Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Leopold
#1305453
Fjonsson skrev:
joel80 skrev: mån 12 nov 2018, 20:44 Ungefär så har jag också tolkat lagen. Enkelt sagt; okej så länge man sitter i bilen själv. Inte okej (tillståndskrävande) om man inte är i/vid bilen då det då räknas som övervakning och inte vanligt filmande (som alltid är lagligt på allmän plats.).
Men risken för åtal måste väl ändå anses som mikroskopisk? Hur skulle det teoretiskt gå till när polis ser att kameran är aktiv?
Själv har jag valt att konfigurera min Viofo A119 till att endast spela in när bilen körs, detta är fullt lagligt. I den kameran finns även möjligheter att spela in när bilen är parkerad, jag har valt att avaktivera dessa funktioner eftersom det inte är lagligt i Sverige. Andra kan välja att göra annorlunda.
av Andnil84
#1309238
Hej!

Tänkte dela med mig av mina bilder från installationen av en Xiaomi 70mai i min V60 (2014).
Kopplade in kameran med ett kit från Aliexpress https://www.aliexpress.com/item/DC-12V- ... 4c4dzbCgF3
Kopplade mig på 12v-s uttagets säkring. Så kameran stratar så fort jag startar bilen. Funkar väldigt bra!
Se bifogade bilder!
Bilagor
IMG_20181229_114423.jpg
IMG_20181229_114423.jpg (546.54 KiB) Visad 840 gånger
4.jpg
4.jpg (678.68 KiB) Visad 840 gånger
3.jpg
3.jpg (672.15 KiB) Visad 840 gånger
2.jpg
2.jpg (635.41 KiB) Visad 840 gånger
1.jpg
1.jpg (722.85 KiB) Visad 840 gånger
Användarvisningsbild
av Derank
#1309286
Hmm kikade på en sån att ha som övervakning i bilen visst gick det att konfa kameran så den agerar övervakningskamera?



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk


av Leopold
#1309349
Derank skrev:Hmm kikade på en sån att ha som övervakning i bilen visst gick det att konfa kameran så den agerar övervakningskamera?
Jag är enbart insatt i hur den dashcam jag själv har fungerar, Viofo A119. Finns en stor mängd firmwareuppgraderingar på den i närtid och ja man kan konfigurera den med övervakning i parkerat tillstånd, inspelning aktiveras via rörelse i bevakat synfält från kameran.

Vill man ha detta så krävs givetvis att man ordnar en strömförsörjningsmodul som inte tillåter att batterispänningen understiger en viss nivå. Denna funktion betyder ju att kameran alltid är igång, ingen jättestor strömförbrukning men kan dra ur batteriet över tid.

Det krävs naturligtvis även att man tänker igenom noga vad som är lagligt i det land man använder utrustningen i, vs vad man vill uppnå.

I Sverige är som sagt kameraövervakning av parkerade fordon inte lagligt som jag uppfattar det, därför har jag inte dessa funktioner aktiverade i min dashcam.

Den är konfigurerad att spela in kontinuerligt när motorn är startad och bilen körs. Stänger jag av motorn så stoppar inspelningen.

Kameran kan även manövreras från förarplats och uppfyller därmed alla krav som aktuella lagar ställer.
av Leopold
#1311024
Personligen tycker jag inte att man ska krångla till det, snarare tvärtom: göra dashcam till en självklar grej som alltid finns där som en "black box", spelar alltid in när man kör och händer det något så är det inspelat både vad som hänt objektivt sett och kanske det finns dialog mellan förare och co-pilot.

Så frågan är: den röststyrning du pratar om, vad bidrar denna till i sammanhanget?
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1311032
Leopold skrev:Personligen tycker jag inte att man ska krångla till det, snarare tvärtom: göra dashcam till en självklar grej som alltid finns där som en "black box", spelar alltid in när man kör och händer det något så är det inspelat både vad som hänt objektivt sett och kanske det finns dialog mellan förare och co-pilot.

Så frågan är: den röststyrning du pratar om, vad bidrar denna till i sammanhanget?
Jag tänkte på funktion att ta en stillbild. Oftast skulle jag tror det räcker med en bild, snabbt för att fånga en händelse men det blir aldrig av om man ska knäppa av bilden med en knapp, vilken knapp, det blir inte av helt enkelt. Fördel att säga ”Take a photo” eller vad det är kommando, så är saken klar.

Sällan fipplar man med att spara en video stump för små grejer..
Användarvisningsbild
av vetten
#1311042
Verkar ju helt ointressant då allt redan är inspelat, varför behöver man ett foto då?
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 66
Beteckningar S/S BE PRO II

Hej. Sneglar lite på beg. V70 D4 med beteckn[…]

Om du ringer till en bildemontering så kan d[…]

KLONK

Motorupphängning, du har 5 st totalt. Pga att[…]

Bytte ett hjullager på min v70n. Jag har &ar[…]