Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1039114
Waizguy skrev:
Yaniz skrev:Den olja som instruktionsboken från 1991 påbjuder finns inte längre att köpa. Du frågar varför jag körde med nämnda olja i 940:an. Jag fick rekommendationen att köra med den Biltemaoljan just för att bli av med tickandet och knackandet. Hade provat lite olika oljor dessförinnan men ingen av dem fick slut på tickandet fram till det senaste oljebytet med oljan från dackonline.se

Grundfrågan vad gäller oljan som Biltema säljer har bristande kvalité blir svår att avgöra när man ställer två oljor
med två olika klasser mot varandra.
Den ena oljan som är ren mineral olja och har den lägsta klassen mot en delsyntetisk olja som har en högre klass.


Det roliga är att det första som kommer upp när någon talar bra/illa om biltemas olja är att den är/var levererad av Statoil,
Statoil är ingen klassificering eller kvalitetsstämpel inte heller Castrol eller Mobil-1.
Biltemas olja uppfyller de krav som sätts på förpackningen och detsamma gäller Mobil 1, Castrol, Q8, Jannes-egen-smörblomme-olja eller vad som helst.
När man sätter väletablerade märken som ex. Mobil 1 mot Biltema så kommer alltid fraser och kommentarer som "Man får vad man betalar för",
ja det kan man hoppas, betalar man för en A5/B5 olja så kan man hoppas att den uppfyller de kraven även i den tråkigare biltema förpackningen.

Kända märken kostar mer antagligen för att de lägger ett större arbete på produktutveckling och för att de har byggt upp ett starkt märke som många känner till.
Med det sagt så betyder det inte att budgetmärken ex Biltema säljer en dålig oljeprodukt, speciellt till bilar som slutade produceras för snart 20år sedan.

Edit;
Laboratorietester kontra vägtester vore trevligt.
Men "Longlife" de tar jag med en nypa salt :)

/// Waiz
:-@ (RO)

det bästa skrivna jag sett på väldigt länge, APPLÅDER får du från mig
#1039117
Yaniz skrev:Slutsats: samtliga motoroljor med samma klassning och viskositet är i allt väsentligt identiska oavsett märke eller pris. Då är det enkelt; konsultera instruktionsboken ang klassning och visko och beställ motsvarande billigaste olja på eBay?
Ja väsentligen om man med "identiska" menar de egenskaper som testas vid klassningen snarare än den kemiska sammansättningen (som kan tänkas variera men ändå ge väsentligen samma utfall med avseende på de oljeegenskaper som är av intresse). I vart fall tänker jag själv i huvudsak på det viset så länge det inte finns någotsånär trovärdig information som säger att det är fel på någon viss olja. Och jag tror inte de som tillverkar och säljer olja fuskar med klassningen, d.v.s. tillverkar/säljer en produkt som skiljer sig från det stickprov man skickat in för klassning. Det skulle kunna tänkas bli förfärligt dyrt för dem om det uppdagades.

Dock kanske jag inte skulle göra oljeaffärer med vem som helst på ebay e.dyl. Det finns förstås möjligheten att någon skulle komma på tanken att hälla billig olja i flaskor med etiketter som pekar på något annat. Sådant har hänt när det gäller andra vätskor. Vin exempelvis. ;-)
#1039129
andersuw skrev:
Yaniz skrev:Slutsats: samtliga motoroljor med samma klassning och viskositet är i allt väsentligt identiska oavsett märke eller pris. Då är det enkelt; konsultera instruktionsboken ang klassning och visko och beställ motsvarande billigaste olja på eBay?
Ja väsentligen om man med "identiska" menar de egenskaper som testas vid klassningen snarare än den kemiska sammansättningen (som kan tänkas variera men ändå ge väsentligen samma utfall med avseende på de oljeegenskaper som är av intresse). I vart fall tänker jag själv i huvudsak på det viset så länge det inte finns någotsånär trovärdig information som säger att det är fel på någon viss olja. Och jag tror inte de som tillverkar och säljer olja fuskar med klassningen, d.v.s. tillverkar/säljer en produkt som skiljer sig från det stickprov man skickat in för klassning. Det skulle kunna tänkas bli förfärligt dyrt för dem om det uppdagades.

Dock kanske jag inte skulle göra oljeaffärer med vem som helst på ebay e.dyl. Det finns förstås möjligheten att någon skulle komma på tanken att hälla billig olja i flaskor med etiketter som pekar på något annat. Sådant har hänt när det gäller andra vätskor. Vin exempelvis. ;-)
Jodå, jag minns den österrikiska Rieslingen med tillsatt glykol.
Användarvisningsbild
av SRT
#1039134
Yaniz skrev:
SRT skrev:Samma här.Började köra 140hk S80 på Biltemas helsyntetiska 5-40 olja för några år sedan och lär fortsätta med detta även i den nyare 2.5T när jag upplever den lika bra som många andra dyrare märkesoljor.
Du skriver att du har en 2.5T som enligt Volvo ska fyllas med 0W-30? Jag har nämligen själv en V70 2.5T modellår 2008 som ska ha 0W-30 men jag funderar på att gå över till 0W-40 eller 5W-40. Ser ingen vits med att ha s k longlife olja, då jag byter olja efter max 1 år eller 1.000 mil.

Ni som gått ifrån 0W-30, vad har ni för erfarenheter och vilken olja har ni ersatt longlifeoljan med?
Hej Yaniz.Du kör säkert lika bra på Biltemas helsyntetiska 5-40 olja som med andra dyrare märkesoljor.Är du osäker så byt lite oftare när det nästan går två dunkar Biltema olja på en dyr märkesolja.
#1039139
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Bilen ska kunna starta i ystad på sommaren och i naimakka på vintern när det är -45*C.
Biltemas olja klarar -41*C, dvs inget som kan användas i norrland eller ens bör användas i svealand.
Jag noterar att du väljer att inte besvara de frågor jag ställde.
jämför produktbladen så ser du själv.
De stora oljetillverkarna anger värdet med ett bestämt tal, biltema anger värdet x-y, dvs ett spann som produkten håller sig inom.
Det talar för en skiftande produktkvalitet.

0W-30 anger viskositet, inte lägsta flytpunkt.
Exempel på 0W-30 A5/B5
Biltema -41
Q8 Oils -51
Castrol - 57
Mobil Ej angivet.

Använd inte biltema på vintern. Oljan fryser i motorn om man bor i norrland och råkar ut för en köldknäpp, den är som sirarp redan vid -35 och det är inte ovanligt i norrland.
var -40 för 2v sedan och -30 förra veckan.
#1039150
milktrucker skrev:
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Bilen ska kunna starta i ystad på sommaren och i naimakka på vintern när det är -45*C.
Biltemas olja klarar -41*C, dvs inget som kan användas i norrland eller ens bör användas i svealand.
Jag noterar att du väljer att inte besvara de frågor jag ställde.
jämför produktbladen så ser du själv.
De stora oljetillverkarna anger värdet med ett bestämt tal, biltema anger värdet x-y, dvs ett spann som produkten håller sig inom.
Det talar för en skiftande produktkvalitet.

0W-30 anger viskositet, inte lägsta flytpunkt.
Exempel på 0W-30 A5/B5
Biltema -41
Q8 Oils -51
Castrol - 57
Mobil Ej angivet.

Använd inte biltema på vintern. Oljan fryser i motorn om man bor i norrland och råkar ut för en köldknäpp, den är som sirarp redan vid -35 och det är inte ovanligt i norrland.
var -40 för 2v sedan och -30 förra veckan.

Vilken av biltemas oljor har du kört på då eftersom den blir så?
#1039156
andy78 skrev: Vilken av biltemas oljor har du kört på då eftersom den blir så?
Står i produktbladet, fryspunkt -41*c
#1039158
milktrucker skrev:
andy78 skrev: Vilken av biltemas oljor har du kört på då eftersom den blir så?
Står i produktbladet, fryspunkt -41*c
Jo jag förstår.
Jäklar vilken kyla nästan så man inte vill starta oavsett olja :)
#1039190
milktrucker skrev:jämför produktbladen så ser du själv.
Det har jag redan gjort och kan därmed se att du har fel.
milktrucker skrev:De stora oljetillverkarna anger värdet med ett bestämt tal, biltema anger värdet x-y, dvs ett spann som produkten håller sig inom.
Jag ser inget som helst problem med detta så länge som intervallet innebär att produkten fortfarande uppfyller de normer den säger sig uppfylla, vilket det gör. Jag är säker på att övriga tillverkares värden också varierar något och därmed egentligen borde åtföljas av en felmarginal. Detta är mest en fråga om hur ärlig och tydlig man vågar vara rörande de faktiska produktionsvillkoren.
milktrucker skrev:0W-30 anger viskositet, inte lägsta flytpunkt.
Exempel på 0W-30 A5/B5
Biltema -41
Q8 Oils -51
Castrol - 57
Mobil Ej angivet.
Faktisk flytpunkt och metod för att fastställa den enligt tillverkaren:
Biltema 0W-30, Longlife, A5/B5, -42 C, metod ASTM D97
Q8 Formula Ultra 0W-30, A5/B5, -51 C, metod ej angiven
Castrol Edge 0W-30, A5/B5, -45 C, metod IP 15 (samma som ASTM D97)

Källor:
Biltema
Q8
Castrol

Men nu är det ju kallstartsviskositeten (cold cranking viscosity) och kallpumpbarheten (cold pumpability) snarare än flytpunkten som är intressant för möjligheten att starta en motor i sträng kyla och göra det utan att den tar skada. Och där vet vi på basis av värdet 0W enligt SAE-normen att alla tre oljorna klarar ett värde på max 6200 vid -35 C när det gäller det förstnämnda och ett värde på max 60000 vid -40 C när det gäller det sistnämnda när de testas med hjälp av samma metod.

http://www.kewengineering.co.uk/Auto_oi ... lained.htm

"SAE-klassens temperatur för pumpbarhet kan i praktiken betraktas som den lägsta säkra starttemperaturen för motorn" enligt Mobils beskrivning av SAE-klassningen.

http://www.mobil1.se/laer-om-olja/vaelj ... inger.aspx
milktrucker skrev:Använd inte biltema på vintern. Oljan fryser i motorn om man bor i norrland och råkar ut för en köldknäpp, den är som sirarp redan vid -35 och det är inte ovanligt i norrland. var -40 för 2v sedan och -30 förra veckan.
Visst, det kan bli väldigt kallt i Norrland ibland. Det är därför motorvärmare är ännu mer populära där än längre söderut.

Själv kör jag gladeligen på Biltemaolja såväl sommar som vinter och har aldrig haft några problem med det.
Senast redigerad av 3 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
#1039227
Jag använder själv BT-olja ibland men när det är dyrare motorer/fordon föredrar jag mer kända märken. Jag tror säkert att BT-oljorna uppfyller de klassningar som står på burken, Däremot så har jag en viss tvekan om hur länge. Är det 300 mil , 800 mil eller kanske 1500 mil. Vad händer sen om man har en motor som de rekommenderar 3000 mil på en viss oja. Klarar BT-oljan med samma klassning det med?
Min Jaguar V8 från 97 får BT-olja men Slit o slängVolvon med partikelfilter och en motor som får åtskilliga kallstarter i minus tjugo grader, där väljer jag en märkesolja som jag tror är mån om sitt rykte.
De med bättre kunskap om oljorna gör de val de kan utifrån sina kunskaper men jag får gardera lite.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]