Sida 1 av 3
Oljebyte. Suga ur eller tappa ut oljan?
Postat: tis 30 dec 2014, 21:03
av Tomas88
Startar en ny tråd som spinner vidare på en diskussion som uppkom i en annan tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 30#p931961
Jag trodde först att det var en väldigt oseriös metod att byta olja genom att suga ur oljan, men enl vissa så är det tydligen så rutinen är på Volvoverkstäder.
Är det någon som jobbar på en auktoriserad verkstad eller en oberoende som kan säga hur man brukar göra?
Sen undrar man ju hur mycket det påverkar om man väljer att suga ur oljan i stället.
Är det verkligen så mycket svårare att lossa en skruv (oljepluggen) än att suga?
Re: Oljebyte. Suga ur eller tappa ut oljan?
Postat: tis 30 dec 2014, 21:22
av Lucif3r
Tappar du ur oljan brukar det följa med mer skit än om du suger, då du inte kan komma åt överallt med sugen.
Men förutom det så är det väl istortsett skit samma, båda metoderna har samma resultat - den gamla oljan kommer ur motorn.
Själv lossar jag på pluggen och låter det självrinna.
Re: Oljebyte. Suga ur eller tappa ut oljan?
Postat: tis 30 dec 2014, 21:26
av rid54
Nu uppfyller jag ju inte kriterierna för en som borde svara, men ändå:
Uppsugning borde kunna vara lika effektiv som tömning via bottenpluggen, MEN det beror på om man får till sugmunstycket (motsv) så att det hamnar i den absolut lägsta punkten och på om man låter sugandet pågå lika länge som man låter det droppa från tömningshålet vid normal tömning.
Re: Oljebyte. Suga ur eller tappa ut oljan?
Postat: tis 30 dec 2014, 23:45
av Rådlös
Bara ett litet påpekande, i inombordsmotorbåtar suger man alltid upp motoroljan. Det går knappast att komma under motorn. Har man varmkört motorn så kommer det med rätt mycket "skit".
Re: Oljebyte. Suga ur eller tappa ut oljan?
Postat: ons 31 dec 2014, 00:04
av Droopy
Vi har sugit ur oljan i 10år på företaget jag jobbar åt, det ligger ju inte 5 kilo skrot i botten på ett oljetråg, fukt/kondens och mindre metallspån föjer med oljan ut och de flesta motorer har sedan 15år tillbaka em magnet som sammlar upp större metallspån. Så att suga ur oljan gå aldeles utmärkt.
Re: Oljebyte. Suga ur eller tappa ut oljan?
Postat: ons 31 dec 2014, 00:20
av PTV
Oljepluggen i botten på motorn sitter där för att man ska kunna lossa på denna plugg för att få ur oljan från motorn.Annars hade man redan från tillverkningspunkten struntat i denna oljeplugg pga kostnadsskäl.Med andra ord så sitter oljepluggen inte där för att man ska suga ut oljan från motorn.
Re: Oljebyte. Suga ur eller tappa ut oljan?
Postat: ons 31 dec 2014, 00:24
av Droopy
Idag fins massor av motorer som avsaknar avtappningsplugg. Och som jag sa så har oljan sugits ur motorer de seanste 10-15 åren, avtappningspluggen är för att gemene man ska kunna utföra oljebyte, De flsta har inte en oljesug idag men om 10 år har alla självmekare det för då är avtappningspluggen historia.
Re: Oljebyte. Suga ur eller tappa ut oljan?
Postat: ons 31 dec 2014, 00:27
av Droopy
Så PTV du har helt fel i detta avseende. Jag jobbar själv på en serviceverkstad och har skruvat Perkins, Deutch, Kubota, volvo, Merca, kummins osvo osv de senaste 15 åren så jag vet vad jag pratar om.
Re: Oljebyte. Suga ur eller tappa ut oljan?
Postat: ons 31 dec 2014, 00:35
av PTV
Droopy skrev:Så PTV du har helt fel i detta avseende. Jag jobbar själv på en serviceverkstad och har skruvat Perkins, Deutch, Kubota, volvo, Merca, kummins osvo osv de senaste 15 åren så jag vet vad jag pratar om.
Alla vet bäst när de själv får säga det vilket gör det hela egendomligt när jag har fått höra precis tvärtom från bilverkstäder med dessa oljebyten som fortfarande säger att ett oljebyte bör göras genom en eventuell befintlig oljeplugg.
Re: Oljebyte. Suga ur eller tappa ut oljan?
Postat: ons 31 dec 2014, 00:54
av Lucif3r
Den där magneten som ska samla upp metallspån osv sitter ju oftast i just oljepluggen...