Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1039018
Bilen ska kunna starta i ystad på sommaren och i naimakka på vintern när det är -45*C.
Biltemas olja klarar -41*C, dvs inget som kan användas i norrland eller ens bör användas i svealand.
#1039030
milktrucker skrev:Bilen ska kunna starta i ystad på sommaren och i naimakka på vintern när det är -45*C.
Biltemas olja klarar -41*C, dvs inget som kan användas i norrland eller ens bör användas i svealand.
Jag noterar att du väljer att inte besvara de frågor jag ställde.
#1039033
milktrucker skrev:
andersuw skrev:
milktrucker skrev:Jag förstår ö.h.t inte hur man kan hälla i en olja i motorn som man inte vet något om, som inte har någon kontaktinformation till teknisk support och inte heller någon kontaktinformation till tillverkaren, eller ens var den är producerad.

Biltemas kundtjänst kan inte svara på en enda fråga om produkten, så varför ens köpa den?
De vet ju inte ens själva vad de säljer!
Det är självfallet dumt att hälla en olja i motorn som man inte vet något om. Men när det gäller Biltemas oljor lyckas de flesta av oss utan svårighet utröna deras viskositetsklass, deras API-klass och deras ACEA-klass vilket räcker för att avgöra om oljan passar bilen eller inte. Om man vill kan man förstås också studera det tekniska datablad Biltema tillhandahåller, t.ex. det här:

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 53_TDS.pdf
Jämför man med andra produktblad från Q8, mobil och castrol skriver de ut värden på oljan de säljer, biltema har bara satt ut ett spann, dvs som kvaliteten kan skifta inom. Varför?
Dessutom har Biltema för låg frystemp på 0W-30, de andra märkena klarar kylan bättre utan att viskositeten blir som sirap.
Ne, det här blir det bakläxa på Biltema!
Gör om - Gör rätt!
Jag försvarar inte biltemas oljor men 0W30 är 0W30 oavsett märke, det är en SAE-standard. Siffran med ett W efter är vid kall (-35 grader) och siffran utan W är vid varm (100grader) olja.

Så länge biltema inte fuskar så är deras 0W30 olja lika seg som konkurrentens i kyla. Vid -40 vill det nog till förvärmning av motor/olja oavsett viskositet.

Många tror att det bara är siffran med W efter som är relevant vid kyla - det är det inte (så länge det inte är -35 då).

En 0W30 är tunnare än en 0W40 vid -15 exempelvis.
#1039038
Yaniz skrev:Den olja som instruktionsboken från 1991 påbjuder finns inte längre att köpa. Du frågar varför jag körde med nämnda olja i 940:an. Jag fick rekommendationen att köra med den Biltemaoljan just för att bli av med tickandet och knackandet. Hade provat lite olika oljor dessförinnan men ingen av dem fick slut på tickandet fram till det senaste oljebytet med oljan från dackonline.se

Grundfrågan vad gäller oljan som Biltema säljer har bristande kvalité blir svår att avgöra när man ställer två oljor
med två olika klasser mot varandra.
Den ena oljan som är ren mineral olja och har den lägsta klassen mot en delsyntetisk olja som har en högre klass.


Det roliga är att det första som kommer upp när någon talar bra/illa om biltemas olja är att den är/var levererad av Statoil,
Statoil är ingen klassificering eller kvalitetsstämpel inte heller Castrol eller Mobil-1.
Biltemas olja uppfyller de krav som sätts på förpackningen och detsamma gäller Mobil 1, Castrol, Q8, Jannes-egen-smörblomme-olja eller vad som helst.
När man sätter väletablerade märken som ex. Mobil 1 mot Biltema så kommer alltid fraser och kommentarer som "Man får vad man betalar för",
ja det kan man hoppas, betalar man för en A5/B5 olja så kan man hoppas att den uppfyller de kraven även i den tråkigare biltema förpackningen.

Kända märken kostar mer antagligen för att de lägger ett större arbete på produktutveckling och för att de har byggt upp ett starkt märke som många känner till.
Med det sagt så betyder det inte att budgetmärken ex Biltema säljer en dålig oljeprodukt, speciellt till bilar som slutade produceras för snart 20år sedan.

Edit;
Laboratorietester kontra vägtester vore trevligt.
Men "Longlife" de tar jag med en nypa salt :)

/// Waiz
Senast redigerad av 1 Waizguy, redigerad totalt 0 gånger.
#1039040
En känt märke(bara märket alltså) ökar ju kostnaden med typ 20% direkt. Samma sak som dom flesta volvo "orginal" delar... dubbla priset för en blå kartong, jajjemensan det är en bra deal det..........................

"Kända märken" tar mer betalt därför att dom kan, folk köper skiten ändå och gnäller sedan på dom billigare märkena som fungerar lika bra.................. Eller t om bättre i vissa fall.....
#1039100
Waizguy skrev:
Yaniz skrev:
Kända märken kostar mer antagligen för att de lägger ett större arbete på produktutveckling och för att de har byggt upp ett starkt märke som många känner till.
Med det sagt så betyder det inte att budgetmärken ex Biltema säljer en dålig oljeprodukt, speciellt till bilar som slutade produceras för snart 20år sedan.


/// Waiz
Du väljer att förbise additiven. ACEA eller viskositeten säger inget om dessa. Inte heller har jag sett att de deklarerats på oljedunkarna av respektive företag. Är additiven gratis, är de helt irrelevanta enligt din mening?
#1039107
Yaniz skrev:
Waizguy skrev:
Yaniz skrev:
Kända märken kostar mer antagligen för att de lägger ett större arbete på produktutveckling och för att de har byggt upp ett starkt märke som många känner till.
Med det sagt så betyder det inte att budgetmärken ex Biltema säljer en dålig oljeprodukt, speciellt till bilar som slutade produceras för snart 20år sedan.


/// Waiz
Du väljer att förbise additiven. ACEA eller viskositeten säger inget om dessa. Inte heller har jag sett att de deklarerats på oljedunkarna av respektive företag. Är additiven gratis, är de helt irrelevanta enligt din mening?
Additiven är ett led i ansträngningarna att nå en viss ACEA-klassning. På det viset hänger additiv och ACEA-klassning ihop.
#1039112
andersuw skrev:
Du väljer att förbise additiven. ACEA eller viskositeten säger inget om dessa. Inte heller har jag sett att de deklarerats på oljedunkarna av respektive företag. Är additiven gratis, är de helt irrelevanta enligt din mening?
Additiven är ett led i ansträngningarna att nå en viss ACEA-klassning. På det viset hänger additiv och ACEA-klassning ihop

[/quote]
.[/quote]

Slutsats: samtliga motoroljor med samma klassning och viskositet är i allt väsentligt identiska oavsett märke eller pris. Då är det enkelt; konsultera instruktionsboken ang klassning och visko och beställ motsvarande billigaste olja på eBay?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]