Sida 1 av 2

Spinoff på köpa nytt batteri trådar...

Postat: sön 28 dec 2014, 09:52
av HakanF
http://www.hab.se/12-v60ah-lifepo4-batt ... c-146.aspx

Vad tror ni om att byta original mot ett sådant batteri när det är slut.
Fördelar är att det har mer effekt mot storlek .
Högre max uttag
Det laddar med samma effekt hela vägen mot fullt jämfört med blybatterier
Längre livslängd

Nackdel
Står inget hur den fungerar i kallt.

Vad kan ni om batterier?

Re: Spinoff på köpa nytt batteri trådar...

Postat: sön 28 dec 2014, 11:57
av SvenB
Att ha i en bil tror jag inte på. Det är nog inte konstruerat för så stora urladdningar som en startmotor kräver.

Re: Spinoff på köpa nytt batteri trådar...

Postat: sön 28 dec 2014, 14:41
av Lövet
Li-Jon batterier är temperaturkänsliga. Jag tror tyvärr inte det kommer funka såvida du inte konstant kör runt i 10-25 grader yttertemperatur.

Re: Spinoff på köpa nytt batteri trådar...

Postat: sön 28 dec 2014, 14:54
av milktrucker
ett riktigt skämt
40Ah batteriet motsvarar ca 160A Bly batteri vad det gäller avlämnad energi
40 Ah är alltid samma energi oavsett vilket batteri det kommer från

Re: Spinoff på köpa nytt batteri trådar...

Postat: sön 28 dec 2014, 16:54
av rid54
"Stötström" 600 A 10 sek under en minut. Oklart om det är tänkt att 600 A i 10 sek i sträck är OK? Annars kanske man blåser nästan 5 kSEK på första startstrulet. Ett 90 Ah väger 15 kg och kostar >6000 kr, svårt att se fördelarna för den prisskillnaden när livslängden dessutom anges till "5 - 10 år". Li-jonbatterier åldras även utan "slitage", mer än blybatterier gör skulle jag vilja påstå, dvs de klarar kanske 1000 cykler och håller 5 - 10 år, men det betyder i praktiken att de är slut efter 5 - 10 år även utan en massa urladdningscykler. Det är nog sämre än ett blybatteri egentligen. Så vinsten är lite vikt och format... vilket inte är jätteväsentligt i en bil.

Re: Spinoff på köpa nytt batteri trådar...

Postat: sön 28 dec 2014, 18:21
av NilsO
milktrucker skrev:40 Ah är alltid samma energi oavsett vilket batteri det kommer från
Njae... Bygg ett 24-voltsbatteri genom att seriekoppla två likadana 12-voltsbatterier, vart och ett på 60 Ah. Det nya "batteriet" kommer också vara på 60 Ah, men den lagrade energin är såklart dubbelt så stor.

Re: Spinoff på köpa nytt batteri trådar...

Postat: sön 28 dec 2014, 18:33
av HakanF
Li-ion batterier är köld känsliga men detta är li-fe batterier.
Varför ska ni ha så stora batterier som 90ah när det gäller Li-fe?

Jag tror att ett sådant batteri skulle vara perfekt som andra batteriet till en bil med "start stop" funktion, pga att det laddar med full effekt tills det är fullt. Med andra ord otroligt att det lilla start stop batteriet inte hinner ladda så funktionen stängs av pga dålig batterikraft.

Re: Spinoff på köpa nytt batteri trådar...

Postat: sön 28 dec 2014, 20:56
av Tomas88
NilsO skrev:
milktrucker skrev:40 Ah är alltid samma energi oavsett vilket batteri det kommer från
Njae... Bygg ett 24-voltsbatteri genom att seriekoppla två likadana 12-voltsbatterier, vart och ett på 60 Ah. Det nya "batteriet" kommer också vara på 60 Ah, men den lagrade energin är såklart dubbelt så stor.
Visst har du rätt, men så länge man jämför batteri med samma spänning så kan man ju aldrig säga att ett 40Ah batteri motsvarar ett 160Ah.
Bara genom att läsa den beskrivningen får man intrycket av ett oseriöst företag/produkt.

Re: Spinoff på köpa nytt batteri trådar...

Postat: sön 28 dec 2014, 21:30
av rid54
Li-Fe batteriet är en av de olika varianterna på Litiumjonbatterier. Ena elektroden är kol (grafit) den andra litium eller någon litiumhaltig förening (Litiumjärnfosfat, exempelvis).

Hur ett batteri laddas beror på laddaren i första hand. I en bil kan man inte labba med systemspänningen för mycket, för då går en del elektriska saker sönder och det gör att laddningen av ett blybatteri inte sker optimalt i en bil. Det kommer säkert att gå att ha Li-jon batterier i bilar framöver, men då kommer man troligan att ha en helt annan systemlayout för laddning och resten av elsystemet.

Re: Spinoff på köpa nytt batteri trådar...

Postat: sön 28 dec 2014, 21:47
av oldtimersmc
HakanF skrev:http://www.hab.se/12-v60ah-lifepo4-batt ... c-146.aspx

Vad tror ni om att byta original mot ett sådant batteri när det är slut.
Fördelar är att det har mer effekt mot storlek .
Högre max uttag
Det laddar med samma effekt hela vägen mot fullt jämfört med blybatterier
Längre livslängd

Nackdel
Står inget hur den fungerar i kallt.

Vad kan ni om batterier?


Spara pengarna och köp ett nytt originalbatteri x2 för det räcker det till.