Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
#948316
*pettson* skrev: VARFÖR ska inte den med B veta lika mycket om att surra sin last fortfarande? Det är ju inte märkligt att folk använder skräpband, snören istället för rep osv.
Men så tvingas man också åka slalom mellan sopsäckar och annat bråte när villaägarna rensat på våren och slängt upp det på släpkärran utan att ha säkrat det.
Men det blir ju mindre att bära när dom kommer fram till soptippen....
av Mwi
#948363
joel80 skrev:Att dom hotar eller ljuger är såklart fel... när jag blivit stoppad har det inte varit något ljugande, även då jag frågade vad som hände om jag inte skrev på direkt. Jag var självklart trevlig mot poliserna och dom var då trevliga tillbaka mot mig.. du verkar sätta dig lite på tvären direkt och blir troligen behandlad därefter.
Tro det eller ej jag har aldrig varit otrevlig mot en polis eller annan myndighetsperson, och blir själv trevligt bemött. Varför sen en polis ljög är enligt mig troligen kompetensbrist, även om han var trevlig. Och det är det som gör mig upprörd titta på Brå:s hemsida, polisen har de senaste åren fått ökade resurser men levererar sämre resultat till oss medborgare.
Användarvisningsbild
av joel80
#948365
Ok, mitt misstag som förutsatte att du var en som satte dig på tvären även rent humörmässigt. :)

Jag gissar att det ev. finns andra orsaker bakom siffrorna och att det inte handlar om att polisen arbetar sämre. Bl.a har ju deras nya rapporteringsverktyg kritiserats väldigt mycket. Dom tar en snattare eller åker ut på ett krogbråk, sen får dom sitta flera timmar för att lägga in händelsen i deras system.



"Dagens första utmaning blev att försöka återskapa engagemanget hos den patrull som under 7 timmar försökt avrapportera en enkel stöld. #PUST"
— IG chefen (@IGchefen) May 3, 2013


"Vi medtog nyss en RF för kroppsbesiktning. Avrapporteringen är nu uppe i 4h. Vi arbetar med ett dataprogrm (PUST) för 250mkr"
@igchefen



http://computersweden.idg.se/2.2683/1.5 ... -varje-dag



Deras system heter/kallas alltså för PUST! Ungefär vad poliserna verkar utrycka inför att använda det.
#948471
sthlm skrev:
*pettson* skrev: VARFÖR ska inte den med B veta lika mycket om att surra sin last fortfarande? Det är ju inte märkligt att folk använder skräpband, snören istället för rep osv.
Men så tvingas man också åka slalom mellan sopsäckar och annat bråte när villaägarna rensat på våren och slängt upp det på släpkärran utan att ha säkrat det.
Men det blir ju mindre att bära när dom kommer fram till soptippen....
Om man inte orkar surra så kan man ju alltid hyra en täckt vagn. Men, lagen är desamma. 1500kr för osäkrad last!
Sen kan man ju undra vilket ansvar uthyraren har gentemot hyresmannen?
Hur många här inne har hyrt en kärra på en mack, visat körkortet (I bästa fall) sedan betalat & fått spiralkabeln & korven. Inte en fråga om vad man har för dragbil, hur mycket den får dra osv. Uthyraren är helt fri från ansvar. Enda gången jag fått mitt KK kopierat & han kollade behörighet va när jag hyrde en Combitrailer med Totalvikt 2600kg. Men det va en som hade enskildfirma. För har man tex en XC90 så får man inte dra ett flyttsläp på 1000kg med B-kort.
av drilon99
#1442407
Det är så här att jag hade en madrass med träram utan spänne eller något på biltaket körde den till ett ställe som var knappt 150 meter ifrån på en 40 väg försiktigt o vi höll den med händer. Detta var mitt på natten så det var ingen trafik eller människor jag fick en bot på 1500kr för ej säkrad last. Men jag vet ej om detta kan få mitt körkort indraget de sa ej något om det. Dessutom var det en kort sträcka på t 500 meter. Nu ska jag få ett brev av transportstyrelsen där jag ska yttra mig sen så kommer de tillbaka med ett beslut. Jag har inte haft problem med osäkrad last förut så är det sannolik att jag får en varning.(är på prövotid
#1442426
@drilon99, Fast du hade nog tjänat tid om det bara var 500m om ni burit den ;-)

Ta straffet, du gjorde fel och har förhoppningsvis lärt dig något nu
Användarvisningsbild
av Steffe3
#1442436
Tveksamt, eftersom det är samma regler för prövotid som för vanligt kort, med skillnaden att är det under prövotiden får man göra om "allt", medans är det utanför så får du tillbaka kortet efter tiden gått ut.

Just överlast brukar inte vara något som drar in körkortet, om det inte är redig överlast, men det kan (som du märkte) bli en fin grop i plånboken.

Men, jag är bara en novis på det (har inte haft med polisen att göra mer än en blåsning på 10 år). Däremot kollade jag bara runt på nätet lite snabbt.
#1442441
@drilon99, Ok, utläste det heller inte så och ser heller ingen fråga :party: Går inte att säga ändå, handläggaren kanske är snäll eller är på ett uselt humör men de kan dra in det så bäst är väl att ställa in sig på det och bli glad om det ej blir så
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Tänker att det kanske går att koppla in[…]

Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]