Sida 1 av 11

Stödladda batteriet

Postat: mån 29 dec 2014, 00:16
av SirDuke
Hur ofta kan man stödladda bilbatteriet? :?:

Har köpt ett nytt 60 Ah till min Ford Focus. Gamla batteriet dog vinterdöden... Gick in i vinterkylan oladdat, klantigt gjort. Kör rätt lite med bilen så jag räknar inte med att generatorn alltid hinner återladda tillräckligt. Hur ofta bör man koppla in laddaren? Åldras batteriet snabbare om man laddar ofta? Eller är det tvärtom nyttigt?

Vilken ampere är lagom? Har ingen "intelligent" laddare utan en gammaldags som skickar 2, 6 eller 12 A med fast spänning 12 V. Har läst någonstans att om man ska "rekonditionera" batteriet alltså avsulfatera så ska man köra med låg ampere under lång tid, stämmer det?

En näraliggande fråga: Batteripolerna hade en del oxid redan när jag köpte det. Laddade det inomhus i värmen innan jag monterade det i bilen. Körde ca 5 h på 6 A, amperemätaren gick från ca 4-5 A i början ner till ca 0,5 A, då avbröt jag och tänkte att nu tar batteriet inte emot mer. Men laddningsindikatorn gick ändå aldrig upp till 100 %. Ska det vara så? Kan jag ha fått ett "gammalt" batteri, eller tar det tid (flera laddningscykler) att komma upp i maxkapacitet? Eller är laddaren för klen?

Till sist, det är ett fönster på batteriets ovansida, grönt fält med ljusgrön prick i mitten. Är den pålitlig som indikator för när man behöver ladda? Har ingen erfarenhet av sådana.

Tusen tack på förhand! :-)-)

Re: Stödladda batteriet

Postat: mån 29 dec 2014, 00:28
av StringerBell
Köp en av de intelligenta, elektroniska laddarna typ ctek så behöver du aldrig oroa dig över något. Ladda så ofta du vill. De gamla plåtladdarna är bara att slänga.

Re: Stödladda batteriet

Postat: mån 29 dec 2014, 00:32
av White
Håller med! Finns inget smidigare än exempelvis en ctek. :-)-)

Re: Stödladda batteriet

Postat: mån 29 dec 2014, 06:11
av kvillebäck
Det är skonsammare för batteriet med lågt ampere. De lite bättre moderna laddarna har också denna funktion.
Hur ofta du behöver stödladda beror på så många faktorer så det är inte lätt att svara på men mät på batteriet. Har vilospnningen sjunket under 10 volt måste du ladda. Segar den vid start så får du nog minska intervallerna mellan laddningarna.

På ett 60 Ah batteri är det lagom med 4,8 Ampere i laddström.
Är du säker på att den ger konstant 2, 6, eller 12 Amper. ? De vanligaste laddarna Brukar dra ner ampererna mot slutet av laddningen. Har den inte en mätare som går ner till noll när du laddad färdigt?

Re: Stödladda batteriet

Postat: mån 29 dec 2014, 08:14
av lennarte
Jag har denna i båten, fungerar kanon (sammanlagt 2x88Ah batterier). Den har ett "avsulfateringsläge" som automatiskt "går in" när du sätter på laddaren och spänningen är under 11V (tror jag det var). Den går över till underhållsladdning och laddar batteriet till 100% (om det är möjligt p.g.a ålder och sådant)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 8-A-37745/
När vi ligger i hemmahamnen är den på (nästan) alltid. I alla fall om kylen är igång. Finns en mindre variant,
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 4-A-37744/
Har ej använt den så jag vet inte om den har alla "finesser" som den större modellen. Båda modellerna har (i alla fall delvis) samma funktioner som CETEK.

Mvh
Lennart

Re: Stödladda batteriet

Postat: mån 29 dec 2014, 11:36
av Tomas88
Har Biltemas 4A variant. Följer med små batteriklämmor, ciggpropp och en smidig snabbkontakt till batteriet.
Har funkat bra ungefär ett år nu tro jag det är.

Re: Stödladda batteriet

Postat: mån 29 dec 2014, 11:59
av :stefan:
StringerBell skrev:Köp en av de intelligenta, elektroniska laddarna typ ctek så behöver du aldrig oroa dig över något. Ladda så ofta du vill. De gamla plåtladdarna är bara att slänga.
CTEK är suveräna - men de kräver 4V i motspänning för att starta, en säkerhetsgrej så att du inte ska kunna slå igång laddaren om du satt klämmorna på diskbänken eller nåt sånt galet.
Där är de gamla konstantladdarna suveräna, de brötar bara på med laddströmmen tills timern slår av, så har du ett fullständigt dött batteri så kör med gammelladdaren en stund så du får upp volten, sen kan du köra CTEK. :)

Re: Stödladda batteriet

Postat: mån 29 dec 2014, 12:19
av StringerBell
:stefan: skrev:
StringerBell skrev:Köp en av de intelligenta, elektroniska laddarna typ ctek så behöver du aldrig oroa dig över något. Ladda så ofta du vill. De gamla plåtladdarna är bara att slänga.
CTEK är suveräna - men de kräver 4V i motspänning för att starta, en säkerhetsgrej så att du inte ska kunna slå igång laddaren om du satt klämmorna på diskbänken eller nåt sånt galet.
Där är de gamla konstantladdarna suveräna, de brötar bara på med laddströmmen tills timern slår av, så har du ett fullständigt dött batteri så kör med gammelladdaren en stund så du får upp volten, sen kan du köra CTEK. :)
Grejen är väl att ett fullständigt dött batteri nog inte har så mycket framtid ändå… Men visst, vill man experimentera och prova, så. Dock handlade ämnet om stödladdning och då är de intelligenta laddarna oöverträffade.

Re: Stödladda batteriet

Postat: mån 29 dec 2014, 13:16
av SirDuke
Tack för alla svar, wow vilken aktivitet!

Jag köpte en gammaldags plåtladdare för att den modellen även kan ge starthjälp. Har varit med om batteritorsk på typ helt nya bilar så nu när de reade ut så slog jag till på en sån laddare. Även om den är ointelligent... men budgeten räckte inte till en avancerad CTEK denna gång.

kvillebäck, du har rätt, amperemätaren går ner mot slutet, jag visste inte om det var en medveten finess eller om det bara blev så av sig självt.

Jag tolkar era svar som att jag bör mäta spänningen över batteriet. Jag kan stödladda med 2 A men inte för ofta. Eller 4,8 A (blir inställt 6 A på min laddare) när det är dags att normalladda.

Re: Stödladda batteriet

Postat: mån 29 dec 2014, 14:19
av Lucif3r
Intelligenta laddare kan sitta ikopplade i åratal om man vill det. Du kan koppla ur och i den hur ofta du vill.

Att ladda batteriet med en intelligent laddare är ett bra sätt att förlänga livstiden på batteriet, speciellt om du kör korta sträckor med flera start/stopp där generatorn inte riktigt hinner med. Dessa laddare brukar dessutom ha en 'mjukare' laddning än generatorn, vilket batteriet uppskattar.

En intelligent laddare kan t om i vissa fall återuppliva ett "dött" batteri.