Sida 1 av 2

Vida - strömslukare

Postat: lör 30 maj 2015, 22:49
av dkps
Har köpt en vida-dice och har märkt att min nuvarande laddare inte orkar med utan jag måste ha motorn igång.
Någon här som vet hur kraftig laddare man minst måste ha. Har för tillfället en black and decker som är på 1,5A.
Jula har just nu lite rabatt på den här, http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-608067/
Skulle den räcka?

Re: Vida - strömslukare

Postat: lör 30 maj 2015, 23:34
av Rådlös
En "normal" laddare ger det dubbla, alltså 6 - 7 Ampere. Så snåla inte när du ändå behöver något för att det skall fungera.
Det finns tumregler för hur stor en laddare bör vara, men just nu har jag inte dom tillgängliga. Jag skall försöka Googla lite. Jag återkommer om jag hittar något.

Re: Vida - strömslukare

Postat: lör 30 maj 2015, 23:45
av Rådlös
Här är lite fakta: Laddströmmen till ett blybatteri får inte överstiga batteriets kapacitet x 0,3. Exempel: Ett 50 Ah batteri får inte laddas med högre ström än 15 Ampere. Så du ser, du har en bra marginal kvar.

Re: Vida - strömslukare

Postat: sön 31 maj 2015, 08:33
av *pettson*
Sen gällde riktlinjerna LADDARE. Inte understöd vid arbete.
Ska enheten du kopplar upp stödja bilen vid arbete med den så bör enheten ge extremt fin laddtröm uppåt 30 ampere vid behov. Enheten skall alltså ge så fin likspänning som möjligt. Den höga strömmen är för att bilen tar rejält med ström när tändningen är på. Samtliga datorer är på, eventuella förbrukare som testas är på osv.
Notera alltså skillnaden mellan supportaggregat och laddningsaggregat.

Re: Vida - strömslukare

Postat: sön 31 maj 2015, 09:47
av dkps
Känns som att då får motorn vara igång för laddare av den kalibern motsvarar inte kalibern på min plånbok.
Tackar för era utförliga svar :)

Re: Vida - strömslukare

Postat: sön 31 maj 2015, 11:45
av P210
Tror inte du får ut det bästa av VIDA om du ska stå med motorn på hela tiden, felkoder mm läses bäst med motorn av, sedan startar man igen för att se om de kommer tillbaks!
En bra batteriladdare behöver inte kosta skjortan, en 5amperes laddare räcker långt under användning av VIDA, jag har en CTEK MXS 5.0 som är användbar till mer än så, med AGM laddning och rekonditionering mm.
Volvo brukar ha erbjudanden på den:
http://webshop.bilia.se/kampanjer/bilia ... are-mxs-50
Bara snäppet dyrare än CTEKs billighetsvariant Zafir 45 (3,6 A) som Jula säljer.

Re: Vida - strömslukare

Postat: sön 31 maj 2015, 14:37
av dkps
Räcker 5A så får det bli en sån. Har märkt som du säger att det inte är optimalt att sitta med motorn igång.

Re: Vida - strömslukare

Postat: sön 31 maj 2015, 19:43
av Perra83
Har ett par Ctek Polar. Typ samma som MXS 5. Den räcker långt. Ladda fullt innan du lattjar med Vida.

Re: Vida - strömslukare

Postat: sön 31 maj 2015, 20:27
av Funk
Som Pettson skriver uppåt 30A för en nyare Volvo är inget ovanligt behov. En påhängd CTEK MXS 25 (25A) räcker inte till vid längre arbete med VIDA på en ny XC90 som exempel..

/Thomas

Re: Vida - strömslukare

Postat: sön 31 maj 2015, 20:53
av P210
Kan bara uttala mig för de biler jag kopplat VIDA på; V50/S60/V70, där har det räckt långt med en 5A laddare ansluten, man ser ju på volttalet i VIDA om spänningen störtdyker, står man en halvtimma med tändning på och parkeringsljus brukar vilaspänningen sjunka ett par tiondels volt med laddaren ansluten, oftast passar jag sedan på att toppladda batteriet när laddaren ändå är ansluten!
Bild