Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#948163
Enda anledningen till att neka är ju om man faktiskt kan lagen och polisen har fel. Det om något är ju en väl så god anledning att faktiskt lära sig lagen ordentligt. :)

Tycker min förklaring ovan var pedagogisk nog för de allra flesta. ;)
#948164
Spoiler »
Man hade kunnat förenkla det mycket och göra registreringsbeviset mera lättolkat om man just i fallet B-körkort satte max släpvagnsvikt = max totalvikt. Efter som man ändå inte får DRA mera än max släpvagnsvikt finns det ingen anledning att man skall kunna koppla ett släp med totalvikt över max släpvagnsvikt. Då riskerar man inte att någon läser slarvigt och lastar upp till "max totalvikt på B-behörighet".
av Mwi
#948185
Ja vi kan ta en betydligt enklare fråga än att dra släp.
Gick förbi en Poliskontroll som stoppade en bil med tända dimljus fram och parkeringsljus under dagtid, är det lagligt eller olagligt?
Enligt den inkvoterade kvinnliga polisen så var det olagligt, så skall man betala en bot som är felaktig eller neka?
Enligt mig så skall man neka, är man osäker så neka ta aldrig hot från en Polis att du får åka på rättegång om du nekar det stämmer inte. Vi lever i en rättsstat så utnyttja dina rättigheter, du betalar skatt för den möjligheten.
Om någon är osäker, parkeringsljus/positionsljus tillsammans med dimljus är lagligt.
Användarvisningsbild
av Perra83
#948186
Polisen snappade upp och följde mig till till jobbet för många år sedan. Körde då med dimmljus och parkeringsljus typ kl 13 på dagen sommartid.

Jag behövde inte neka utan bara sa som lagen säger. Hon fick vackert ringa och kolla hur det låg till. Det var en sån där inkvoterad person :lol: :lol:
av Mwi
#948189
Droopy skrev: Nekar du till att du kört för fort ochså då du åkt fast i en fartkontroll?
Ja utan tvekan, hur vet du att utrustningen är kalibrerad och att användaren har rätt utbildning? Är det nej på en av frågorna så har polisen fel.
Användarvisningsbild
av MartinS
#948197
StringerBell skrev:
Man hade kunnat förenkla det mycket och göra registreringsbeviset mera lättolkat om man just i fallet B-körkort satte max släpvagnsvikt = max totalvikt. Efter som man ändå inte får DRA mera än max släpvagnsvikt finns det ingen anledning att man skall kunna koppla ett släp med totalvikt över max släpvagnsvikt. Då riskerar man inte att någon läser slarvigt och lastar upp till "max totalvikt på B-behörighet".
Klart det finns en vits, man får använda större släp. Sen om det är bra eller inte kan man ju diskutera, det slår ju lite konstigt sedan man tog bort kravet att totalvikten på släpet inte fick överstiga bilens tjänstevikt.
Användarvisningsbild
av joel80
#948212
Mwi skrev:
Droopy skrev: Nekar du till att du kört för fort ochså då du åkt fast i en fartkontroll?
Ja utan tvekan, hur vet du att utrustningen är kalibrerad och att användaren har rätt utbildning? Är det nej på en av frågorna så har polisen fel.
Vet du med dig att du legat 20-25km/h över hastighetsbegränsningen (de flesta vet väl vad dom kör i!?) och deras mätning med avdrag kanske säger 16-17km/h över får du ju ta det! Du vet att du kört för fort, och att dom dragit av lite.. du har gjort ett medvetet risktagande. Att du ska hålla på och knöla till det med rättegång kostar ju bara oss alla en massa pengar.

Enda gången det enligt mig är befogat att neka är då man inte kört så fort som polisen säger, men seriöst, det händer inte så ofta. Jag har åkt dit 3 gånger under mina 16 år med körkort. Jävligt surt är vad det är.. men jag hade ju kört för fort, så varför neka då? Nej då tycker jag man får man bita ihop och ta sitt straff.. inte straffa andra (skattebetalarna).
#948213
MartinS skrev:
StringerBell skrev:
Man hade kunnat förenkla det mycket och göra registreringsbeviset mera lättolkat om man just i fallet B-körkort satte max släpvagnsvikt = max totalvikt. Efter som man ändå inte får DRA mera än max släpvagnsvikt finns det ingen anledning att man skall kunna koppla ett släp med totalvikt över max släpvagnsvikt. Då riskerar man inte att någon läser slarvigt och lastar upp till "max totalvikt på B-behörighet".
Klart det finns en vits, man får använda större släp.
Jag tycker trafiksäkerheten går före i den avvägningen.
Användarvisningsbild
av joel80
#948217
Fast trafiksäkerheten blir väl inte drabbad om du bara följer lastningsreglerna och inte överskrider den bruttovikt bilen får dra?

Resonerar man så att folk är för "dumma" för att förstå en viss regel så man får skippa det ena och andra så blir det nog inte mycket kvar i trafiken man får göra. :)
av Droopy
#948222
Mwi skrev:
Droopy skrev: Nekar du till att du kört för fort ochså då du åkt fast i en fartkontroll?
Ja utan tvekan, hur vet du att utrustningen är kalibrerad och att användaren har rätt utbildning? Är det nej på en av frågorna så har polisen fel.

jaja, det är sådanna som dig polisen vill stoppa, riktiga tjurskallar som inte fattat syftet med polisens arbete på vägarna. *SUCK*
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]