det verkar lite oklart om det är grönt ljus från Volvo för)
lär den vara helt klimatneutral.

VB bränslepriser har jag köpt soppa för 27 kkr tills nu som är 5,5 % av de 500 kkr bilen totalt
kostat inkl allt (bil, bränsle, service, försäkring, polermedel mm). Säljer jag bilen får jag tillbaka
kanske 250 kkr men då är bränslet fortfarande bara 11 % av kostnaden. Mao. marginellt :) .

Föresten skall jag provköra Polestar 2 Performance extra allt och Tesla Model Y Performance
extra allt första halvan november. Men det vet-i-fan om jag vill byta till sådan mindre bil även
om de lär gå betydligt bättre.

MVH
Användarvisningsbild
av Derank
#1469515
Äntligen nån som fattat, tack
av William85
#1469544
Camel skrev: fre 15 okt 2021, 23:04 Flera saker påverkar bränslepriset. Särskilt stor betydelse har råoljepriset, valutakurs samt skatter. Skatterna är en mycket betydande del, dessa kan man inte bortse ifrån. De gör att bränslepriset till konsument inte helt följer råoljepriset.

Ett exempel: Priset för ett fat råolja i mars 2012 låg på 125,45 dollar. I mars 2012 kostade en liter bensin i Sverige i genomsnitt 15 kronor och 17 öre.

Om man jämför med idag inser man att skillnaden måste bestå i högre skatter och ev. skillnad i valutakurs. Råoljepriset idag är långt billigare än 125 dollar per fat. Men ändå kostar bensinen till konsument idag mer än 2012 även om man korrigerar för inflationen. Det är också helt i enlighet med politikernas ambition.
Dollarn verkar ha stått i ca 7kr 2012 och ca 9kr idag, så valutan kan man inte negligera då den står för mesta skillnaden. Hade vi inte haft sån röta med kursen 2012 hade det lätt kunnat varit 20kr redan då.
av VolvoJull3
#1469882
Jag har två törstiga V70 bilar som går 15 mil var i veckan typ. Den ena går nog lite längre om de blir något roligt på helgen.

Men det börjar märkas nu på räkningen att priset på bensin/diesel gått upp, innan har jag inte tänkt så mycket på priset.
Senast redigerad av 2 VolvoJull3, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1469957
@GLIZ, Ja va fan sånt händer.
@poseidon, Ja det är så där det är för många :devil: .
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1470010
Tyvärr så har majoriteten av alla kollektivanställda inte möjlighet att jobba hemifrån och priser på drivmedel slår även mot varutransporter, sophämtning, snöröjning, hemtjänst, post, osv.

Men det är nog långt bort för gemene man att sluta jobba för att få ekonomin att gå ihop.

Jag tankar uteslutande HVO100 och det var ju dyrare redan innan men jag har prioriterat så, visst har jag en möjlighet att välja ett annat sätt att resa men det kostar i tid då varken bostaden eller arbetet ligger i närheten av järnvägsstationen eller en busshållplats.

Jag kan nog betala för friheten ett tag till.
Screenshot_20211019-080025__01.jpg
Screenshot_20211019-080025__01.jpg (44.11 KiB) Visad 389 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1470976
StefanN skrev:Man vet att drivmedelspriserna gått upp när bilhandlarna skyltar mest med att den är fulltankad. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/95727151
Skulle kunna vara halva bilens värde??!! ;-) :-D :-D
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 93

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder