Allmänna funderingar - läckande kylsystem.
Postat: sön 29 okt 2006, 14:37
Fastnade i köer i onsdags då det visade sig att termokontakten var trasig så inte fläkten startade. Bilen började således koka. Efter detta drog bilen 6l vatten hem från Stockholm (~18mil).
Fyllde på igen och har nu bara kört några enstaka mil uppdelat på flera ggr och det har bara försvunnit ytterst lite, men klart är att det läcker.
Min första tanke var topplocket/packningen men i fredags fick jag motorn komptestad och hade värden på över 12bar på samtliga cylindrar.
På Saabforumet säger man ändå att det är topplockspackningen/locket men jag har inte fått någon förklaring på hur det kan vara detta när kompressionen är lysande.
Är det möjligt att det är motorn som dricker vatten fast kompressionsvärdena är bra?
När jag haft den stående på tomgång i garaget så har det inte läkt ut vatten under men jag såg då heller inte någon skillnad i expansionskärlet under 15min på tomgång och 30s på 3000rpm. Men jag har då inte heller haft samma tryck i kärlet som då sid'en sagt till om att nivån är för låg. Då har det dessutom varit rejält blött ovanpå expansionskärlet så min teori är att nödventilen i locket till expansionskärlet gått sönder så när det byggs upp ett skapligt tryck så sprutar vattnet ur där. Låter dock mycket med 6l på 18mil.
Idéer/svar på mina funderingar mottages tacksamt.
mvh
Anders
Fyllde på igen och har nu bara kört några enstaka mil uppdelat på flera ggr och det har bara försvunnit ytterst lite, men klart är att det läcker.
Min första tanke var topplocket/packningen men i fredags fick jag motorn komptestad och hade värden på över 12bar på samtliga cylindrar.
På Saabforumet säger man ändå att det är topplockspackningen/locket men jag har inte fått någon förklaring på hur det kan vara detta när kompressionen är lysande.
Är det möjligt att det är motorn som dricker vatten fast kompressionsvärdena är bra?
När jag haft den stående på tomgång i garaget så har det inte läkt ut vatten under men jag såg då heller inte någon skillnad i expansionskärlet under 15min på tomgång och 30s på 3000rpm. Men jag har då inte heller haft samma tryck i kärlet som då sid'en sagt till om att nivån är för låg. Då har det dessutom varit rejält blött ovanpå expansionskärlet så min teori är att nödventilen i locket till expansionskärlet gått sönder så när det byggs upp ett skapligt tryck så sprutar vattnet ur där. Låter dock mycket med 6l på 18mil.
Idéer/svar på mina funderingar mottages tacksamt.
mvh
Anders