Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#996827
Schmoyoho skrev: MartinS: hur ingående tester är det? är det några tankar av varje eller längre sträckor på vardera bränsle? Alla som säger "bättre respons" osv känns som placebo. Ju mer data och ju mer empiriskt utfört desto bättre. Jag är nog lite skeptisk men skulle mer än gärna bli motbevisad.
Ett flertal 110mils resor (ToR) med förbrukningen kontrollerad vid tankningarna. Liknande väglag och trafik. Jag har gjort dessa resor ungefär en gång i månaden i snitt de senaste 15 åren, så jag har rätt bra koll på hur olika partier, väglag och trafikrytm påverkar förbrukningen.

Min xc60 med polestar går jämnare med 98 oktan, man kan ibland ana små ryck på 95oktan vid fullgas. Utan polestar upplevde jag inte den här skillnaden.
#1003240
Får väl väcka denna tråd igen med att säga att jag hade fel i mitt förra inlägg... :oops:
Jag har efter trådens uppkomst gått över från Statoils 95 till deras 98, lite pga att jag själv tyckte det var konstigt att den skulle dra mer.
Har nu kört 4-5 tankar med 98 för att kunna jämföra!

Reflektioner: Bilen går bättre på nåt sätt, bättre respons och bättre kraft på lägre varvtal.
Däremot så rycker den till ordentligt när AC-kompressorn slår till, så har den inte gjort tidigare och det känns som om motorn är känsligare på detta med 98 än med 95!??
(Kopplingen på kompressorn justerades i våras så det är rätt avstånd, och detta började först när jag tankat 98)

Förbrukning: Har försökt ändra min körstil så lite som det bara är möjligt för att få en så bra jämförelse det bara går.
Har tidigare legat och pendlat mellan 9,6-9,7l/100km och ligger för stunden på 9,1l/100km.
Jag nollade aldrig färddatorn och senast idag gick den ner från 9,2 till 9,1 så den är fortfarande på väg neråt.
#1003242
Hilmer skrev:
Spoiler »

Är det din -93a eller -96a du provar med?
#1003670
Finns inga enkla svar:

Ofta har högre oktantal lägre energiinnehåll vilket ger högre förbrukning.

Det kan dock kompenseras om motorn har hög kompression och avancerad motorstyrning så det kan skruva upp tändningen högre vilket ger lägre förbrukning.

Sen beror det på hur du kör, kör du försiktigt så kan motorn skruva upp tändningen redan på 95 oktan och högre oktan ger ingen minskning i förbrukning alls, snarare tvärs om.

Ä du däremot gasglad kan motorn ligga kvar på hög tändning med högt oktantal och behöver inte backa av som med 95, där spar du istället med högoktan.

Så det beror både på motormodell och hur gasglad du är om det drar med eller mindre med högre oktan.
#1551406
Du kan inte ha 30 % E85 av inte pumpen kan pumpa tillräckligt mycket bränsle för det

En Tunare i Göteborg rekommenderade en kille tanka 98 oktan plus 10% E85 Han menade att svensk 98 oktanig bensin inte håller måttet . Men han satte också in en sån där speciell dator för att se så att inte pumpen gick upp i taket
Ju mer etanol ju mer måste bilen pumpa bränsle . Kan man säga . Sen är ju frågan om bilen dator alltid begriper att den måste pumpa mer bränsle . Alltså en programvaru fråga . Man kan istället prova att använda en kraftfull oktan booster . Sedan får de inte se ut som en kolgruva där du har dina ventiler då blir det naturligtvis lägre effekt . Men det finns spray att köpa för att rengöra dom och då menar jag utan att öppna topplocket . Det sprutas in i insuget på motorn medans motorn går. vanligt är typ 3000 varv i 15 minuter
#1551625
Andersljungberg skrev: tis 15 aug 2023, 19:30 Du kan inte ha 30 % E85 av inte pumpen kan pumpa tillräckligt mycket bränsle för det

En Tunare i Göteborg rekommenderade en kille tanka 98 oktan plus 10% E85 Han menade att svensk 98 oktanig bensin inte håller måttet . Men han satte också in en sån där speciell dator för att se så att inte pumpen gick upp i taket
Ju mer etanol ju mer måste bilen pumpa bränsle . Kan man säga . Sen är ju frågan om bilen dator alltid begriper att den måste pumpa mer bränsle . Alltså en programvaru fråga . Man kan istället prova att använda en kraftfull oktan booster . Sedan får de inte se ut som en kolgruva där du har dina ventiler då blir det naturligtvis lägre effekt . Men det finns spray att köpa för att rengöra dom och då menar jag utan att öppna topplocket . Det sprutas in i insuget på motorn medans motorn går. vanligt är typ 3000 varv i 15 minuter
Vad menar du mer "30% E85" .?

30% E85 och 70 % Bensin = E25 Det finns inte att köpa någonstans och är dessutom inte godkänt av någon biltillverkare om du nu inte har en etanolbil och blandar själv i tanken.

Oktanbooster är ju en rätt märklig tillsats eftersom den gör att bensinen tänder sämre, senare och långsammare. så man kan trycka ihop blandningen mer i cylindern utan den självantänede.

Om man nan nu ska trimma bilen bör man ju upgradera pump , spridare och map och sedan köra på E85 / 104 oktan eller E100 = 110 Oktan, Det blir svårslaget.
#1551681
En justerbar BTR är en bra början. Original bränslepump klarar 6 kg bränsletryck. Dock lät den inte så bra (c:a 40000 mil), men den funkade. Bytte till en Biltema "044" pump och det funkade bättre (tystare). Kom över Saabs "röda" spridare från en Saab 9000 turbo (större kapasitet) och höjde tändläget 4°, sedan dess med c:a 3,6 kg tryck (typ 6 - 7 år) har det funkat. Kör E85 året om (c:a 600 - 700 mil) i min 16V 745-a.
#1569056
Rådlös skrev: sön 09 aug 2015, 21:30 Om du är ute efter mer oktan, så har E85 104 oktan. Du kan blanda 30% etanol i bränslet utan att göra något med motorn. Och så låg blandning har ingen som helst inverkan på förbrukning eller startegenskaper.
Han bör bör kanske först kolla så att pumpen klarar av det först så den inte går i taket . Även om han tankar 10 % är 85 så blir det ju 98+ E10 typ . väl etanolen ska väl ha lite högre syrehalt också
Någon testade etanolhalten i Preem 98 . personen kom fram till att det var strax under 2 %

Men om bilen inte skulle tycka om Etanol så finns det ju kraftfull oktanbooster
Öppna bilen

Nädå, inga risker. 2an kommer raka sp&[…]

Både och iofs, men i det här fallet &au[…]

Nu har jag äntligen fått tillfälle[…]

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]