Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1039243
kvillebäck skrev:Jag använder själv BT-olja ibland men när det är dyrare motorer/fordon föredrar jag mer kända märken. Jag tror säkert att BT-oljorna uppfyller de klassningar som står på burken, Däremot så har jag en viss tvekan om hur länge. Är det 300 mil , 800 mil eller kanske 1500 mil. Vad händer sen om man har en motor som de rekommenderar 3000 mil på en viss oja. Klarar BT-oljan med samma klassning det med?
Min Jaguar V8 från 97 får BT-olja men Slit o slängVolvon med partikelfilter och en motor som får åtskilliga kallstarter i minus tjugo grader, där väljer jag en märkesolja som jag tror är mån om sitt rykte.
De med bättre kunskap om oljorna gör de val de kan utifrån sina kunskaper men jag får gardera lite.
ACEA-klassningen avser även oljans hållbarhet. En olja som bryts ned snabbt kan inte klassas som A5/B5.
#1039731
Yaniz skrev:
Du väljer att förbise additiven. ACEA eller viskositeten säger inget om dessa. Inte heller har jag sett att de deklarerats på oljedunkarna av respektive företag. Är additiven gratis, är de helt irrelevanta enligt din mening?
Jag förbiser inte additiven, vilka kan vara mer eller mindre komplicerade och göra mer eller mindre nytta/skada beroende på motor och vilken mängd av dessa additiv som finns i oljan.
Men som du själv skriver så är detta inget unikt från Biltemas håll att de inte deklareras på förpackning och på så vis kan det ju inte vara en nackdel för biltemas del?
I produktbladet brukar vissa additiv ex. Zink skrivas ut men för de flesta så göms de i kockens hemliga blandning ungefär som i innehållsförteckningen på läsk "aromer" kan vara vilka aromer som helst :)

Eftersom motorolja inte är något nytt fenomen så tror jag inte att äldre beprövad teknik som inte ligger absolut i framkant ex biltemas olja skulle vara en olja av dålig kvalité. Men bevisa mig gärna motsatsen, jag är öppen för allt :)


/// Waiz
#1039938
Med så många som kan det här med olja, vad tror ni om slagget i flaskhalvan enligt bild?
Denna använder jag uteslutande för att hälla upp ny motorolja i från 10/20l dunk för att det ska bli lättare att pytsa i bilen.
Tidigare idag så satte jag den upp och ner i kärlet för att tömma den ordentligt då det alltid blir lite kvar och upptäcker sedan detta!
Vad är detta för rester? Och varför finns dom i ny olja!?

Kan tillägga att det krävdes bromsrengöring för att få bort det sista där det var som tjockast!
Den brukar inte tömmas så här, men det blev så denna gång.

Bild
#1039976
Det blir ju alltid kvar lite i burken för det är sällan man orkar stå och vänta på att den ska bli helt tom, så egentligen har den ju aldrig varit torr på botten och att det då skulle handla om intorkad olja tycker jag personligen verkar lite konstigt!
Att den aldrig gjorts ren tidigare var kanske en liten överdrift, men det har i alla fall endast varit ny olja i den flaskan.
Jaja, vi får väl se om någon annan har en teori om det hela!
#1039981
Ny olja är inte ren, den ska helst filtreras innan den används. Ny hydraulolja från tillverkare får inte fyllas i system utan föregående filtrering då den gamla filtrerade oljan är avsevärt renare än den nya. Detta gäller dock inte hydraulsystemet i en äldre traktor eller liknande urgamla system där det inte finns moderna filter utan endast en grovsil.
Det kan vara skräp från tillverkningsprocessen som har sedimenterat i flaskan.
#1039993
Om nu oljan måste filtreras innan användning varför lägger man då detta ansvar på användare, för i rimlighetens namn bör detta vara gjort innan det når slutkund! :???:
Och om det nu är så även när det gäller motorolja, varför påtalas inte detta som en del av den ibland rätt omfattande texten på förpackningen?
#1040004
LarsBd skrev:Ny olja är inte ren, den ska helst filtreras innan den används.
Nej fy fan, nu säljer jag bilen och köper mig en märr och en kubik morötter i stället. Ägandet blir betydligt enklare!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]