- ons 24 feb 2016, 15:33
#1051740
Kanske kan en lösning vara, om förbränningsmotorer i bilar överlever ett tag till, att ha ett elsystem byggt på två batterier: ett bly-syra-batteri som enbart tar hand om startmotorn och ett av någon annan typ (t.ex. metallhydrid eller litiumjon) för allt annat. Jag har redan två batterier i min V70 D4 -15 eftersom start&stopp-systemet kräver det: ett större (70 Ah som standard men det går att få in ett 95 Ah) som vanligen tar hand om hela ruljansen och ett mindre (10 Ah) som bara går in och håller spänningen uppe till de förbrukare som är igång medan det större batteriet startar om motorn efter att den autostoppat. Båda är dock av bly-syra-typ (och båda AGM i mitt fall) men man skulle ju kunna tänka sig en alternativ modell där det mindre batteriet var lite större och av annan typ så att det också kunde ta ansvar för den förbrukning som sker när motorn inte är igång, t.ex. den minimala förbrukning som alltid finns även med allt i bilen avstängt, bränsledriven parkeringsvärmare och infotainmentsystem.
lennarte skrev:Min 745-a är utrustad med det mesta som Volvo hade då (årsmodell -88B) och har bl.a en större generator 100A. Min förra (140 -72) hade 35A och det var inga problem med all utrustning på (elbakruta radio och ett sittskydd med värme i) och givetvis halvljus. Min första bil (Opel Rekord -59) hade en generator på 6V 26A. Det räckte inte till 4 st extraljus (Marshall Fantastic). Jag bytte ut den till en generator (från en Amazon Sport -60) på hela 6V 50A. Sedan funkade radion med helljus på också.... Så det går uppåt med effekten (även på generatorer). Dagens batterier däremot är inte mer än "snäppet" bättre än vad som fanns 1959. Nästan lite "skämmit" för batteriindustrin. Det är inte förrän elbilar blir "vardagsbil" som det kommer riktigt bra batterier till "vanliga bilar. Men då blir antagligen batterierna mindre för att spara plats och vikt så då är det "status quo" i alla fall.Ja du har rätt i att det inte hänt särskilt mycket på startbatterifronten, i alla fall om man jämför med utvecklingen på andra områden. Jag misstänker att det beror på att det visat sig svårt att komma vidare på något enkelt sätt när det gäller batterier för just det ändamålet. Det som är bly-syra-teknikens fördel är att man kortsiktigt kan få väldigt mycket "kräm" ur ett ganska litet batteri, vilket är just vad som behövs för att starta en bil. Bly-syra batterier har tyvärr samtidigt dålig motståndskraft mot "cykling", det vill säga klarar inte det som flertalet andra batterier är byggda för: att laddas ur ordentligt och sedan laddas upp igen. De är heller inte idealiska vad beträffar självurladdning och klarar värme rätt dåligt det vill säga åldras fort i varmt klimat. Troligen finns i dagsläget ingen teknik, eller i vart fall ingen lönsam sådan, som klarar alla uppgifterna riktigt bra utan man måste välja beroende på huvudtillämpning.
Kanske kan en lösning vara, om förbränningsmotorer i bilar överlever ett tag till, att ha ett elsystem byggt på två batterier: ett bly-syra-batteri som enbart tar hand om startmotorn och ett av någon annan typ (t.ex. metallhydrid eller litiumjon) för allt annat. Jag har redan två batterier i min V70 D4 -15 eftersom start&stopp-systemet kräver det: ett större (70 Ah som standard men det går att få in ett 95 Ah) som vanligen tar hand om hela ruljansen och ett mindre (10 Ah) som bara går in och håller spänningen uppe till de förbrukare som är igång medan det större batteriet startar om motorn efter att den autostoppat. Båda är dock av bly-syra-typ (och båda AGM i mitt fall) men man skulle ju kunna tänka sig en alternativ modell där det mindre batteriet var lite större och av annan typ så att det också kunde ta ansvar för den förbrukning som sker när motorn inte är igång, t.ex. den minimala förbrukning som alltid finns även med allt i bilen avstängt, bränsledriven parkeringsvärmare och infotainmentsystem.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut