Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#995970
I instruktionsboken till min förra bil, en V70 Classic 00:a, så stod det att för bästa prestanda och ekonomi rekommenderades 98 oktan. Motorn i den V70:n var 140 hk motorn, och även med den så märktes en lugnare gång och något lägre bränsleförbrukning jämfört med 95 oktan. Så kostnadsmässigt gick det på ett ut att köra på 98 oktan. Därför kördes bilen nästan uteslutande på 98 oktan.

Idag kör jag diesel i bägge mina bilar, en V70 2,4 D 2006 och en V50 D2 2011. Vore intressant om det finns olika slags diesel, att testa att köra bilarna på. Har hört att europadiesel som ej säljs i Sverige ska ge mer effekt och lägre förbrukning. Anledningen till sägs vara att europadieseln är skitigare än vår MK1 diesel.

Mvh Ronnie
#996062
sthlm skrev:... om man inte kör 550hk monstermotor.
Mja, men dom flesta kör ju E85 i dom fallen. E85 är helt enkelt ett bättre val när man jagar effekt dels pga. oktanen och dels att det brinner annorlunda än bensin, vilket tillåter lite mer flexibilitet i mappningen, vad jag förstått. Jag kan inte mappa för 5öre så ska väl inte säga så mycket på den fronten :P
Men E85 har ju iaf högre oktan än vad någon pump-bensin tillhandahåller, så...
#996271
Rådlös skrev:Om du är ute efter mer oktan, så har E85 104 oktan. Du kan blanda 30% etanol i bränslet utan att göra något med motorn. Och så låg blandning har ingen som helst inverkan på förbrukning eller startegenskaper.
Det låter märkligt - att 30% etanol inte skulle ha nån inverkan alls på förbrukningen. Etanolen har ju lägre energiinnehåll.
Det blev ett väldans liv i Tyskland när billigbensinen fick E10 istf E5... och högre förbrukningar konstaterades...
PH
#996277
statoil tar hela 80 öre mer för miles98 jämfört med 95. Kör S80in på det nu och det går nästan för fint på det bränslet. :D Körde XC60 d5 aut. i Danmark idag, tankade diesel (Shell fuel save Diesel) för 8.51 ca 10,91 svenska kronor litern, extremt mycket bättre diesel i DK, bilen drog minst 1 dl mindre. Plus att bilen gick bättre än den skiten som dom säljer i Sverige :-O) Även bensinen flera kronor billigare 10,91 idag...
#996278
Kör mest min hoj på Statoil 98 eller Shell soppan då motorn inte direkt har original cylinder tryck
när hojen funkar i mellanåt. Bil har jag testat från Audi 80 1.8 från 1990 och volvo 140 otrimmad och så nuvarande s70 GLT 00a.
Fick för mig att det märktes lite på Audin men för dyrt att åka med jämt i bilen.
#996612
Nu har jag testat att tanka upp kärran med Statoils 98 miles plus och hittills har jag tömt en halv tank med XC90 med 4,4 liters V8:an. Det känns som om bilen piggnade till lite men det kan ju vara inbillning också? Ibland går ju bilen bättre än andra dagar beroende på luftfuktighet, utetemperatur etc. Jag återkommer när jag tankat några ggr och talar om utifall förbrukningen blivit bättre eller om den är samma-lika som med Shells V-Power för den som är intresserad? :roll:
#996662
Perhall: "Det låter märkligt - att 30% etanol inte skulle ha nån inverkan alls på förbrukningen. Etanolen har ju lägre energiinnehåll.
Det blev ett väldans liv i Tyskland när billigbensinen fick E10 istf E5... och högre förbrukningar konstaterades...
PH"

Det finns många åsikter fram och tillbaka om det här. Många av åsikterna är "fikabordskonstruktioner". Man har hört något av en jobbarkompis svågers morsas före detta sambos kusins grannes brorsa som fick väldiga problem när han åkte i en etanolbil.

Det blev väldiga diskusioner här också när man bestämde att etanolinblandningen skulle vara 5% någon gång på tidiga 00-talet. Det många inte visste var att det hade redan varit 10% etanolinblandning under flera år på 90-talet. Det var dock geografiskt begränsat till stationer i sydöstra Sverige. Många körde omkring ovetande på 10% blandtankning utan problem. När Finland införde etanolblandning blev det också en väldig debatt och det publicerades listor på hur mycket olika bilar skulle tåla. Inte en siffra av detta stämde. I Frankrike tröttnade man på EU's beslutångest angående etanolinblandning i standardbensinen. Härom året bestämde man att den skall vara 10% oavsett vad EU tycker. Sverige har minst tre gånger bett EU bestämma sig för 10%, men varje gång det har kommit till beslut har Sveriges regering (oavsett politisk färg) backat ur och lagt sig platt för fossillobbyn. Därför har vi bara 5% idag. (Även med s.k. miljöförespråkare i styrande ställning)

Jag har mer än fem års, eller mer än 5 000 mil erfarenhet av att köra blandtankat, ca 30% etanol i min tidigare Volvo 245 -92. Jag rörde inte en enda skruv i motorn i det avseendet. Därav bygger jag mina uttalanden. Det påverkar inte bränsleförbrukningen och det blir inga startproblem. Varken i kyla eller värme.
I dag kör jag en V70 2.0F -08 enbart på E85. Har aldrig tankat något annat. Den har jag också kört i mer än fem år, men ungefär 6 300 mil. Den däremot drar mer bränsle per mil. 1,18 l/mil har jag mätt upp. Att jämföra med 245, blandtankat 0,85 l/mil.

En liten anmärkning: Det är som bekant, skillnad på 30% etanol och 30% E85.
#996721
Är det inte snart dags för "stora tråden om 95 vs 98 vs E85"?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 7d#p305165

3,2% skillnad för en sugmotor på 300-ish hästkrafter. En skillnad jag antar syns vid mätningar eller om man bänkar bilen men inte vid vanlig körning. Kompressionen antar jag syftar på kompressionsförhållandet i motorn och inte huruvida man har överladdning eller inte, så det kanske visst är mer lönt på t.ex en T6:a än en V8?

MartinS: hur ingående tester är det? är det några tankar av varje eller längre sträckor på vardera bränsle? Alla som säger "bättre respons" osv känns som placebo. Ju mer data och ju mer empiriskt utfört desto bättre. Jag är nog lite skeptisk men skulle mer än gärna bli motbevisad.
#996799
Jag är också skeptiskt till skillnaden mellan 95/98...
Men E85 är bättre, det har blivit bevisat gång på gång*. Och det är ju mestadels för att det brinner på ett annorlunda sätt, vilket gör att man t ex kan ladda på lite extra innan motorn spikar.
"Nackdelen" med E85 är att det krävs mer bränsle än motsvarande bensin, så förbrukningen ökar(när man kör ren E85, inte nå blandtankat elände). Men så länge E85 är så pass mycket billigare än bensin som det är idag så går det ungefär plus minus noll, kör man lugnt tjänar man nog fortfarande några ören på E85.
Enda som hindrar mig från att E85-konvertera är a) uhm, varför skulle jag? min bil är orginal :lol: det lilla jag skulle tjäna på E85 är försumbar och b) lite orolig över kallstarter på vintern eftersom bilen saknar förvärmingen.
Blir det nångång att jag bygger något "roligare" att sladda runt i så kommer jag dock köra på E85 med anpassad mappning.

*på turbomotorer, sugisar har jag inte en susning om :P

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]