Sida 2 av 2

Re: INFO KRING LAMBDASOND BYTE

Postat: tor 09 apr 2015, 18:47
av Allinug
Ja, intressant!

Re: INFO KRING LAMBDASOND BYTE

Postat: fre 24 apr 2015, 20:24
av Allinug
Åldras en lambdasond som är obegagnad? Jag har hittat en säljare som säljer NOS lambdasond med rätt artikelnummer i Volvo-kartong (och då kan lambdasonden som värst vara från början av 90-talet). Och när jag sökt på Bosch-artikelnumret har jag hittat ny lambdasond i Bosch-kartong (och då vet jag inget om tillverkningsår, skulle kunna vara nyare?). Priset är ju lite högre än en begagnad med okänt miltal från skroten, men inte mycket högre. Vad jag minns så är denna lambdasond specad för att hålla 16-17000 mil.

Re: INFO KRING LAMBDASOND BYTE

Postat: fre 24 apr 2015, 21:20
av rid54
Jag har svårt att tro att en sond åldras vid lagring. Det är keramik och metall i själva sensorn och den är tänkt att överleva i en rätt ogästvänlig miljö (grenröret, typ). Jag kan inte bevisa påståendet, men jag skulle ta en NOS framför en begagnad, absolut.

Re: INFO KRING LAMBDASOND BYTE

Postat: fre 24 apr 2015, 21:33
av Lucif3r
Med tanke på att många gamla bilar fortfarande rullar omkring med orginallambdor så tvivlar jag starkt på att "ynka" 23år skulle åldrat en lagrad, oanvänd, sond.

Re: INFO KRING LAMBDASOND BYTE

Postat: lör 25 apr 2015, 08:23
av Allinug
OK, kanske en kartong ändå är en bättre miljö för en lambdasond än katten? :D

Re: INFO KRING LAMBDASOND BYTE

Postat: sön 26 apr 2015, 20:55
av *pettson*
Allt åldras, men det är inget att vara rädd för. Det som stör en sond är hur förorenad den är i själva sensorn. En oanvänd sond är en oanvänd sond.