Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#948230
joel80 skrev:Fast trafiksäkerheten blir väl inte drabbad om du bara följer lastningsreglerna och inte överskrider den bruttovikt bilen får dra?

Resonerar man så att folk är för "dumma" för att förstå en viss regel så man får skippa det ena och andra så blir det nog inte mycket kvar i trafiken man får göra. :)
Jag hävdar i första hand om att göra regler enkla och logiska. DET är trafiksäkerhet, precis som trafikskyltar skall vara enkla att förstå. Det har inte med intelligens att göra. Man har velat göra det enkelt genom att i registreringsbeviset ange max totalvikt för b-körkort. Problemet är bara för att kunna tolka den "enkla uppgiften" måste man redan känna till reglerna och förstå varför man INTE kan lasta upp till totalvikten som står angiven. Resultatet blir att det blir ENKELT att missförstå. Ej bra. Att aldrig låta max totalvikt för B bli högre än max släpvagnsvikt är ett enkelt sätt att undvika missförstånd med mycket få nackdelar.
Användarvisningsbild
av erikn
#948234
StringerBell skrev:
erikn skrev:Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 2060

Det här är fel.
Nej, det behöver inte vara fel. Vad det betyder i verkliga livet är att du får koppla ett släp med 2 tons registrerad totalvikt till bilen och frakta gods på det så länge last + släp inte väger mer än 1200kg. Återigen är det begreppet totalvikt som komplicerar det hela. Det kan ge intrycket av att man får köra omkring med släp + last som väger 2 ton men betyder bara att man under vissa omständigheter får koppla till ett släp med totalvikt 2 ton, dvs. en registrerad totalvikt, inte en faktisk. Och detta gäller alltså bara B- behörighet.
Ja helt klart kan jag inte det där ordentligt. Trodde att man inte fick koppla på ett släp med totalvikt mer än krokvikt på B-kort. Ska plugga på detta igen.
#948238
erikn skrev: Trodde att man inte fick koppla på ett släp med totalvikt mer än krokvikt på B-kort.
Det är helt rimligt att tänka så.
av Mwi
#948241
joel80 skrev:Vet du med dig att du legat 20-25km/h över hastighetsbegränsningen (de flesta vet väl vad dom kör i!?) och deras mätning med avdrag kanske säger 16-17km/h över får du ju ta det! Du vet att du kört för fort, och att dom dragit av lite.. du har gjort ett medvetet risktagande. Att du ska hålla på och knöla till det med rättegång kostar ju bara oss alla en massa pengar.

Enda gången det enligt mig är befogat att neka är då man inte kört så fort som polisen säger, men seriöst, det händer inte så ofta. Jag har åkt dit 3 gånger under mina 16 år med körkort. Jävligt surt är vad det är.. men jag hade ju kört för fort, så varför neka då? Nej då tycker jag man får man bita ihop och ta sitt straff.. inte straffa andra (skattebetalarna).
Jag har hyfsat koll en Volvo V70 med 16" fälgar visar ca 5 km/h fel med 17" ca 2 km/h fel, med laser drar polisen av 3 km/h med fast fartkamera 1 km/h och har bara åkt fast en gång på 35 år men varför litar du på polisen?
Om du har koll på reglerna så vet du att det var frifart på 120 motorvägarna under en tid, även om polisen ville bötfälla dig där. Men varför skall man inte kolla upp skyltningen av hastighet, kalibrering av utrustning och personalens utbildning? Finns ingen anledning att betala böter om inte polisen har rätt. Det som retade mig när jag körde för fort det var att polisen hotade med rättegång 75 mil från min hemort om jag inte skrev på direkt. Det är en direkt lögn av polisen det blir ingen rättegång direkt,och du behöver inte personligen närvara vid eventuell rättegång så varför skall polisen hota och ljuga för en medborgare som betalar hans lön. Givetvis nekade jag.
Senast redigerad av 1 Mwi, redigerad totalt 0 gånger.
av Mwi
#948244
Droopy skrev:
Mwi skrev:
Droopy skrev: Nekar du till att du kört för fort ochså då du åkt fast i en fartkontroll?
Ja utan tvekan, hur vet du att utrustningen är kalibrerad och att användaren har rätt utbildning? Är det nej på en av frågorna så har polisen fel.

jaja, det är sådanna som dig polisen vill stoppa, riktiga tjurskallar som inte fattat syftet med polisens arbete på vägarna. *SUCK*
Om du orkar läsa igenom det här så kan du konstatera att vi betalar mer och får mindre tillbaka, kanske en metod för att minska arbetslösheten.
http://www.bra.se/bra/statistik/171/201 ... -2014.html
Det är SUCK
Användarvisningsbild
av joel80
#948248
Att dom hotar eller ljuger är såklart fel... när jag blivit stoppad har det inte varit något ljugande, även då jag frågade vad som hände om jag inte skrev på direkt. Jag var självklart trevlig mot poliserna och dom var då trevliga tillbaka mot mig.. du verkar sätta dig lite på tvären direkt och blir troligen behandlad därefter. (såklart inte rätt att ljuga för dig, men deras agerande färgas nog lite av ditt eget.)
Jag har haft koll på GPS-fart, och eftersom jag har koll på vad jag kört och polisens utrustning inte visat mer har jag inte haft anledning att inte lita på dem.

Jag har inte åkt fast på 120-väg, och vet om den miss som lagstiftarna gjort som gjorde det svårt att bötfälla förare som kör för fort på 120-väg under en kortare period 2011/2012.

1:a mars 2012 kom dels en ändring i trafikförordningen av den tidigare något förvirrande texten så att det inte ska råda några oklarheter om att det går att bötfälla på 120-väg, dels ett beslut från Tingsrätten i Linköping som slog fast att det även under tiden innan ändringen var som dom skriver: tillräckligt tydligt för att det kan anses uteslutet att någon skulle kunna riskera att bli överraskad över att det är straffbart att köra för fort på 120-väg.

Just tingsrättens beslut om att det även tidigare ska tolkas som olagligt har inte prövats i högre instans än då jag gissar att ingen som blev bötfälld då har orkat driva det, kanske p.g.a risk att torska även i högre instans.
Användarvisningsbild
av joel80
#948249
Mwi skrev: Om du orkar läsa igenom det här så kan du konstatera att vi betalar mer och får mindre tillbaka, kanske en metod för att minska arbetslösheten.
http://www.bra.se/bra/statistik/171/201 ... -2014.html
Det är SUCK

Förstår inte riktigt vad det där bevisar?

Att det kostar skattebetalare mer pengar om man när man blivit taget för ett brott man vet man begått ställer sig på tvären och tar det ända till rättegång är väl rätt självklart?
av Amarace
#948255
Jag tycker det är enkelt, kan man inte skilja på totalvikt, tjänstevikt, bruttovikt och max släpvagnsvikt, och inte kan dom regler somgäller för att dra en släpvagn, ja då får man ge fasen i att dra släpvagn. Eller lära sig detta.
OCH hålla sig uppdaterad över vad som gäller!

Det ingår i körkortsutbildningen.

Själv kan jag tycka det ska ingå grundläggande praktisk körning med släpvagn i körkortsutbildningen för B också, finns många som inte kan backa med släpvagn, och inte vet att den genar o.s.v

Sen kan jag säga att har man högre BE eller högre (jag har BECE) är det tämligen fritt fram vad gäller överlast, fordonskombination o.s.v. Dom kollar körkortet, ser att man har högre behörighet och att man lastsäkrat,msen får man åka, medans om man har B kan dom börja kolla vikter m.m.
Användarvisningsbild
av MartinS
#948277
Amarace skrev:Jag tycker det är enkelt, kan man inte skilja på totalvikt, tjänstevikt, bruttovikt och max släpvagnsvikt, och inte kan dom regler somgäller för att dra en släpvagn, ja då får man ge fasen i att dra släpvagn. Eller lära sig detta.
OCH hålla sig uppdaterad över vad som gäller!
+1, eller hålla sig med en totalvikt av max 750kg, då är det alltid lätt släp. Enkelt..
Amarace skrev:Sen kan jag säga att har man högre BE eller högre (jag har BECE) är det tämligen fritt fram vad gäller överlast, fordonskombination o.s.v. Dom kollar körkortet, ser att man har högre behörighet och att man lastsäkrat,msen får man åka, medans om man har B kan dom börja kolla vikter m.m.
Jag håller med, och jag tror ofta det bottnar i polisernas okunskap/osäkerhet. Har man några extra E på körkortet så kan man ofta mer än poliserna i ärendet, och det vet dom om.
av *pettson*
#948295
En grej som förbryllar mej dock, när iallfall jag tog B kort så skrevs det väldigt kort om lastsäkring på släp. Inget alls om hur klassning av band och så vidare ska vara. Inget om hur lastsäkringen bör utföras och varför.

Jag fick ta körkortsutbildningen på CE för att få köra traktor med två släp och tolklag i lumpen. (tung lastbil med tungt släp och uppkörning i traktor..) Så det blev en massa om lastsäkring och axelvikter och diverse. Så även om jag inte minns allt så lastsäkrar jag rejält.

Senast jag tittade i en körkortsbok, vilket var för ett par år sedan, då stod det inte ett dugg mer om detta än 1989 i princip.

Så kikade jag i en bok för BE igår hos en vän. Där var det en hel massa om band, klassningar, lämpliga dragningar och liknande.

VARFÖR ska inte den med B veta lika mycket om att surra sin last fortfarande? Det är ju inte märkligt att folk använder skräpband, snören istället för rep osv.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]