Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av B8B
Att påskjutsbromsen vid backning kan låsa sig på bromsade släp är väl ingen nyhet.

Men nu skall ni få höra något mystiskt. Jag har ett gammalt torsionsfjädrat Brännan-släp som är registrerat som obromsat. Dragstången är också fast utan någon "bälg" som kan tryckas ihop. Men det finns en spak på dragstången man kan låsa hjulen med. Så någon slags bromsanordning finns.

En gång tidigare när jag backat har bromsarna på släpet låst sig. Det gick då att backa, men inte köra framåt. Problemet löste sig av sig själv efter att jag hoppat på släpet. Samma problem har uppstått nu igen. Nu verkar det dock inte hjälpa att hoppa på släpet.

Någon som har något tips? Eller känner igen felet?
Idag kan man inte "omregistrera" ett släp så, men reglerna ändras ju med åren. Kolla om det sitter bromstrummor och i så fall om det sitter bromsvajrar. Annars är det nog ett "tokslut" hjullager.

Mvh
Lennart
av B8B
Tack för svaren.

Problemet löste sig genom att jag ryckte litet i bromsspaken. Så där har jag en variant utöver att hoppa på släpet.

Problemet verkar uppstå vid backning med tung last och/eller när något släpvagnshjul hamnat i en grop. Ser nu också att dragstången faktiskt har en "bälg", så det är en vanlig påskjutsbroms. Så vid motstånd vid backning blir det väl som vid en kraftig inbromsning.

Tror man får passa sig för att tvärnita med tung last i typ 80 knyck. Då kan det nog bli tvärstopp på släpet. Men tryck och ryck i andra ledden på dragstången borde gå bra, tycker jag.

Finns det någon förresten som har koll på om det finns upplagda några instruktionsböcker för Brännan-släp från mitten av 70-talet? Fast kanske är det bäst att låta ett proffs justera påskjutsbromsen?
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]