Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1102522
Tack för en grym guide. Jag har det nu igång med Win 10.

Ett förslag på tillägg: Det kan hända att installationen går igenom och man får igång sin DiCE men att den sedan bara visas med ett kryss när man öppnar VIDA (dvs istället för att man kan läsa av bilen så visas en ruta med ett kryss). Detta beror på att man behöver göra en fix i registret, enligt nedan:

VIDA installed fine, the patch/crack installed fine, and the DICE drivers seemed to work fine as the DICE diag tool was able to talk to the device and communicate with the car. However, once logged into the tool, the page to enter the vehicle profile had a big red "X" where the drop-down for the Communication device was supposed to be, and I had no link to click on to "Read Vehicle" settings... so essentially VIDA was not talking to the DICE drivers, even though the DICE drivers could talk to the physical device. I figured it was some sort of security setting in IE and did some googling... turned out to be a Windows update that disabled the localhost website .NET application from executing the Active X object/DLL to talk to the drivers. So, if this happens to you, you need to add the following key to your registry to re-enable this functionality:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\MICROSOFT\ .NETFramework]
"EnableIEHosting"=dword:00000001


Hittat i följande tråd:
http://forums.swedespeed.com/archive/in ... 03594.html
#1102537
4lin skrev:Tack för en grym guide. Jag har det nu igång med Win 10.

Ett förslag på tillägg: Det kan hända att installationen går igenom och man får igång sin DiCE men att den sedan bara visas med ett kryss när man öppnar VIDA (dvs istället för att man kan läsa av bilen så visas en ruta med ett kryss). Detta beror på att man behöver göra en fix i registret, enligt nedan:

VIDA installed fine, the patch/crack installed fine, and the DICE drivers seemed to work fine as the DICE diag tool was able to talk to the device and communicate with the car. However, once logged into the tool, the page to enter the vehicle profile had a big red "X" where the drop-down for the Communication device was supposed to be, and I had no link to click on to "Read Vehicle" settings... so essentially VIDA was not talking to the DICE drivers, even though the DICE drivers could talk to the physical device. I figured it was some sort of security setting in IE and did some googling... turned out to be a Windows update that disabled the localhost website .NET application from executing the Active X object/DLL to talk to the drivers. So, if this happens to you, you need to add the following key to your registry to re-enable this functionality:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\MICROSOFT\ .NETFramework]
"EnableIEHosting"=dword:00000001


Hittat i följande tråd:
http://forums.swedespeed.com/archive/in ... 03594.html
Eller så läser man min Troubleshoot section =)
- Additional Tweaking and Troubleshooting section:
http://forums.swedespeed.com/showthread ... ost4146017
#1115420
Tjena ! Försöker få igång vida och har lite problem med installationen på min windows 10 dator !

Köpte en kina dice inkl vida2014d , men cd skivan jag fick med var obrukbar såklart så jag fick tanka ner Vida2014d genom deras server !

vid installation får jag ‘security – ok’, ‘Framework35 – ok, ‘VIDA NOT OK’

Dessa NOK får jag upp i loggen !

2016-10-08 22:06:35 [INFO] [install.doinstall.vida.copy.vida.ear] [STARTED]
2016-10-08 22:06:37 [ERROR] [install.doinstall.vida.copy.vida.ear] Error: install.doinstall.vida.copy.vida.ear. Reason: Sökvägen eller filnamnet, eller båda två, innehåller för många tecken. Det fullständiga filnamnet måste innehålla färre än 260 tecken och katalognamnet färre än 248.
2016-10-08 22:06:37 [ERROR] [install.doinstall.vida.copy.vida.ear] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME: 00:00:01.4381193]

System.IO.PathTooLongException: Sökvägen eller filnamnet, eller båda två, innehåller för många tecken. Det fullständiga filnamnet måste innehålla färre än 260 tecken och katalognamnet färre än 248.
vid alba.core.WorkerThread.start()

2016-10-08 22:06:37 [INFO] [install.doinstall.vida] install.doinstall.vida.change.attributes Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:37 [INFO] [install.doinstall.vida] install.doinstall.vida.Copy.CwlOffline.ear Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:37 [INFO] [install.doinstall.vida] install.doinstall.vida.diag.install Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:37 [INFO] [install.doinstall.vida] install.doinstall.vida.create.image.update.folder Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:37 [ERROR] [install.doinstall.vida] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME: 00:01:18.6465509]

System.ApplicationException: Error while running vida.install.vida.xml ---> System.ApplicationException: install.doinstall.vida failed!
vid alba.core.tasks.RunFromXML.Start(String ParentTaskName, Hashtable parameters, Boolean overrideRunAttribute, String overrideCriticalAttribute)
--- Slut på stackspårning för interna undantag ---
vid alba.core.tasks.RunFromXML.Start(String ParentTaskName, Hashtable parameters, Boolean overrideRunAttribute, String overrideCriticalAttribute)
vid alba.core.WorkerThread.start()

2016-10-08 22:06:38 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.desktop.shortcuts Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:38 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.config Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:38 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.autostart.items Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:38 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.databases Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:38 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.eswdl Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:38 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.Add.InternetExplorer.registry.key Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:38 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.add.accesscontrol.to.install.root Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:38 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.Add.EnableIEHosting.x64.registry.key Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:39 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.copy.uninstall Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:39 [INFO] [install.doinstall] install.doinstall.remove.readonly.attribute Never started because it's predecessor failed!
2016-10-08 22:06:39 [ERROR] [install.doinstall] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME: 00:01:43.1579101]

System.ApplicationException: Error while running vida.doinstall.xml ---> System.ApplicationException: install.doinstall failed!
vid alba.core.tasks.RunFromXML.Start(String ParentTaskName, Hashtable parameters, Boolean overrideRunAttribute, String overrideCriticalAttribute)
--- Slut på stackspårning för interna undantag ---
vid alba.core.tasks.RunFromXML.Start(String ParentTaskName, Hashtable parameters, Boolean overrideRunAttribute, String overrideCriticalAttribute)
vid alba.core.WorkerThread.start()

2016-10-08 22:06:39 [INFO] [install] [FINISHED] [NOK] [TOTAL TIME 00:01:44.0939967]
2016-10-08 22:06:39 [INFO] [finish.nok.CreateFile] [STARTED]
2016-10-08 22:06:39 [INFO] [finish.nok.CreateFile] [FINISHED] [OK] [TOTAL TIME: 00:00:00.0050033]

Några ideer hur man löser detta ?
#1129523
Volvoismo skrev:Hej tack för din fina guide :) Vad behöver jag för att uppgradera min CAN total uppgradering ? Räcker det med att jag installerar VIDA 2014D och gör det därifrån ?
mvh /V
Du behöver tyvärr en prenumeration på VIDA från Volvo för att köpa mjukvaruuppdateringar.
#1133724
Vad händer om man kopplar en dice med Vida 2014D till en MY16. Kan man läsa ut någonting eller säger den bara att den inte känner igen bilen typ?

/Martin
#1133728
Så vitt jag vet gäller det senare tyvärr. Har själv inte provat att läsa ut någon MY -16 men om man matar in chassinumret på en sådan vill inte VIDA 2014D kännas vid den. Om man däremot matar in chassinumret på en MY -15 (i alla fall en måttligt sen MY -15 som min) får man en grundläggande spec på bilen (bilprofil). Är i efterhand väldigt tacksam för att det hela fortfarande funkar på min egen "nya" bil. Hade inte riktigt koll på vad som höll på att hända på VIDA-fronten när jag köpte den.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 15

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]