Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1040215
Hur gammal är oljan på bild?

Jag har också en kanna för att hälla upp från en 20L dunk, var tvungen gå o kolla hur den såg ut nu, har inte använt den på två år men oljan som är kvar ser ny ut och är inte intorkad. Mobil super 3000
20160121_123143.jpg
20160121_123143.jpg (801.13 KiB) Visad 1399 gånger
av rid54
#1040247
Alla moderna bilar har väl fullflödesfilter i motorns smörjsystem. Då blir ju oljan filtrerad innan den går ut i smörjkanalerna, helt utan extra insats av ägaren.
#1040289
Jag har också en kanna som jag häller över i och den ser mer ut som ~Kalles~'s och den har det nästan bara vart Biltema 5W-40 i. Vad var det i flaskan från början? Glykol? Har den uteslutande använts som oljekanna för motorolja eller även andra oljor? Upp och ned i kärlet, var kärlet fullt med gammal skitig olja?
Intressant :)

/// Waiz
#1040305
Flaskan har legat och "runnit av" innan bilden togs, i vanliga fall så blir den bara ståendes med en skvätt kvar på botten!
Det har uteslutande varit ny motorolja i flaskan, den rengjordes så klart innan det hälldes olja i den första gången.
Minns inte nu men den har säkert varit rengjord fler gånger sen jag började använda den som oljekanna.
Det har varit olika märken på oljan, det jag med säkerhet vet har befunnit sig i flaskan sen den rengjordes är Mobil 5w40, Castrol 5w40 och Biltema 10w40.
#1040322
Hilmer skrev:Flaskan har legat och "runnit av" innan bilden togs, i vanliga fall så blir den bara ståendes med en skvätt kvar på botten!
Det har uteslutande varit ny motorolja i flaskan, den rengjordes så klart innan det hälldes olja i den första gången.
Minns inte nu men den har säkert varit rengjord fler gånger sen jag började använda den som oljekanna.
Det har varit olika märken på oljan, det jag med säkerhet vet har befunnit sig i flaskan sen den rengjordes är Mobil 5w40, Castrol 5w40 och Biltema 10w40.
Har det varit lock på den mellan tillfällena? Annars är det säkert damm och annat från omgivningen som hamnat i flaskan.
#1040331
Wizzman skrev:
Hilmer skrev:Flaskan har legat och "runnit av" innan bilden togs, i vanliga fall så blir den bara ståendes med en skvätt kvar på botten!
Det har uteslutande varit ny motorolja i flaskan, den rengjordes så klart innan det hälldes olja i den första gången.
Minns inte nu men den har säkert varit rengjord fler gånger sen jag började använda den som oljekanna.
Det har varit olika märken på oljan, det jag med säkerhet vet har befunnit sig i flaskan sen den rengjordes är Mobil 5w40, Castrol 5w40 och Biltema 10w40.
Har det varit lock på den mellan tillfällena? Annars är det säkert damm och annat från omgivningen som hamnat i flaskan.
Om det vore så, skulle då inte detta försvunnit ut med oljan de gånger man använder den?
Det som syns på bilden och som var kvar i själva botten på flaskan fick jag ta med bromsrengöring, satt som berget!

Jag får väl använda flaskan som vanligt och hålla koll på det i framtiden om det blir likadant igen.
#1467197
andy78 skrev: sön 03 okt 2021, 11:55 .. den är inte direkt billig.
Skojar du med oss? :-D

Ibland när jag ska shoppa biltemaolja hör jag vad en släkting med förflutet på Castrol sa till mig för många år sen
-"Man kan inte göra billig och bra olja eftersom tillsatserna är dyra".. Hmmm
Men nu har V70:n gått uppemot 45k på BT 5W40, den ska väl kunna gå en bit till :P
olja.JPG
olja.JPG (37.19 KiB) Visad 363 gånger
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]