Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av zalleballe
#1367170
En fråga, jag har kopplat in dashcamen via cigguttaget men har även en aftermarket backkamera jag vill koppla till 12v på min Volvo S40 2.4i -07a och undrar hur/vart det är lättast att dra el till den ifrån tänkte undersidan ifrpn cigguttaget men vet inte om det blir för mkt ström som dras ifrån det uttaget då med både dqsh och backkameran eller spelar det ingen roll? Eller borde man använd en tapfuse och sno el ifrån säkringboxen? Uppskattar svar då jag inte har så bra koll på vart man hittar ström på bäst sätt..

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1367172
zalleballe skrev:En fråga, jag har kopplat in dashcamen via cigguttaget men har även en aftermarket backkamera jag vill koppla till 12v på min Volvo S40 2.4i -07a och undrar hur/vart det är lättast att dra el till den ifrån tänkte undersidan ifrpn cigguttaget men vet inte om det blir för mkt ström som dras ifrån det uttaget då med både dqsh och backkameran eller spelar det ingen roll? Eller borde man använd en tapfuse och sno el ifrån säkringboxen? Uppskattar svar då jag inte har så bra koll på vart man hittar ström på bäst sätt..

Tack på förhand!
Den klarar två kameror, jag kör två kameror och en gps på baksätenas 12v uttag, använd en splitter bara
Gjorde såhär på V50:n och samma på V60:n och kommer göra samma på nuvarande viewtopic.php?f=0&t=71440&p=924841&hili ... us#p924841
av zalleballe
#1367615
Micce1980 skrev: tor 27 feb 2020, 20:57
zalleballe skrev:En fråga, jag har kopplat in dashcamen via cigguttaget men har även en aftermarket backkamera jag vill koppla till 12v på min Volvo S40 2.4i -07a och undrar hur/vart det är lättast att dra el till den ifrån tänkte undersidan ifrpn cigguttaget men vet inte om det blir för mkt ström som dras ifrån det uttaget då med både dqsh och backkameran eller spelar det ingen roll? Eller borde man använd en tapfuse och sno el ifrån säkringboxen? Uppskattar svar då jag inte har så bra koll på vart man hittar ström på bäst sätt..

Tack på förhand!
Den klarar två kameror, jag kör två kameror och en gps på baksätenas 12v uttag, använd en splitter bara
Gjorde såhär på V50:n och samma på V60:n och kommer göra samma på nuvarande viewtopic.php?f=0&t=71440&p=924841&hili ... us#p924841


Tja, okej vad bra. Jag provade att skarva ihop min backkameras monitor strömkabel till cigguttagets sladdar på baksidan utav uttaget och gömde kablarna snyggt där under växelspaken etc och det hela gick galant och kabelmässigt blev det väldigt diskret, så nu har jag en fullt fungerande backkamera och skärm! Tack för svaren iallafall, kan posta en bild sen så ni får se om någon vill ha en bra lösning.

Mvh Z
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1368006
Returen klar med Bilia och det blev en Blackvue dr750s-2ch denna gång. Trevligt att ha wi-fi igen så kan man enkelt ändra inställningarna om så önskas. Denna var dessutom bra mycket snabbare på att få igång sitt wi-fi än gamla dr650:n

Bilden blev lite suddig men kabeln drogs i rännan för de andra kablarna och principen är densamma som på V60:n viewtopic.php?f=22&t=112852&start=560 :)
IMG_1987.jpg
IMG_1987.jpg (524.78 KiB) Visad 1084 gånger
Skulle gjort ett uttag för kameran och gömma den mer bakom plastskyddet som sitter bakom backspegeln men då skymde den linsen för mycket men då bilen har svart innertak och svarta solskydd syns den knappt här ändå
IMG_1993.jpg
IMG_1993.jpg (409.15 KiB) Visad 1084 gånger
Kalas var ordet
Bilagor
IMG_1989.jpg
IMG_1989.jpg (274.13 KiB) Visad 1084 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1368145
Någon där ute som sett eller testat ett "blendmount"? Upptäckte att de finns precis och lite intressant va det

https://www.thedashcamstore.com/blendmo ... rd-series/

https://forums.swedespeed.com/showthrea ... -2CH/page3
thedashcamstore.com-blendmount-blackvue-dash-cam-metal-mounting-bracket-4__71291.1514413947.jpg
thedashcamstore.com-blendmount-blackvue-dash-cam-metal-mounting-bracket-4__71291.1514413947.jpg (11.15 KiB) Visad 1049 gånger
3bpp2Wxh.jpg
3bpp2Wxh.jpg (81.21 KiB) Visad 1049 gånger
bzgvFXxh.jpg
bzgvFXxh.jpg (71.58 KiB) Visad 1049 gånger
Skulle nog kunna få plats i alla fall :)
IMG_2004.jpg
IMG_2004.jpg (853.35 KiB) Visad 1048 gånger
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1368185
Jag blev tvungen att flytta min längre till vänster, då bilens kåpa med kamera och allt annat skymde inspelad bild till höger. Har du inte det problemet?

Det där fästet gör att det ser ut att hamna alldeles för lågt. Måste vara i vägen när man tittar snett åt höger. Blir jobbigt att hela tiden "titta runt" den.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1368209
EbbevonVolvo skrev:Jag blev tvungen att flytta min längre till vänster, då bilens kåpa med kamera och allt annat skymde inspelad bild till höger. Har du inte det problemet?

Det där fästet gör att det ser ut att hamna alldeles för lågt. Måste vara i vägen när man tittar snett åt höger. Blir jobbigt att hela tiden "titta runt" den.
Lite syntes faktiskt kåpan till höger på film, måste vara annan vinken på kameralinsen då 590:n inte visade kåpan på film där. Kan ju enkelt flyttas men väntar lite för att se om den ens ska sitta där uppe. ;-)

Vet att vissa satt den med medföljande fäste direkt under kåpan och tycker att kameran syns för mycket inifrån men kanske när man kan sätta kameran med ett "blendmount" så kommer den under kåpan för framrutan men ändå inte längre ner?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1369145
EbbevonVolvo skrev:Jag blev tvungen att flytta min längre till vänster, då bilens kåpa med kamera och allt annat skymde inspelad bild till höger. Har du inte det problemet?
BTW så blev det såhär, helt ok tills vidare innan jag vet om den ska sitta kvar eller ej :-)
IMG_2045.png
IMG_2045.png (151.08 KiB) Visad 926 gånger
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1448459
@Rejser99,
Lurar på hur du sedan ska fästa den. Mc har ju lite olika som vid blinkers eller direkt på ramen eller andra ramskydd. På en bil är det väl i så fall i grillen men då blir den ju lätt skitig på linsen

Jag ser ej min där fram alls bakom solskyddet, som jag i och för sig oavsett kamera eller ej alltid har nedfällt. Syns knappt utifrån heller, om man ej vet att den sitter där.
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 66

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...