Sida 1 av 1

Opartisk information?

Postat: tor 25 jun 2015, 13:57
av rid54
Nu är vinterdäcken livsfarliga, igen. Sommartid alltså, enligt Aftonbladet och nån mer tidning. Texten bygger på uttalanden från Däcksindustrins Branschråd (eller nåt ditåt).

"Gamla" bilar (före MY2000 eller nåt) var vetitabla dödsmaskiner, för någon månad sedan, enligt AB (igen) och var den informationen kom ifrån var inte helt klart. Nån form av statistik utan tvekan, men var den kom ifrån minns jag inte att jag såg.

Utan att säga emot ovanstående i huvudsak undrar jag lite över de här utbrotten av riskbeskrivningar. Hur ser underlag och analys ut, egentligen? Vems intressen gynnas? Självklart hävdas att trafikanterna gynnas av att riskerna elimineras, men vem mer?

Man undrar när det blir dags att beskriva den verkliga riskfaktorn (föraren) och lobba för åtgärder på den fronten.

Seriöst: vet någon en källa med bra underlag för att kunna få en uppfattning om olycksorsaker? Det är väl oerhört sällsynt med tekniska haverier som direkt orsak till olycka och "fel däck" kan väl inte i sig själv vara olycksorsak; nån typ av situation måste väl rimligen uppkomma för att däckfriktionen eller bilens konstruktion/ålder ska bli en riskfaktor.

Re: Opartisk information?

Postat: tor 25 jun 2015, 14:49
av crumpets
Eh... Det var ju inte direkt nån branschorganisation som gjorde testet...
http://teknikensvarld.se/dubbfria-vinte ... gt-179245/
När en bil med schyssta sommardäck hade stannat var en bil med vinterdäck fortfarande bara nere i 60km/h...

Syntes ju dessutom i olycksstatistiken att det var dubbelt så vanligt att vara med i en dödsolycka om man hade vinterdäck. Nu är det såklart också delvis pga att det är idioter som kör med vinterdäck på sommaren och idioter ofta dör i förtid, men ändå. Trafiksäkerheten påverkas helt klart.

Självklart kan "fel däck" leda till en massa olika sorters olyckor. Förlängd bromssträcka torde kraftigt öka riskerna för i princip samtliga olyckstyper som finns, för att inte tala om sladdbenägenhet m.m.

Re: Opartisk information?

Postat: tor 25 jun 2015, 15:09
av rid54
Se där. Jag kunde tydligen ha grävt lite själv... VTI är väl att betrakta som "neutral". Kvarstår ändå frågan om detta med statistik och olycksorsak. Däcken kan inte ofta anses vara orsaken till att en olycka händer, även om dåligt väggrepp kan leda till förvärrade konsekvenser. Lite som diskussionen om hastighet, tycker jag.

Re: Opartisk information?

Postat: tor 25 jun 2015, 16:42
av Rådlös
Försäkringsbolagen borde ju ha statistik på detta. Men om dom har något samlat i en utredning där dom olika bolagen har jobbat gemensamt utan att titta snett på varandra och utan att ha blivit "bestuckna" av däcksfabrikanter är ju en sak som måste klargöras. Så för den som har insyn i detta går det säkert att sammanställa någon sorts tabell.
Förr i världen fanns NTF (Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande) och M (Motormännens Riksförbund) bland andra. Dom var lite aktiva och hördes då och då i media. Senare kom VTI https://www.vti.se/ och det är väl kanske dom som borde kunna svara på sådana här frågor?
För er som var med för ett antal år sedan, den före detta banracerföraren och radioprataren C-G Hammarlund var på senare år chef för NTF.

Re: Opartisk information?

Postat: tor 25 jun 2015, 23:12
av volvo244gle
Med tanke på hur sommaren sett ut hittills så har temperaturen varit optimal för dubbfria vinterdäck. :wink:

Men som sagt; fokusera på föraren! Vi besiktar våra bilar så att de ska vara trafiksäkra, men personerna som framför dem? :roll:
Inför en obligatorisk förarkontroll, lämpligtvis i samband med att kortet förnyas.
Hur är egentligen synen numera? Reaktionsförmågan? Annat som kan påverka dig som förare?
Avsluta med ett körprov som testar dig i olika situationer. Inte så man blir av med kortet om man dras med dåliga ovanor t.ex, men kanske att man erbjuds en uppföljande utbildning eller liknande.

Hoppade själv på ett erbjudande om en gratis riskutbildning när jag hade haft kortet i några år. Via NTF, om jag inte minns fel: http://www.ntf.se/kampanjer/default.asp?RecID=14855
Både roligt och nyttigt iallafall, kan rekommenderas om du inte har hunnit bli för gammal! :-)-)

Efter lite teori så fick vi ratta nyare Volvo-bilar runt på en bana med bromsprov, undanmanövertest o.s.v..
Fick även öva på olika parkeringssituationer och vändning. Det hela påminde en del om TV-programmet "Sveriges värsta bilförare", fast på ett betydligt mer seriöst plan.
Efter avslutad kurs så erhöll man ett diplom, och fick även rabatt på bilförsäkringen har jag för mig. :)

Re: Opartisk information?

Postat: fre 26 jun 2015, 00:22
av Lucif3r
945an, en tidig -92a(dvs en dödsmaskin enligt artikeln) med fungerande ABS, standard bromsar, sprillans nya sommardäck OCH dubbfria vintersulor i samma dimension, hade mer eller mindre samma prestanda på en hyffsad sommardag, typ +20c.
Det som är med vinterdäck, som säkert alla här redan vet, är att dom är fruktansvärt mjuka jämnfört med sommardäck, vilket gör att rullmotståndet blir ofantligt mycket högre varma dagar, och dom slits typ 100x mer än sommardäck.
Jag vill väl nästan påstå att vinterdäcken faktiskt bromsade lite bättre än sommarsulorna på plan, rak och TORR väg, mycket tack vare det ofantliga rullmotståndet. Slänger man på lite vatten på vägen, eller en undanmanöver, så skulle säkerligen sommarsulorna vinna med en halv hästlängd.

Samma sak gäller tvärtom, kalla dagar, säg max -5c, ingen is eller slask på vägen, så presterar sommarsulorna ungefär lika bra som vintersulorna. Prestandan på sommardäcken sjunker dock väldigt snabbt ju kallare det blir, medans vinterdäcken nästan bara blir bättre(till viss gräns).

Fun sidenote; körde faktiskt på sommarsulorna en gång en "vinter" med gamla "dödsmaskinen"(945an), då 2 av vinterdäcken hade fått pyspunka under lagringen :/. Nåja, vädret var fint, några minusgrader, nysnö på vägen osv(dock sommarväglag på "stora vägen" som vi kallar den, där all trafik är). Sommarsulorna fungerade iaf hur bra som helst. Visst kunde man få dom att spinna loss, men det krävdes förvåndansvärt mycket innan dom släppte, bromsförmågan var lite nedsatt(duh), men inte alls i närheten av vad jag trodde den skulle vara.