Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1442487
Jag har åkt dit på exakt samma sak som du engång i tiden. Förhållanden i övrigt var de samma som för dig mitt i natten osv. Plitarna skrev ut en bot som jag betalade sen vart det inget mer med det. Det jag undrar över varför sa du få papper från TS det brukar i första hand vara från tingsrätten det kommer papper i fall man nekat till att skriva på boten på plats vilket man har rätt att göra. Om man känner för att gå till tinget där man nästan aldrig vinner i en sån här grej. Har du fler lik i garderoben sen tidigare brukar det komma papper från TS vad jag vet iaf.

Mitt fall var ju typ för 100 år sedan sa tilläggas mycket kan ju ha ändrats. Egentligen som redan sagts så kan det vara rätt godtyckligt vilken paragrafryttare det är som kollar på din grej. Och så har det alltid varigt. Vi får hoppas det går vägen drillon99.
Senast redigerad av 2 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1442640
Grymt trådlyft.....

Kom ihåg en sak om ni drar bil på bilsläp. Polisen kan inte gå direkt på regbevisets tjänstevikt. Utan förare, med tom tank och utan verktyg och resevhjul kan man lätt kapa minst 150 kg I vikt.
Användarvisningsbild
av Derank
#1442642
Eller så gör man rätt från början.

Polisen är lixsom inte dum i huvudet

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1442645
Derank skrev: lör 24 apr 2021, 12:47 Eller så gör man rätt från början.

Polisen är lixsom inte dum i huvudet

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Som jag sade. Att lasta ur verktyg och reservhjul och inte ha full tank på bilen är "Att göra rätt från början" och sänker tjänstevikt med minst 150 kg och gör det mycket lättare att åka lagligt utan övervikt, något många missar. Många gör t.o.m det motsatta och lägger in "saker som ska med" i bilen man transporterar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1442650
VolvoB20 skrev:Kom ihåg en sak om ni drar bil på bilsläp. Polisen kan inte gå direkt på regbevisets tjänstevikt.
Är du helt säker på det? För jag har hört precis tvärtom.. Dom knappar in bilen som står på släpet och går blint på det. Därför plockar många bort reg. skyltarna från bilen på släpet för att göra det svårare för polisen, det är ju lite mer omständigt att knappa in bilen då när dom måste upp på släpet och leta chassinummer :-)

Sen kan man ju ifrågasätta vart gränsen går för att något ska klassas som "bil"... Reg.skyltar monterade? Motor under huven? Inredning? Vem vet... Min åsikt(som inte betyder ett skit egentligen) är att en bil som saknar väsentliga delar för att kunna brukas som en bil - t ex drivlina - inte är en bil utan bara "last", typ ingen skillnad mot en hög möbler.
av PerreS
#1442653
Lucif3r skrev:
VolvoB20 skrev:Kom ihåg en sak om ni drar bil på bilsläp. Polisen kan inte gå direkt på regbevisets tjänstevikt.
Är du helt säker på det? För jag har hört precis tvärtom.. Dom knappar in bilen som står på släpet och går blint på det.
Den som råkar ut för det borde göra en JO-anmälan. Överlast ska räknas på verklig vikt, något annat hör inte hemma i ett rättssamhälle.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1442655
Lucif3r skrev: lör 24 apr 2021, 13:13
VolvoB20 skrev:Kom ihåg en sak om ni drar bil på bilsläp. Polisen kan inte gå direkt på regbevisets tjänstevikt.
Är du helt säker på det? För jag har hört precis tvärtom.. Dom knappar in bilen som står på släpet och går blint på det. Därför plockar många bort reg. skyltarna från bilen på släpet för att göra det svårare för polisen, det är ju lite mer omständigt att knappa in bilen då när dom måste upp på släpet och leta chassinummer :-)

Sen kan man ju ifrågasätta vart gränsen går för att något ska klassas som "bil"... Reg.skyltar monterade? Motor under huven? Inredning? Vem vet... Min åsikt(som inte betyder ett skit egentligen) är att en bil som saknar väsentliga delar för att kunna brukas som en bil - t ex drivlina - inte är en bil utan bara "last", typ ingen skillnad mot en hög möbler.
Då gör polisen tokfel. Det som lagen gäller, är vad lasten väger i verkligheten.
Derank skrev: lör 24 apr 2021, 12:47 Polisen är lixsom inte dum i huvudet
Precis, är polisen inte dumma i huvudet så går dom inte på regnummret utan följer lagen där det är verklig vikt som gäller.
Har man plockat ut saker ut bilen måste man ju dra av det från tjänstevikten.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1442656
VolvoB20 skrev:Då gör polisen tokfel. Det som lagen gäller, är vad lasten väger i verkligheten.
Okej, har det alltid varit så eller har det ändrats dom senaste 10-15 åren?
Jag har själv aldrig åkt dit för liknande, så jag har ingen egen erfarenhet och heller inget konkret bevis för att det faktiskt hänt, men man har ju hört liknande historier mer än en gång genom åren....

gubbstrutt skrev:Men nu var det ju nån som fråga om last på tak en bit ovan.
Jo, men trådens ursprungsfråga handlade just om överlast ;-) Det är snarare så att personen som frågade om osurrad last på taket inte höll sig till ämnet :P (+ en sjujävla trådlyftning)
#1442657
Ok ok nä det är ju förvisso sant. DRILLON 99 höll sig inte till ämnet + en jävla trådlyftning.
Well då fortsätter jag inom ämnet då. Har en polare som vart av med lappen i 3mån för att han dragit en helt tom biltransportkärra
åsikteter på det?
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]