Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
#1038506
StringerBell skrev:Har köpt min första CTEK laddare (10A) efter att bilen inte startade en morgon. Borde kanske investerat i en starthjälp i stället eftersom jag bor i lägenhet inte har tillgång till ström på boendeparkeringen på gatan (däremot på arbetet).

En fråga: Hur länge tar det normalt sett ungefär innan den börjar laddar i bulk-läge? (full ström)
Hoppar vidare i laddprogrammet och verkar börja ladda fullt efter <10 min
Den här veckan när jag haft problem med mitt batteri så från att jag tryckt på startknappen och den orkat dra ett kvarts varv sen helt dött.
Kopplat in laddaren (mxs 5.0) och laddat 15 minuter så har den startat hur fint som helst.
Detsamma gällde förra bilen där jag var imponerad hur mycket man kunde ladda batteriet på 15 minuter för att kunna ta sig vidare när jag fick batteriproblem.
#1049052
Körde recond på gamla batteriet med min 5.0 polar, kikade till laddaren under veckan och dioden flyttade sig upp och ned i skalan. Efter 6 dagar stod den konstant på nr 4 på skalan. Efter 3 dagar kopplade jag bort laddaren. När/hur visar laddaren att reconden är klar ?
Användarvisningsbild
av EjS
#1049720
Jag köpte en mxs5 innan fjällsemestern. Funkar ner till -30. Körde en recon på ett 5 år gammalt batteri för d5 innan avresan. Tog mindre än 10 timmar och batteriet blev märkbart piggare.

Har kört nu i en vecka i vemdalen och laddar nu igen. Fast batteriet verkar vara helt fullt även om jag åkt massor småturer.

Så ctek blir en del av fjällsemesterinventariet.
#1049726
Ja det är bra att vara på den säkra sidan. Lite pinsamt om bästa Volvon inte skulle starta :oops:

Min comfort indikator blinkar alltid grönt. Värre var det på gamla V60n men ändå är det samma sladd.
Användarvisningsbild
av C.W.
#1050528
min blinkar på gult fast batteriet är full laddat.
Är det OK eller ska jag börja felsöka.
Har satt plus på pluspolen och minus på skruv på fjäderbenstornet.
Borde väl vara grönt blink om allt är OK
Användarvisningsbild
av C.W.
#1050870
det var skönt att höra.
Precis som du säger så lyser den grönt någon kort minut när den har laddat men blir gul blink när jag tar bort MXS 5.0 Polar.
Bra med ett sånt här forum så man kan dubbelchecka att det som syns som fel ändå är normalt.
:wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]