Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Lillarapunzel
Som om inte historien om min 940 -97 var nog, nu har vår vanliga bil pajat också! :-O)
Det är en "Skada" Octavia Combi 4x4 TDI 150 hk -14 som vid dagens dato gått exakt 4 280 mil.

Tidigare idag åkte jag och mamma till stallet, vilket funkade bra. Den indikerade på att det var "fel: start-stopp" precis när vi startade, men den rutan har kommit upp varje dag senaste månaderna. Men så i eftermiddags skulle jag och pappa bara åka ner till närlivsen (2 km tur-retur), och då tändes plötsligt motorblockssymbolen! :-O) Bilen luktade också gammal dieselbuss då! Efter en titt i instruktionsboken visade det sig att avgaskontrollsystemet fått något fel enligt indikationen på instrumentpanelen. Så fort pappa kommer hem slänger han sig på telefonen för att ringa Skada. De sa att så länge symbolen bara lyste gult så var det ingen fara, men blev symbolen röd och bilen började gå konstigt skulle vi stanna omedelbart och påkalla bärgare. Min pappa är allt annat än glad nu. Innan vi köpte Skadan hade vi ett BMW-hvete 318i 2008, som åt tändspolar och cylindrar till frukost de sista 4,5 åren vi hade den. Och pappa är rädd att det kommer sluta så med den här Skadan också. Givetvis inte med just tändspolar osv (finns ju lyckligtvis inte på den här!) men att den kommer gå i skytteltrafik till-från verkstaden. Inte så jäkla bra då garantin som förresten går ut i april bara täcker hyrbil i 2 dagar :-(O) Och vi är strikt beroende av bilen varje dag, 365 dagar/år.

Pappa ska ju givetvis ringa Skadas verkstad på måndag, men jag blir lite nyfiken vad det kan vara för någonting som gör att bilen indikerar på "avgaskontrollsystemet". Någon med Skoda som vet vad det kan vara?
av llesrof
Jag kör själv Skoda nu för tiden och det är utmärkta bilar. Men visst, detta är ett volvoforum och då måste man väl raljera lite över andra bilmärken. Eftersom bilen är så ny så förstår jag inte varför ni inte tar den till verkstaden och säger "fixa"? Skoda har väl ungefär samma omfattande garantier som Volvo?
av Wizzman
Det är tyvärr omöjligt att säga utan att läsa ut felkoder. "Motorlampan" tänds av vissa felkoder, framförallt sådant som kan påverka avgasreningen.

Det är bara att ta bilen till verkstan och låta dem felsöka eftersom det är garanti.

Om bilen gått mycket korta sträckor kan det vara partikelfiltret som börjar bli täppt, men de flesta vag-bilar (vw, Audi, Seat, Skoda) brukar ha en speciell lampa för det som inte ser ut som ett motorblock.
av Lillarapunzel
Well, vi lämnade ju in den också, jag var bara lite för nyfiken på vad felet kunde vara, så jag var bara tvungen att skriva ovanstående :lol:

Men det visade sig att en kabel till bränsletemperaturgivaren blivit klämd och brunnit upp typ :-O)
Byttes på 1 h och sen verkar allt frid och fröjd dock. Skönt det!
av Lillarapunzel
gubbstrutt skrev:Kalla mig nyfiken gubbe om du vill. Har du fått ditt körkort än om jag inte minns fel höll du på och jobbade på det?
Ingen fara. Och helt rätt! Jag jobbar på det. Borde ha tagit det för länge sedan, men ett :-(O) :-(O) :-(O) 940 vrak vi köpte förra året kom i vägen. Historien i sin helhet går att läsa här under fliken "Garaget". Tror jag döpte tråden till "Lillarapunzels 940 Vrak" eller något sånt, borde ligga på sidan 3 typ.

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS

Idag har bilden varit på service, under 3K […]