Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
#1038470
Har kört många år med följande olja från Biltema http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000022965/
varvid motorn alltid knackat irriterande högt vid tomgång (vilket f ö lär anses vara normalt för en 940 av modellår –92 och med drygt 35.000 mil på mätaren).

I samband med att jag köpte nya vinterdäck i höstas beställde jag från samma leverantör följande olja http://www.dackonline.se/cgi-bin/oshop. ... disabled=1
med resultatet att motorn slutade knacka direkt efter oljebytet. Inte ett ljud!

Nu ställer jag mig frågande till Biltemas oljor och deras kvalitet. Många anser att det är högkvalitativa oljor från Statoil i budgetförpackning, men mot bakgrund av min senaste erfarenhet ställer jag mig starkt frågande till Biltemas oljor.

Vad anser ni och vad har ni för erfarenheter av Biltemas oljor?
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Flyttade tråden till "Allmän Bil-diskussion" då den inte är modellspecifik. /Ticken
#1038505
Det är mycket skrönor om biltemas oljor.
Statoil var leverantör av deras oljor förut, det stod även på förpackningen.
Nu levereras den av https://www.tetrosyl.com/ inge fel på biltemas oljor.
Dock skulle jag köra på syntetolja, har du problem med invändigt tickande så prova motorrengöring det gör underverk för hydraliska ventillyftare, det tar med en del skit ur oljan blir helt kolsvart.
#1038555
En oljetråd? (B) Dags att hämta stora skålen med popcorn!..

Kör uteslutande med Biltemas oljor och har aldrig haft problem på något vis. De har bra pris på smörja, och dessutom bekvämt att kunna handla en dunk när man har vägarna förbi.

Men det låga priset existerar väl av en anledning skulle jag tro? Även om det som ryktet säger är samma oljor som Statoil säljer, så är det inte automatiskt en kvalitetsstämpel.
Mackarna vill väl liksom Biltema tjäna pengar på billiga produkter, och att macken tar bättre betalt för godis, korv och smörjmedel handlar mest om butiksformen och att de måste hålla högre marginaler för att tjäna pengar.

Men som sagt aldrig några problem med missljud eller haverier. Och skulle jag få ett riktigt motorras så har jag tre stycken rödblock i reserv som bara tar upp plats i garaget just nu.
Vid motorskott i någon av våra V70's så får jag väl åka och skruva ur en ny maskin på skroten och vackert betala 1.300 spänn. (http://www.delplocken.se/Bollnas/Prislista)
Finns rätt gott om dessa bilar där så inga större bekymmer.
#1038569
Nä någon Biltema olja häller jag inte i min bil då satsar jag att på något dyrare märke som Mobil eller Castrol. Köpte Mobil olja helsyntet 5-40 gav 40kr mer för den än biltemas olja så det var inget att fundera på.
#1038592
körde biltema i både ford, mazda, mercedes och bmw (80-90talare) fram till för nånna år sedan och det funkade hur bra som helst, dock är swedol billigare med sin okq8 mineralolja på 20l dunk så köper den istället

edit, den oljan du länkar till verkar ju ännu billigare :-)-)
#1038599
Jag förstår ö.h.t inte hur man kan hälla i en olja i motorn som man inte vet något om, som inte har någon kontaktinformation till teknisk support och inte heller någon kontaktinformation till tillverkaren, eller ens var den är producerad.

Biltemas kundtjänst kan inte svara på en enda fråga om produkten, så varför ens köpa den?
De vet ju inte ens själva vad de säljer!
#1038616
Jag hällde i Agrol Spectra i min Mondeo med hydraliska lyftare.
Det blev ett enormt slammer från ventilera.
Oljan innan var Mobil FE vill jag minnas, använde alltid rengöring vid byte.
Bytte till Biltema 5w-40 standard helsyntet efter bara 50-100 mil och motorn blev knäpptyst med en gång.

Min erfarenhet av oljor är att det är viktigare att oljan har rätt specar än att det är ett välkänt varumärke.

För perspektivets skull så anses Castrol Magnatec vara en budgetolja i Tyskland.
Något man använder i bruksbilar det inte är så noga med.
Här i Sverige anses samma olja vara en högkvalitetsprodukt.
Förklaringen sitter i marknasföringen och inte i produktegenskaper.
#1038624
Kört med lite blandat genom åren på min 855GLT -96a, Mobil, Castrol och nu senaste gångerna kör jag på Agrol Spectra (Helsyntet 5w40 på alla oljor) och den går mjukt och fint och tyst naturligtvis! Den har nu rullat strax över 28 000mil och där är bytt olja var 1000:e mil eller minst 1gång/år fram tills 15 000mil enligt serviceboken och därefter har jag bytt olja/filter var 1000:e mil och det är nästan skam att hälla ut så fin olja varje gång... ;)

På vår 855GLT -93a och till min fars 855GLT -95 (och till min gamla 855GLT -93) används Biltemas delsyntet 10w40 och dessa går lika fint dom. Vår -93a kan dock ticka lite vid kallstart numera, men den står också ute i kylan och går en eller två gånger i veckan enbart så det är kanske inte så konstigt om oljan runnit tillbaks från ventiltryckarna och det slutar efter några sekunder.

Dessa oljetrådar brukar ju ha en tendens att spåra ur, vi har ju olika erfarenheter och åsikter så det lär väl bli svårt även denna gång att samsas över vilket som är "bäst"! ;)
Men det absolut enklaste är ju att köra på olja med spec som rekommenderas av tillverkaren och ett märke som den egna plånboken mäktar med!
#1038631
milktrucker skrev:Jag förstår ö.h.t inte hur man kan hälla i en olja i motorn som man inte vet något om, som inte har någon kontaktinformation till teknisk support och inte heller någon kontaktinformation till tillverkaren, eller ens var den är producerad.

Biltemas kundtjänst kan inte svara på en enda fråga om produkten, så varför ens köpa den?
De vet ju inte ens själva vad de säljer!
Vad vill du veta?
Hur ofta ringer man till teknisk support för oljor?
Vi har klassningar på oljor att de ska uppfylla vissa krav, hade vi inte det så skulle man inte kunna köpa olja vart som helst till sin bil tex på lokala macken utan skulle vara tvungen att åka till återförsäljaren av bilmärket och det är väl tur att vi inte har det så.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]