Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av monarped111
#1057390
Tar upp tråden igen då ja kollat runt på nätet och funnit att oljorna blivit betydligt billigare nu än för ett år sedan.

vilken olja skulle ni köpa till v70 -98a b5252s 10 vent 2,5 l. spec instruktionsbok 10w-30 helsynt acea a2/a3/b3/b4 eller 5w-40 acea a3/b3/b4.

och vilken till golf 4 -99a 1,6 l 100 hästars. spec instruktionsbok delsynt 500.00 502.00 helsynt 501.01 acea a2/a3

ja kör 1000 mil per år o byter olja o filter en gång om året.


Castrol gtx semisyntetisk 10w-40 a3/b4 5liter 300 kr
Castrol magnatec 5w-40 c3 5 liter 410kr
Castrol edge 5w- 30 fst Longlife 3 5 liter 525 kr 504.00 507.00 acea c3
biltema delsyntet 10w-40 4 liter 199 kr
biltema helsyntet long life 5w-30 4 liter 419 kr 504.00 507.00 501-01 acea c3

kan tillägga att det egentligen ska va 0w-30 i v50in ,men ja kör på 5w-30 som vi diskuterade i börgan av tråden.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1057398
5W-30 eller 5W-40 i Volvon A3/B4
golfen A3/B4

ingen C-klasssad castrol olja. c-klassad olja är för bilar med avancerad avgasrening, vanligen på tyska bilar.
av Waizguy
#1058645
Skulle ha kört med A3/B4 på båda, 5W-40 såvida motorn/motorerna inte är slitna och drar olja, då hade jag hellre slagit i 10W-40.
Siffrorna till golfen 504.00 507.00 är att de ska uppfylla kraven som VW satt för long life olja, byter du olja ofta så hade jag inte hängt upp mig på de siffrorna då bilen är 17år gammal.

Märke på oljorna är upp till dig, jag har kört Biltema, Castrol, Mobil 1,Liqui Moly, Mannol, GM's egna, Fords egna..m.fl. och än så länge har ingenting rasat :)

/// Waiz
av monarped111
#1058811
De blev 10-40 te båda.
Te golfen hade de la räckt me 30, men v70 vill ja ha 40 i.
Sen har dom ju gått ca 25 tusen.
Så ja tyckte 10 fick duga.
Även att ja har 5 -30 i golfen nu.
O 10-40 i v70 in.
Båda har gått ett år nu o tusen mil.
V 70 har druckit 2 dl.
O golfen har inte tatt en droppe
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1058817
Gamla vitblockare ska absolut inte ha -30, även om det var inom toleransen när bilen var NY, men dom blir på tok för varma för att det ska vara optimalt. -40 är bäst lämpad till dom. 5W eller 10W spelar inte så stor roll på en sugis, men 5W är lite mer skonsam på vintern/kallgrader vid kallstart.
Användarvisningsbild
av Sierra94
#1060232
Likadant med Meca och autoexperten mm oxo. Svindyrt! Köpet bara olja på nätet numer.
av monarped111
#1060288
ja men de e ju för faan ocker.
kollade lite andra grejer,hjullager 3-4 ggr dyrare än från tyskland.
o de enda man får höra,är att köp inte på biltema ,de e bara skit.
men ja köper ju helre på bt o byter saker oftare i så fall.
än o betala mekonomens priser.
om en sak e nåra hundringar dyrare på mekonomen än mr auto mm e väll okej.
men när man kan köpa ett hjullager ,eller ja va som helst till halva,en tredjedel elle rent av en fjärdedel av mekos pris hos andra leverantörer.
Användarvisningsbild
av 800serien
#1060304
Lucif3r skrev:Gamla vitblockare ska absolut inte ha -30, även om det var inom toleransen när bilen var NY, men dom blir på tok för varma för att det ska vara optimalt. -40 är bäst lämpad till dom. 5W eller 10W spelar inte så stor roll på en sugis, men 5W är lite mer skonsam på vintern/kallgrader vid kallstart.
:o Jag kör 0W-30 i min. Drar i princip ingen olja alls och har inte märkt något fel på motorn överhuvudtaget än så länge. Pigg är den också för att vara ett gammalt vitblock utan turbo.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1060305
monarped111 skrev:o de enda man får höra,är att köp inte på biltema ,de e bara skit.
men ja köper ju helre på bt o byter saker oftare i så fall.
Jag har skrivit det förr, Biltema tillverkar ingenting själva. Om man skulle vara rädd för att köpa reservdelar där, kan man nog inte köpa någon annanstans heller om man vill vara absolut säker på att inte få samma delar som Biltema säljer. Här har du en väldigt bra motorolja till ett bra pris,
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000022956/
10liter för 449sek. Om du tvunget ska ha helsyntet så har dom det också, men sedan vi höll på att skrota motorn i frugans Passat 1,8T -04 efter 13000 mil p.g.a longlife olja enligt VW's rekommendationer så har jag kört på Biltemas Delsyntet olja i den. Och även i min Volvo 745-a med 43000 mil i sig och 159 hästars 16V motor och min 90hk Suzuki 4-takt utombordsmotor. Det är en 2,0 l DOHC motor med 16 ventiler och sekventiell elektronisk insprutning, alltså ungefär samma typ av motor som VW-n. Det viktigaste med motoroljan är inte vilken olja du har utan hur ofta du byter den. Jag byter varje år på Volvon (c:a 500 mil), varje år på båtmotorn (20 - 30 timmar) och 2 ggr på VW-n (c:a 700 mil mellan varje byte) Alla motorerna fungerar till 100%, även VW-n sedan jag "hade motorn nere" för rengöring av allt i vevhusventilationen, bytt oljesilen (det gick inte att göra rent), skrubbat rent oljetråget invändigt, bytt vevlager (ren säkerhetsåtgärd eftersom vi fick köra c:a 3 mil i princip utan oljetryck) och gjort 3 oljebyte med med "invändig motortvätt" vid varje byte. Efter detta har den dragit 1 dl mindre bensin per mil dom c:a 4000 mil vi kört sedan dess.

Mvh
Lennart
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Balansaxel?

Vilka pissrövar. Jag förstår var[…]

Bakfjädrar.

Det fick bli en begagnad originalfjäder med s[…]

Kör på och frågar när jag &a[…]

Några gånger när jag ska starta b[…]