Växelspaksproblem v 5 generic manuell växellåda
Postat: tor 28 maj 2015, 20:09
Har en fem år gammal golf som gått 9 000 mil och jag fick inte i femman plötsligt en vacker dag, pratade med märkesverkstad som ville ta in den två dar för att kolla vad det var för fel och pratade om en vecka sen för att byta lådan som de trodde på beskrivningen, jag kände instinktivt detta var fel och skulle bli enormt kostsamt så jag åkte till en mindre verkstad och de tog in den och kollade och såg att hörnen var nerslipade på femmans drev och beställde ett sådant. Dock när de skulle sätta i den så pillade de med länkaget fram där det går in i växellådan och då gick femmans växel lätt in, då provkörde de och ringde och sa att de justerat så femman går in nu och tyckte jag skulle provköra å se om jag var nöjd det var onödig kostnad att mecka in drevet om det inte var felet.
Ja okej femmans växel går i nu men växelspaken går inte in i det där sista nypläget eller vad man ska kalla det när man lägger i en växel, det fattas en centimeter för att det ska kännas att växelspaken gått riktigt i, växeln går i fint med inte spaken, förstår ni? Treans växelläge är okej men femman går inte lika långt och den ska väl gå lite längre är mitt minne av den. Så det känns som att den skulle kunna hoppa ur liksom då den inte sitter tryggt i ändläget.
Nåväl jag har googlat men kommer inte ihåg var jag läste att det var nån som bytt plastkulan under själva växelspaken, jag har tittat där och jag tycker mig gissa med min begränsade meckarkunskap att från spaken där de två vajrarna eller stängerna (?) angör i nederdelen av spaken att det känns lite meckligt där, tänkte att såna här saker kanske funkar likadant på många bilar så jag kan fråga här kanske nån som haft liknande erfarenhet, så kan jag tipsa verkstadskillarna så det blir billigare att laga och mindre att gissa för dom, jag tycker alla växlar är en anings lite tröga känns osmörjda, så alla fall min fråga är nu detta problem med växelspakslägena skall man söka det i växellådan, femmans drev, eller där man justerar länkaget där det går in i växellådan, eller ska man söka vid växelspaken, nån som vet eller har en idé?
Ja okej femmans växel går i nu men växelspaken går inte in i det där sista nypläget eller vad man ska kalla det när man lägger i en växel, det fattas en centimeter för att det ska kännas att växelspaken gått riktigt i, växeln går i fint med inte spaken, förstår ni? Treans växelläge är okej men femman går inte lika långt och den ska väl gå lite längre är mitt minne av den. Så det känns som att den skulle kunna hoppa ur liksom då den inte sitter tryggt i ändläget.
Nåväl jag har googlat men kommer inte ihåg var jag läste att det var nån som bytt plastkulan under själva växelspaken, jag har tittat där och jag tycker mig gissa med min begränsade meckarkunskap att från spaken där de två vajrarna eller stängerna (?) angör i nederdelen av spaken att det känns lite meckligt där, tänkte att såna här saker kanske funkar likadant på många bilar så jag kan fråga här kanske nån som haft liknande erfarenhet, så kan jag tipsa verkstadskillarna så det blir billigare att laga och mindre att gissa för dom, jag tycker alla växlar är en anings lite tröga känns osmörjda, så alla fall min fråga är nu detta problem med växelspakslägena skall man söka det i växellådan, femmans drev, eller där man justerar länkaget där det går in i växellådan, eller ska man söka vid växelspaken, nån som vet eller har en idé?