- mån 18 jan 2016, 09:26
#1039114
det bästa skrivna jag sett på väldigt länge, APPLÅDER får du från mig
Waizguy skrev::-@ (RO)Yaniz skrev:Den olja som instruktionsboken från 1991 påbjuder finns inte längre att köpa. Du frågar varför jag körde med nämnda olja i 940:an. Jag fick rekommendationen att köra med den Biltemaoljan just för att bli av med tickandet och knackandet. Hade provat lite olika oljor dessförinnan men ingen av dem fick slut på tickandet fram till det senaste oljebytet med oljan från dackonline.se
Grundfrågan vad gäller oljan som Biltema säljer har bristande kvalité blir svår att avgöra när man ställer två oljor
med två olika klasser mot varandra.
Den ena oljan som är ren mineral olja och har den lägsta klassen mot en delsyntetisk olja som har en högre klass.
Det roliga är att det första som kommer upp när någon talar bra/illa om biltemas olja är att den är/var levererad av Statoil,
Statoil är ingen klassificering eller kvalitetsstämpel inte heller Castrol eller Mobil-1.
Biltemas olja uppfyller de krav som sätts på förpackningen och detsamma gäller Mobil 1, Castrol, Q8, Jannes-egen-smörblomme-olja eller vad som helst.
När man sätter väletablerade märken som ex. Mobil 1 mot Biltema så kommer alltid fraser och kommentarer som "Man får vad man betalar för",
ja det kan man hoppas, betalar man för en A5/B5 olja så kan man hoppas att den uppfyller de kraven även i den tråkigare biltema förpackningen.
Kända märken kostar mer antagligen för att de lägger ett större arbete på produktutveckling och för att de har byggt upp ett starkt märke som många känner till.
Med det sagt så betyder det inte att budgetmärken ex Biltema säljer en dålig oljeprodukt, speciellt till bilar som slutade produceras för snart 20år sedan.
Edit;
Laboratorietester kontra vägtester vore trevligt.
Men "Longlife" de tar jag med en nypa salt :)
/// Waiz
det bästa skrivna jag sett på väldigt länge, APPLÅDER får du från mig