Sida 1 av 4
Statoils miles 98PLUS vs Shells V-Power (tidigare 99 Oktan)
Postat: sön 09 aug 2015, 16:25
av Datorskrotarn
Bara undrar lite över vilken bränslesort ni på forumet föredrar, har ni gjort några tester som ger märkbara resultat?
Jag testade att tanka upp min förra kärra med 99 Oktan på Shell när den kom ut på marknaden och upptäckte att min dåvarande bil (V70 AWD -99 193Hp) hade "sovande" egenskaper (W) -bilen vaknade upp mycket piggare än tidigare, den fick en lätt prestandahöjning och startade snabbare, acc blev bättre och motorn verkade må bättre än den någonsin gjort ungefär som när det uppstår sval fuktig väderlek på hösten och bilen tänder på en extra cylinder som inte finns (:-) Jag har sedan dess fortsatt att tanka på Shell även sedan 99 Oktan blev ersatt med V-Power som enligt flera frågespalter och bilforum t o m är sämre än vanlig 98 Oktan hos ex vis OKQ8 läste jag nyss. Funderar på att gå över till Statoils miles 98PLUS, någon som har erfarenheter av den soppan..? Jag tankar inget lägre än 98 i min kärra och finns det 98 med bättre egenskaper så betalar jag gärna lite extra för det i min gamla XC90:a med V8 :-@
Re: Statoils miles 98PLUS vs Shells V-Power (tidigare 99 Oktan)
Postat: sön 09 aug 2015, 19:48
av Tomas88
Eftersom frågan gäller bränslet så flyttar jag tråden till allmän bildiskussion.
Re: Statoils miles 98PLUS vs Shells V-Power (tidigare 99 Oktan)
Postat: sön 09 aug 2015, 21:30
av Rådlös
Om du är ute efter mer oktan, så har E85 104 oktan. Du kan blanda 30% etanol i bränslet utan att göra något med motorn. Och så låg blandning har ingen som helst inverkan på förbrukning eller startegenskaper.
Re: Statoils miles 98PLUS vs Shells V-Power (tidigare 99 Oktan)
Postat: sön 09 aug 2015, 22:35
av volvo244gle
V70 2.5T -04. Testade faktiskt en tank V-power nu när vi tankade sist. Märkte ingen direkt skillnad mot vanlig 95 oktan, men har inte gjort några direkta accelerationsprov eller mätning av förbrukningen heller.
Möjligt att bilen har dragit lite mindre bränsle, eller så är det bara inbillning. Men något borde man väl få för den 50-lapp extra som det kostar att fylla tanken med "lyxbensin"? 8)
E85 vete tusan om jag vågar prova. Testade det på vinterbilen; en V70 2.4 -02 med 170 hk-motorn.
Minns inte hur mycket sprit jag blandade i, men mellan 20-30 %. Höll på att inte ta mig hem sen... :lol: Motorn blev helt kraftlös med typiska magerryckningar.
Helt slut tändstift och ev. igensatt bränslefilter kan dock ha påverkat. Blir nya försök med alkohol när den bilen tas i trafik igen. (har servat den nu)
Övriga fordonsparken, d.v.s. ett antal 240's samt en 765 Turbo -90 körs dock på 100 % E85 med gott resultat efter byte av spridare.
Re: Statoils miles 98PLUS vs Shells V-Power (tidigare 99 Oktan)
Postat: sön 09 aug 2015, 23:28
av Hilmer
Jag har kört ett par omgångar med Statoils 98plus, 2-3 tankar varje gång för att se skillnaden mot deras 95okt, i alla de omgångar med 98okt har bilen känts lite piggare och bättre respons på nåt vis. Men i gengäld har bilen gått från 9.4 till 9,6-9,7 blandad körning.
Så visst går bilen en aningens bättre på 98, men inte så pass mycket bättre att det är värt 2-3dl milen.
Nu har jag enbart jämfört Statoil 95 vs 98.
Re: Statoils miles 98PLUS vs Shells V-Power (tidigare 99 Oktan)
Postat: mån 10 aug 2015, 10:11
av MartinS
Min XC60 har vid mina ganska utförliga tester dragit 6% mindre bränsle med Statoil 98 än med Statoil 95, dessutom går den märkbart bättre, men det är ju en turbomotor också.
Jag har däremot testat "vanlig" 95 oktan och jämfört med Miles 95 i min andra bil (S40 2.0t), och det gör absolut ingen skillnad i förbrukning, då har jag ganska bra koll på förbrukningen då den rullat exakt samma sträcka fem dagar i veckan de senaste 6 åren.
Re: Statoils miles 98PLUS vs Shells V-Power (tidigare 99 Oktan)
Postat: mån 10 aug 2015, 10:52
av StefanN
Jag kör 98 i både bilen och båten, mest för att det känns som bra.....
Att man skulle få högre förbrukning med 98 talar ju all tidigare forskning i ämnet emot så det undrar jag hur det går till.
Re: Statoils miles 98PLUS vs Shells V-Power (tidigare 99 Oktan)
Postat: mån 10 aug 2015, 13:06
av Lucif3r
E85 om man är ute efter bättre effekt. Allt annat är bara pengar i sjön då övrigt bränsle, förutom 95, kostar mer...
StefanN skrev:Att man skulle få högre förbrukning med 98 talar ju all tidigare forskning i ämnet emot så det undrar jag hur det går till.
Ptja, i teorin, om vi nu låtsas att högre oktan magiskt ger mer effekt, så behöver ju motorn inte jobba lika mycket för att orka samma saker som med t ex 95 oktan. Och om motorn inte behöver jobba lika mycket så drar den mindre bränsle. I teorin då alltså...
Re: Statoils miles 98PLUS vs Shells V-Power (tidigare 99 Oktan)
Postat: mån 10 aug 2015, 15:26
av simonhalmstad
Lucif3r skrev:E85 om man är ute efter bättre effekt. Allt annat är bara pengar i sjön då övrigt bränsle, förutom 95, kostar mer...
Det är inte pengar i sjön, bilen drar mindre bränsle samt motorn går renare & bättre.
StefanN skrev:Att man skulle få högre förbrukning med 98 talar ju all tidigare forskning i ämnet emot så det undrar jag hur det går till.
Ptja, i teorin, om vi nu låtsas att högre oktan magiskt ger mer effekt, så behöver ju motorn inte jobba lika mycket för att orka samma saker som med t ex 95 oktan. Och om motorn inte behöver jobba lika mycket så drar den mindre bränsle. I teorin då alltså...
Re: Statoils miles 98PLUS vs Shells V-Power (tidigare 99 Oktan)
Postat: mån 10 aug 2015, 18:57
av sthlm
Försumbar effektökning på min ~250hk 2,5t med 98 eller 99-oktan.
Det är möjligt att den går lite renare men inte försvarbart ekonomiskt.
Den drar mindre men inte så att det spelar roll för ekonomin då det sparar enormt mycket mer att lätta på gasfoten istället för att tanka 98 oktan mot 95.
Soppan är nog såpass bra idag över lag att skillnaderna är ganska små om man inte kör 550hk monstermotor.