Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Konstigt att det går blixtsnabbt att lagstifta kring upphovsrätt (först domen mot Flashback i målet om piratad TV)
Sen har vi dokumentationen mellan Sverige och USA när det gäller upphovsrätt som släpptes via wikileaks som glömdes bort.
Inte insatt men en lekmans gissning är att detta handlar mer om pengar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18452635.ab
Den där jävla bilen har både prejat mig påfarten E4, kört över heldraget och mot rött "egenskap av polis".
Kim Sellings hoppas jag åker dit oavsett om han hävdar han lånat ut bilen eller inte.
Hade inte alls brytt mig om han kört som folk.

Frågan är väl bara hur många miljoner det skall kosta i konsultarvode för att förbjuda detta.
Som ombyggnaden av Slussen där man spenderat 1.500.000.000:- och kommit fram till att man ska börja om?
Tycker det är helt rätt att det skulle förbjudas. Den där målade S70 in rullade här i stan förut och på sin youtube video nekar han och drar massa skit. Jag vet folk han har stoppat och lekt polis.
Dax det kommer en lag på förebud mot efterlikna utryckningsfordon. Kommer det en gammal svart/vit volvo 140 så vet ju folk det är en gammal veteranare men en nyare bil som liknar dagens bilar tycker jag ska förbjudas.
Vill man leka polis är det bättre man satsar på försöka gå polishögskolan och bli det på riktigt !
Trotsiga snorungar som tror dom är så jäkla coola.

Fattar inte att det kan va tillåtet... detta landet behöver fan stramas åt lite varstans :evil:

Kör runt en mupp i en polisstripad bil i min hemstad, står dock inte polis utan hans firmanamn då han har nån firma... sänder ju ut skitskumma signaler.
Redan.. :roll: Har sett diverse klipp gällande ungtuppen och blir föga imponerad. Som det står juridisk korrekt, ja. Moraliskt, nej.

Dessutom, "orka" åka omkring så att folk tror man är Polis. Minns när förra volvon inhandlades, folk trodde jag körde civilbil och det var en pina i sig, folk saktade ner och vågade inte köra snabbare än 5 km/h under gällande hastighet, vilket i verklig hastighet kanske handlade om att de låg i 80-82km/h på 90-väg. Enda gångerna det kanske var bra var att de mer sällan körde om men la sig ändå rät nära rumpan.

Samt vad göra om något händer och denna bil är först på plats, älsklingen sitter fastklämd om man precis ska ringa ambulans men nej det kan ju polisbilen som kommer där få göra, men varför står han bara där? Och värdefulla sekunder går förlorade, en ytterlighet kanske men fullt möjlig. Så nu sluta jag skriva, gonatt :)
Håller med dig Micce180.

För många år sedan var det en långtradare som brukade köra gods på den firman jag jobbade på då. Chauffören hade en sådan varningsskylt för radioaktivitet fastskruvad på baklämmen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Radioaktivitet Den "klassiska" gul/svarta.

Jag frågade honom då, kanske av någon sorts nyfikenhet, om han brukade köra sådana transporter också? "Nej" han hade hittat den i en skrotlåda och skruvade på den "för skoj skull!"
Jag tänkte då vad som skulle hända om han t.ex körde i diket eller något liknande. Sådant händer. Lasten ramlar ur och folk och Räddningstjänst strömmar till. Då upptäcker plötsligt någon radioaktivvarningsskylten! Fortsättningen kan man ju tänka sig själv. Och även situationen när chauffören får försöka förklara senare att "den satte jag dit bara för skoj skull". :shock:

Jag kan tillägga att detta var ett par år före Harrisburg, så det fanns i realiteten ingen erfarenhet av något liknande. http://sv.wikipedia.org/wiki/Harrisburgolyckan
jo jag tycker också att det känns "märkligt" att någon person "framstår" som något denne inte är. Men, som många trycker på, att man ska kunna vända sig till en polisbil under t ex pågående brott för att få hjälp borde även fungera omvänt, polis ska åka målad polisbil och inte civilpolisbil för då fallerar av sig självt.
Regering/Riksdag får helt enkelt dra större och tydligare gränser mellan målad polisbil och privatpersoners bilar för att göra tydligare markering mellan vad som är just polis och vad som inte är polis.
Jag, i egenskap av medborgare, förväntar mig att poliser åker polisbil och då just en målad s.k A-polisbil där det klart och tydligt framgår att det är just polisen.
Ska det till lagstiftning mot att någon utanför poliskåren kör en bil som klart och tydlig framstår som en polisbil måste man skilja ut samtliga polisbilar från icke-polisbilar för annars uppstår en gråzon mellan civilpolisbilar(s.k B-polisbilar) och icke-polisbilar, där gränsen blir hårfin om vad som är vad.

Jag litar inte längre på att civila polisbilar är just civila poliser, därför ignorerar jag helt enkelt civila polisbilar för att jag inte vet om det är en polis eller inte, och med tanke på att kriminaliteten och dess råhet ökar lavinartat vågar jag inte chansa på att bli rånad eller dylikt.
Man vet aldrig vem som försöker stoppa dig på natten eller på ödsliga väger och vad de har för avsikter. Det finns många transporter som kör på stöldbegärligt gods (elektronik, vapen, medicin etc), därför skulle jag aldrig stanna för civilbilar när man kör sådant gods.

En privatperson som kör en polisbil, eller en polis som kör en privatpersons bil.....det känns lite omvänt o konstigt om inget är vad det ser ut att vara.
Bilen i sig har jag inga större problem med, men jag tycker ändå att det skulle vara "lag" på att göra någon MARKANT ändring så vilket blindstyre som helst ser att det är en fake. S70in är ju inte svår att se att den är fake - just för att det är en S70 som inte används inom polisen längre. MEN! Det kräver ju ändå att man kan sina bilmodeller.

Färgschemat kan man ju få ha tycker jag, iaf blå/vit, eller svart/vit på dom riktigt gamla kopiorna :). Varken blå/vit eller svart/vit används väl inte längre? Alla är väl blå/vit/gul som chryslern i artikeln? Men bort med polistexten. "Poliz" eller liknande markanta skillnader kan väl vara ok.

Men enklast är ju helt enkelt att förbjuda raka kopior, no exceptions. Jag skulle iaf inte gråta över det då jag personligen tycker det är skitlöjligt att göra något sånt här, med ev. undantag av en gammal svart/vit amazon. Det kan ju vara lite skoj förståss och knappast något någon kommer missta för en äkta polisbil.

Sen var det ju det där med personerna som faktiskt äger bilarna i fråga, vilket är ett helt annat kapitel men som ändå bör nämnas.
Dom flesta har ju lekt polis minst en gång, vissa gör det regelbundet. Det är totalt oacceptabelt och borde vara skottpeng på dessa personer.

Poliser i privatpersoners bilar har väl f.ö. ingen rätt att stoppa någon. Är dom i tjänst måste dom vara i polisbil, sen om det är en målad eller civilbil är ju mindre intressant då båda har samma utrustning på insidan(radio, dator, sirener osv), samt att dom har uniformer på sig.
Om den svenska poliskåren kunde ägna sig åt vettigare saker än att jaga mopedister och bilintresserade så skulle det här landet kanske må lite bättre än det gör nu...

Kalla mig omogen men jag tycker det kan vara lite kul med "fejkade polisbilar". För är man bilintresserad vet man att polisen inte kör runt i gamla Volvobilar från 90-talet eller Dodge Ram's med 20" avgasrör på flaket. Men kan dock förstå att vanligt folk kan bli lurade...
Att köra omkring med "Polis" målat / klistrat på bilen säger väl mer om hur omogen personen ifråga är och framförallt hur lite denna person har i trafiken att göra.Möjligt att vederbörande lider av någon form av mindervärdeskomplex som t ex mikropitt och på detta vis försöker ta igen förlorade år. :D
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]